Venstre fra et kristent statsbyggende
frihetsparti - til en ødelegger
Av Jørgen Høgetveit, i
www.Kommentar-Avisa.no
– 02.02.18
Norges frigjøring og gjenreising begynte nok med
Luthers kamp i 1517 og i 1521. I Worms var en prins og en general fra Danmark
Norge til stede og skjønte at Luther hadde rett. Lutherdommen ble innført i D-N
i 1537. Erik Pontoppidan med sin "Sannhet til Gudfryktighet",
dannet grunnlaget for utdannelsen av all norsk ungdom. Den første grunnskole
var Kristi Krybbe i Bergen - som går enda. Det var Pontoppidans
folk som bygde den for at barna skulle lære å lese og få
kristendomskunnskap. Så kalte Gud Hans Nielsen Hauge på jordet i Tune i Østfold
i 1796 og storverket begynte med åndens og håndens virke over hele Norge. Vil
du ha en kortversjon av hans virke, så ta kontakt og jeg sender deg gratis en
kortversjon av hans enorme innsats som la basis for det nye Norge. Så arbeidet
haugianerne videre på basis av "Sannhet til Gudfryktighet" - som alle
måtte kunne - helt opp til nyere tid - også
de som var samlet på Eidsvoll i 1814. Det var ikke tilfeldig at vi fikk
Gr.l. § 2. Alle skjønte jo at det var basis for den rette frihet og orden
som Norge måtte tuftes på - inntil de utdannede - som synes å ha lite
karakterdannelse - voks fram. Skolelys som ble mørkekastere. Men disse folka
brakt "ljos til Norges fjell,-" og folket ble ett opplyst folk som
visste hvor den bærekraftige veien gikk for liv og salighet - og de gikk den.
Haugianerne var den første gruppering på Stortinget og
av de kom Venstre som var det første parti på Stortinget. Det var runnet av haugianer-rot
og var kristenfolkets parti som fremskaffet formannskapsloven i 1837.
Bondehøvdingene fikk makten på Bondetinget i 1833. Så ble loven fremmet av Ole
Gabriel Ueland og de tok makten stille og rolig fra embetsverk og presteskap
og ga den til folket i frie valg. Både Luther og Hauge og deres etterfølgere
var steilt imot opprør og revolusjon som kunne ende i borgerkrig. De kjente og
viste en annen og langt bedre vei. Norsk demokrati er et bondedemokrat. (B.
Furre) Så samarbeidet Ueland og Notto Jørgensen Tvedt fra Evje om framlegget
for å få slutt på Konventikkelplakaten. Og vi fikk tale- og møtefrihet i
1842. Og den nasjonale frihet kom ved pontoppidanianeren
Jørgen Løvland i 1905. Han irettesatte statsminister Michelsen (ateist) kraftig
da han ville rane æren fra Gud om freden i Karlstad. Det var bønnefolket og Herren
som skulle takkes for den, sa Løvland under en stor offisiell middag i Oslo i
1905 for å feire frigjøringen. Det var et stort under å bli fri i fred!
Han virket derfor i mange år som Nobelkomiteens formann.
På veien videre sprakk Venstre i to fløyer og
"nomadene" jobbet med å få dem til å "halde saman" som
Løvland sa. Men det sprikte mer og mer og vi fikk Oslo-Venstre, og nå synes det
å gå mot et totalt avkristnet Venstre som ikke makter å vokte noen frihet og
langt mindre basis. Ikke nok med denne dama som nå vil fjerne restene av
Gr.l. § 2, men nok en Venstremann (Grimstad) angriper friskolenes soleklare
frihetsarv med ansettelsesfrihet på de kristne friskoler. De jobber
tydeligvis for det stikk motsatte av det som skapte Venstre og skapte så mye
god frihet og en bærekraftig nasjon i det nittende århundre. Det er så
verdi- og historieløst at en gremmes. En tidligere Venstremann - Torstein
Slungård forstod langt mer da Ny-Kommunelov kom i 1992 og han sa at ”Vi forveksler mer lokalt selvstyre, med ødelagt lokalt
folkestyre.” (etter minnet) Og nå synes de jammen å rusle videre
sammen med andre folk i rasering av nasjonalstaten og dens ressurser som ble
sikret i Konsesjonsloven av 1917 etter mange hundre år med
kolonivelde og utsuging. En må nesten minnes min gamle mor - som hadde vært
verden rundt for å bringe videre det gode budskap som frigjorde Norge. Hun var
en stillfarende kvinne. Men det hendt hun utbrøt rent privat: "Tomme
tønner ramler mest".