Jul med
Messias - over den vide jord
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 21.12.2025
Oratoriet Messias ble skapt under "smerte, sykdom og
nød" og uroppført i Dublin i 1742 og har siden blitt spilt og sunget over
den vide jord hvert år, så vidt jeg vet. Solås og Reinton i NRK drøftet en gang
hvilke verk var det mest inspirerte. De drøftet Wagner m.fl. Solås hevdet med
styrke at Messias var det mektigste og største hvor G.F.H. reiste en katedral
til Guds ære. (etter minnet)
Stefan Zweig skriver om hvordan Georg Friedrich Händel skapte dette
mesterverk i løpet av ca 21 døgn uten søvn. Historien står i "Evige øyeblikk". Händel var
tysker og født samme år som Bach, i samme landskap i et område gjennomsyret av
det Luthersk evangeliske budskap.
Etter kraftige nedgangstider i England for operaer o.a. , sykdom m.m. kom han
seg sakte på bena igjen. Imidlertid var motgangen så stor at han våget seg
ut bare om natten. Da gikk han langs kaiene ved Themsen og tenkte på å gjøre
det slutt. En kveld da han kom hjem, lå det en liten pakke på bordet. Han tente
et lys og sukket. Et nytt oratorium med noen - som han oppfattet det -
skrytende ord om hans geni. Han brøt sammen - hev seg på senga i hulkegråt som
etter hvert roet seg. Han ble minnet om at Gud hadde hjulpet han før.
Han stod opp og bladde videre - på neste side stod Guds Ord: "Vær
trøstet". Himmelen åpnet seg over han og Verket "Messias" ble
skapt.
Det er ufattelig mange vidunderlige passasjer i dette verket - ikke minst Hallelujakoret
Messias slutter med. Men med bakgrunn i den korte skissen for verket,
mener jeg at arien i moll med Bibelteksten fra Esaias er den mest givende og
vakreste:
Esaias 53: "3 Foraktet var han og forlatt av mennesker, en mann full
av piner og vel kjent med sykdom; han var som en som folk skjuler sitt åsyn
for, foraktet, og vi aktet ham for intet. 4 Sannelig, våre sykdommer har
han tatt på sig, og våre piner har han båret; men vi aktet ham for plaget,
slått av Gud og gjort elendig. 5 Men han er såret for våre
overtredelser, knust for våre misgjerninger; straffen lå på ham, forat vi
skulde ha fred, og ved hans sår har vi fått lægedom."
Budskapet om den lidende Messias talte nok sterkt til Händel med hans bakgrunn
der han formet det i moll. Moll er bærer av en underlig glede i syndefallets
mørke.
Jeg hadde en liten prat med Sondre Brattland for mange år siden om moll og
naturtonen. Da nevnte han et interessant utsagn fra en av den kunstneriske
Sandsdalenslekta: "All glede har moll i seg, anna er berre herk og
leven."
Arien om Messias` lidelse i moll er bærer av den største og dypeste glede om
Julens Jesus som bar all verdens synd hvor "straffen lå på ham, for at vi
skulde ha fred, og ved hans sår har vi fått lægedom." Midt i samtidens
grufulle mørke av krig og annen elendighet, kan vi igjen oppleve den sanne Fred
og Glede - ingen kan ta fra oss.