Rettferdiggjørelsenes
betydning for mennesket,
menigheten og
samfunnet.
Dette er hentet fra kirkehistoriker Ivar Welles bok om M. Luther. Lunde forlag 1946. Det er uhyre
viktige tanker for
”det norske hus`” fremtid, ikke minst i disse
tider.
PS – se også Rettferdiggjørelsen og helliggjørelsens av C. O. Rosenius.
* * * * *
Rettferdiggjørelsen sprengkraft
«Idet Luther gjorde rettferdiggjørelsen til
midtpunktet for hele kristenlivet, omstyrtet han hele middelalderens kirkelære
og kirkeliv. Katolisismen bygget på menneskets egne gjerninger. Av sin egen
evne skulle mennesket frykte Gud, og såvidt mulig elske Gud. Men for
alminnelige folk måtte frykten og kjærligheten komme i annen rekke, de måtte
nøye seg med å gjøre gode gjerninger enkeltvis, og legge gjerning til gjerning
for å nå så langt fram som mulig. Selv om man slapp ut av de verdslige
menneskers rekke og ble prest og gikk i kloster, krevde kirken at man skulle
holde på med disse gjerningene, det gjaldt å leve så strengt som mulig, be så
meget som mulig, gjøre barmhjertighetsgjerninger og valfarte m.m. På denne
måten kunne den troende bli fri, og jo frommere han ble, desto mer ble han
trellbundet i lydighet mot kirken, som alene hadde makt til å hjelpe ham i
livet og til å frelse hans sjel fra helvede.
Ved rettferdiggjørelsen av
troen ble det kristne menneske fritt for pavedømmets lenker, det stod som et
barn for sin Fader i himmelen. Paven og alle hans biskoper og prester kan ikke
gi den kristne noe som han ikke allerede har, «hvor syndenes forlatelse er, der
er liv og salighet.» Hele kirkevesenet har ikke noen rett til å befale, det kan
bare være til hjelp og veiledning for de troende kristne. Men hvis kirken vil
oppkaste seg til tyrann, og den viser en falsk veg, slik som paven og hans
prester gjorde, da bort med paven og alt hans vesen! Hvis pavens vesen vil
snike seg inn under nye former, da gjelder det atter å kaste han ut.
Det alminnelige prestedømme
Alle kristne er
rettferdiggjort av troen, derfor er de alle like for Gud. Det er ingen
forskjell på en alminnelig troende mann eller kvinne og på paver og prester, så
sant de er troende. Det er dette som Luther kaller: «det alminnelige
prestedømme» etter ordet i Pet. 1.2: «Bli også I oppbygget som levende stener
til et åndelig hus, et hellig presteskap til å frembære åndelige offer.»
Rettferdigjørelsen av tro forandrer verden!
Den sannhet fikk
verdensomspennende følger. Før hadde virkelig tankefrihet, talefrihet, religiøs
toleranse, frihet i samfunnet, og all annen frihet vært umulig så langt kirkens
myndighet strakte seg. Nå ble det annerledes. Visstnok kom Luther selv ikke
synderlig lengere enn til å kreve og leve i den
religiøse frihet, men ettersom den fikk virke fulgte alle slags annen frihet
etter. Frihet medfører ansvar. Den enkelte kristne kunne ikke lenger overlate
sin Herres gjerning til kirken. Den som er prest for Gud, må være prest for
sitt eget hus, sin menighet og sitt folk.» (s. 35-36)
På denne grunnvoll er
Grunnloven tuftet med alle sine menneskeretter. Nylig las jeg statsminister
Jørgen Løvlands tale i 1914 på Eidsvoll for Grunnloven av 1814. Han nevnte ikke
Den franske revolusjonen og Paris med et ord, men viste til den kristne arven fra England med «Magna Charta
Libertatis». Red. merknad.
Frihetens folkestyre
«I vår tid har vi opplevet at
den katolske kirke er blitt stående som fyrstemaktens sterkeste støtte, mens de
rene, lutherske land i Norden vel er blitt de mest demokratiske i verden. Dette
er skjedd ved en utvikling som kan sees f. eks. i Hans Nielsen Hauges
virksomhet. Ingen kunne være mer lydig
mot øvrigheten og den eneveldige konge i København. Men han var også
lydig mot Guds ord i Bibelen og i den lutherske barnelærdom, derved ble han
drevet til å vitne om Frelseren, selv etter at han fikk vite at dette stred mot
kongens lov og bud. Ved sitt eksempel er Hauge blitt en drivende kraft i det
norske folks strev for opplysning og frihet, for folkestyre mot embedsstyre.
Haugianismen ble en vesentlig del av det åndsliv som danner den nødvendige
grunnvold for hele det demokratiske samfunn i Norge.
