Jul med Messias - over den vide jord

 

 

Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 21.12.2025

  

Oratoriet Messias ble skapt under "smerte, sykdom og nød" og uroppført i Dublin i 1742 og har siden blitt spilt og sunget over den vide jord hvert år, så vidt jeg vet. Solås og Reinton i NRK drøftet en gang hvilke verk var det mest inspirerte. De drøftet Wagner m.fl. Solås hevdet med styrke at Messias var det mektigste og største hvor G.F.H. reiste en katedral til Guds ære. (etter minnet)


Stefan Zweig skriver om hvordan Georg Friedrich Händel skapte dette mesterverk i løpet av ca 21 døgn uten søvn. Historien står i "Evige øyeblikk". Händel var tysker og født samme år som Bach, i samme landskap i et område gjennomsyret av det Luthersk evangeliske budskap.


Etter kraftige nedgangstider i England for operaer o.a. , sykdom m.m. kom han seg sakte på bena igjen. Imidlertid var motgangen så stor at han våget seg ut bare om natten. Da gikk han langs kaiene ved Themsen og tenkte på å gjøre det slutt. En kveld da han kom hjem, lå det en liten pakke på bordet. Han tente et lys og sukket. Et nytt oratorium med noen - som han oppfattet det - skrytende ord om hans geni. Han brøt sammen - hev seg på senga i hulkegråt som etter hvert roet seg. Han ble minnet om at Gud hadde hjulpet han før. Han stod opp og bladde videre - på neste side stod Guds Ord: "Vær trøstet". Himmelen åpnet seg over han og Verket "Messias" ble skapt.


Det er ufattelig mange vidunderlige passasjer i dette verket - ikke minst Hallelujakoret Messias slutter med. Men med bakgrunn i den korte skissen for verket, mener jeg at arien i moll med Bibelteksten fra Esaias er den mest givende og vakreste: 
Esaias 53: "3 Foraktet var han og forlatt av mennesker, en mann full av piner og vel kjent med sykdom; han var som en som folk skjuler sitt åsyn for, foraktet, og vi aktet ham for intet. 4 Sannelig, våre sykdommer har han tatt på sig, og våre piner har han båret; men vi aktet ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig.  5 Men han er såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger; straffen lå på ham, forat vi skulde ha fred, og ved hans sår har vi fått lægedom."


Budskapet om den lidende Messias talte nok sterkt til Händel med hans bakgrunn der han formet det i moll. Moll er bærer av en underlig glede i syndefallets mørke.
Jeg hadde en liten prat med Sondre Brattland for mange år siden om moll og naturtonen. Da nevnte han et interessant utsagn fra en av den kunstneriske Sandsdalenslekta: "All glede har moll i seg, anna er berre herk og leven."
Arien om Messias` lidelse i moll er bærer av den største og dypeste glede om Julens Jesus som bar all verdens synd hvor "straffen lå på ham, for at vi skulde ha fred, og ved hans sår har vi fått lægedom." Midt i samtidens grufulle mørke av krig og annen elendighet, kan vi igjen oppleve den sanne Fred og Glede - ingen kan ta fra oss.