Relatert stoff: Ytringsfriheten - Gr.l. §100 -
lurt likevel? ( 17.
mai og Grunnloven, vår store arv (
Ytringsfriheten - en stor bønneoppgave
Av Jørgen Høgetveit
Info:
Den någjeldene § 100 står under sammen med Gr.l. § 2 og den nye tekst
til § 100.
Det har skjedd - det en fryktet. FrP
har hatt møte med Francis Sejersted, leder for ytringsfrihetskommisjonen -
sammen med uttalelser fra sjefen for redaktørforeningen har det vært
utslagsgivende for Frp. sier Carl I Hagen til
Aftenposten. De ville egentlig ha en enda mer liberal § 100 som Ap.
- men nå samler de seg til subsidiær
stemmegivning for regjeringens framlegg, når de ikke får gjennom sitt eget.
Dette viser ikke bare Aps sanne sjel, men
dessverre også Frp ideologiske basis. Når man kan
rive ned denne diamanten i Grunnloven § 100 - og slette både blasfemi,
sedelighet - sentrale begreper for å regulere den rette frihet og orden i
samfunnet - da vet vi hvor de står og hva vi kan vente oss fra det hold for
fremtiden. Deres forhold til alkohol og porno i deres ungdomsparti for en tid
siden sier mer enn nok.
Nå ønskes slettet Gud som basis for retten
(blasfemi "ringakt for Religionen"), som rettens kilde, og menneskets
"Sædlighet" sløyfes altså og til dels enkeltmenneskets verdighet. Se
for øvrig våre artikler i www.kommentar-Avisa.no arkiv. Les
under teksten i vår gamle Grunnlov både § 2 og § 100. NY § 100 står under der
igjen, og dere kan ved selvsyn se hva som skjer.
At Gud og religion er fjernet er kanskje
nok en tilpasning til EU og deres Konvent som har utelatt alt om religion
antakelig for å ha en grunnlov som kan tilpasse seg det meste - unntatt den
rett som har guddommelig opphav og er
absolutt.
Det vil være et forferdelig tap for vårt folk om vi taper denne
gamle frihetsrett og den orden den ga oss. Den
friheten som denne § nå byr er slavekår under en
nærmest grenseløs frihet som samstaver vel med den absolutte liberalitet som nå
skal herske snart på alle livets områder og som minner mer om "jungelens
lov" en om Guddommelig menneskerett som tar vare på det siviliserte
samfunn vi kjenner og som bygger på en tusenårig historie av kristenrett.
Derfor er
dette en stor bønneoppgave at lovendringen ikke oppnår det nødvendige 2/3
flertall,
men blir
nedstemt. Avstemningen foregår torsdag 30. september.
Grunnlov av 1814:
§ 2. Den evangelisk-lutterske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til den, ere forpligtede til at opdrage sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales.
§ 100. Trykkefrihed bør finde Sted. Ingen kan straffes for noget Skrift af hvad Indhold det end maatte være, som han har ladet trykke eller udgive, medmindre han forsetligen og aabenbar enten selv har visst, eller tilskyndet andre til Ulydighed mod Lovene, Ringeagt mod Religionen, Sædelighed eller de constitutionelle Magter, Modstand mod disses Befalinger, eller fremført falske og ærekrænkende Beskyldninger mod nogen. Frimodige Yttringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden Gjenstand ere Enhver tilladte.
Ny grunnlovsparagraf,
forslag
(Gjengitt i Aftenposten
Slik blir den nye §100
i Grunnloven, etter stortingsbehandlingen neste
uke:
Ytringsfrihed bør finde Sted.
Ingen kan holdes retslig ansvarlig på andet grundlag end Kontrakt eller andet
privat Retsgrundlag, for at have meddelt eller modtaget Oplysninger, Ideer eller Budskab, med
mindre det lader sig forsvare holdt op imod
Ytringsfrihedens Begrundelse i Sandhedssøgen,
Demokrati og Individets frie Meningsdannelse. Det retslige
Ansvar bør være foreskrevet i Lov.
Frimodige Ytringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst
anden Gjenstand ere Enhver tilladte
Det kan kun sættes slige
klarlig definerede Grændser
for denne Ret, hvor særlig tungtveiende Hensyn gjøre
det for-svarlig holdt op imod
Ytringsfrihedens Begrundelser.
Fohaandscensur og andre forebyggende Forholdsregler kunne
ikke be-nyttes, med mindre det er nødvendigt
for at beskytte Børn og Unge imot skadelig Paavirkning fra levende Billeder. Censur
af Brev og anden privat Korrespondance
kan kun sættes i Værk i
Anstalter.
Enhver har Ret til Indsyn
i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Fomandlingerne i Retsmøder og
folkevalgte organer. Det kan i Lov fast-sættes Begrænsninger i denne Ret utfra Hensyn til Personvern og af
andre tungtveiende Grunde.
Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til rette for en aaben
og oplyst offentlig Samtale.