Lutherdommen inneholder to elementer, det forsiktige,
konservative, som nødig vil bryte med det gamle og avskyr revolusjon. Det annet
element er den evangeliske frihet, som i lengden må føre til tankefrihet og
borgerlig frihet. Og dette frihetselement er sterkest.
Katolikkenes og Roms diktatur
I tidenes løp er Luthers lære
om lydighet mot øvrigheten blitt voldsomt angrepet av dem som har mer sans for
politikk enn for religion. Således har noen i vår tid gitt Luther del av
skylden for nasjonalsosialismen i Tyskland. Dette er åpenbart uriktig. Den
første nazistiske stat ble grunnlagt av Mussolini i det katolske Italia.
Hitlers stat var en kopi av Mussolinis. Hitler var oppdratt i den katolske tro
og hadde sine religiøse forestillinger fra den katolske kirke. Flertallet av
folket i hans stortyske rike var katolsk. En vesentlig del av nazismen består i
at føreren tilbedes nesten som en gud, at hans kretser er overmennesker som
skal herske over andre med vold og makt og grusomhet og løgn. Dette er hverken
luthersk eller kristelig, men djevelsk. Den slags tanker kom inn i de
europeiske folks bevissthet ved Renessansen omkring år 1400. De ble utformet
blant annet av Machiavelli omkring år 1500. I det 19. århundre forkynte
Nietzsche sin lære om «overmennesket», han forkynte at grusomhet er hedensk
herredømme., men barmhjertighet er kristen slavesvakhet. Nietzsche bøker ble
nazismens bibel, og det han forkynte fikk liv i Hitlers demoniske person.
Forresten er Nietzsche tanker
bare alt for meget utbredt i alle land. Hos oss ble de hyllet av alle de små
diktere som drev opp og ned Karl Johan i 1890-årene og som sang: «Vi er guder,
guder på jord, som leende tramper de svake!» Og mange av samme sort lever enda.
Det ser også ut til at førersystemet ligger i luften over hele kloden i det
20-århundre.
(Sosialismen har
de samme røtter og frukter, men med antiteistisk fortegn. (red. anmerkning)
Det åndelige regiment
Ved siden av «det verdslige
regiment» står det åndelige, som også er innsatt av Gud, og som er minst like
viktig. Herren selv gav apostlene myndighet til å gå ut i alle verden og vinne
disipler. Han gav dem også makt til å forlate synder for de botferdige og binde
dem for de ubotferdige.
Men hvilket middel skal det
åndelige regiment bruke? Ordet alene. Ved ordet skal kirken vinne sjelene for
Gud, og alene ved ordet skal den øver sin oppdragende gjerning. Den har ikke
noe med å by og rå over konger, fyrster eller embetsmenn. Den bør og kan og
skal gi dem gode råd, således gjorde Luther i stor utstrekning, han fikk satt i
gang det lutherske skolevesen, den lutherske fattigpleie og mere, han fikk også
adskillig innflytelse på forskjellige lands politikk. Men ved ordet, ikke ved
makt.
protestantiske bevegelse, dog
således at sveitserreformatoren ikke sluttet seg så ubetinget til dem. Zwingli
og Kalvin ville helst at de kirkelige myndigheter skulle herske over den
verdslige øvrighet, og at hele folket skulle stå under kirkelige bestemmelser.
Rester av denne tankegang holdt seg lenge i de såkalte reformerte land.»
Så langt Welle
og Luther og ikke minst hans grunnleggende tanker om den frihet og orden som
skulle være i det luthersk,
protestantiske hus. Dette i klar motsetning til det katolsk-fasistiske hus og det antigudelige
sosialistiske hus.
Det var vår gamle norske kristenrett fra Hellig Olavs Mosterrett i 1024
som ble gjenreist ved Hans Nielsen Haugs (Norges Luther) virke, men nå med
luthersk fortegn.
Det er det god grunn til å
legge seg på minne i disse valgkamptider, med
- den katolske kirketanke på rask marsj inn i vårt «norske hus og kirke» og
- den antigudelige tenkning på fart inn i det norske hus sitt
samfunnslegeme med et tungt og undertrykkende byråkrati.
Gud gi at folket etterhvert ville våkne opp og si nei til det
alt, og samle seg om vår lutherske Grunnlovsarv! Det er verdt bønnekamp og
strid i det offentlige rom også i dag.
Jørgen Høgetveit
(Stoffet er hentet fra "Dagendebatt" (87 s) av Jørgen Høgetveit. En artikkelsamling om den "evangelisk- lutherske" livsforståelse. Kan fås tilsendt fra AKF/Krossen media for kr. 45, + frakt.)