Gjestekommentar, 23.09.20
Nye strømmålere og nettselskaps trussel
om frakobling av strøm
Av Dag Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
"Til
slutt har jeg en oppfordring til noen av våre kunder om å behandle Agder Energi
Nett sine medarbeidere med respekt og god folkeskikk. Vi har mange dyktige
medarbeidere som er ute i felten for å bytte målere eller sitter inne og tar
imot telefoner. De fortjener ikke alle ukvemsordene de får, bare fordi de gjør
jobben sin." (Adm.dir. Agder Energi Nett AS, Jan Erik Eldor; Agderposten
21.07.20)
Nettselskap
har i flere år trakassert abonnenter med bl.a. trussel om frakobling
der hvor abonnenter (med opptil flere velbegrunnede innsigelser) nekter nettselskap
tilgang for å bytte ut analog strømmåler med AMS-/digitalmåler.
Om
nettselskaps (til dels kreative) anførsler vedrørende
digital-/smartmålerens uklanderlighet samt
installasjonsplikt, er det skrevet adskillig - her skal kun berøres
monopoldistributør av essensiell våres (mis-)bruk av frakobling som
sanksjonsmiddel.
"Når
det gjelder spørsmål om stenging av anlegg", kan Elklagenemnda
finne på å skrive, "... er standard nettleieavtale § 7 sentral". Og
slik er det altså ikke, da tilfellet er (relativt nitid) regulert av Forbrukerkjøpsloven('s §48a).
Forbrukerkjøpsloven
"gjelder for ... avtale med et nettselskap om overføring av elektrisk
energi." (§2 første ledd bokstav d) "Det kan ikke avtales eller
gjøres gjeldende vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger
av loven her." (§3)
Paragraf 48a skriver at "Nettselskapet kan avbryte (stenge) overføringen
av elektrisk energi dersom det foreligger vesentlig kontraktsbrudd fra
forbrukerens side i en avtale som nevnt i § 2 første ledd bokstav d." Som
"vesentlig kontraktsbrudd" kjenner paragrafen kun
betalingsmislighold. "Dersom sosialtjenesten innen fristen i annet ledd
annet punktum bokstav a har meddelt skriftlig at den tar på seg ansvaret for å
oppfylle forbrukerens forpliktelse, kan stenging ikke skje." (3. l.)
Annet
ledd bokstav a skriver: "Før stenging kan skje, skal nettselskapet sende
forbrukeren et skriftlig varsel om stenging. Varselet skal ["skal"]
angi a) at stenging ikke vil skje dersom forbrukeren betaler innen ..."
Følgelig
er det ifm. målerbytte ikke mulig for nettselskap å utsende et lovformelig
"skriftlig varsel om stenging" uten samtidig å legge for dagen at
varsel m.evt. påfølgende stengning er lovstridig.
"-Trusselen
om stengning er ulovlig, og helsefaren er et reelt argument, selv om vi ikke
har en dom på det ennå. Gebyrene [ved innvilget AMS-fritak] er uberettigede, så
de vil forsvinne eller skrumpe inn til nesten ingenting, sier Einar"
Flydal til Strålevett (1/2020); "-Vi har vunnet over nettselskapene i alle
sakene som vi har gått inn i som gjelder fritak fra AMS. I noen tilfeller var
det nok med en telefon, i andre et brev fra juristen eller et rettslig krav om
midlertidig forføyning. Ingen av selskapene har villet møte i retten. De viker
unna." (Se ellers einarflydal.com)
Tilbake
til innledningen, til Agder Energi Nett (AEN) og seksjonsleder nettkunder,
Ole-Herman Cappelen - etter gjeninnkobling av abonnenter i AEN's
konsesjonsområde: "Det er viktig for Agder Energi Nett at vi har en god
dialog med våre kunder og at vi forsikrer oss om at disse kundene har forstått
konsekvensene av å si nei til bytte av måler"; Cappelen sitert av Espen
Syversen (Agderposten 11.07.20); Syversen: "AEN er nå på full retrett og
setter på strømmen igjen hos dem av oss som har blitt frarøvet strømmen, kun
fordi vi har takket nei til installering av AMS-måler. AEN har altså truet og
"tvunget i kne", mange kunder som ikke ønsker AMS-måler ved å
frarøve/true med å frarøve oss livsnødvendig strøm. Mange har gitt opp, men
noen av oss tar saken til tingretten. Er det derfor AEN nå snur? Er det derfor
de skylder på "dårlig kommunikasjon"? Mener AEN nå at alle de
trusselbrevene min familie og andre kunder har fått fra AEN siden januar bare
er "dårlig kommunikasjon"!?"