Gjestekommentar, 07.06.20
Forslaget til ny opplæringslov svekker foreldreretten
Av Håvard Fjell, i www.Kommentar-Avisa.no
På nettstedet
Regjeringen.no kan en søke på NOU 2019:23 og lese forslag til ny opplæringslov
(fra side 23 i det omfattende
dokumentet) som der ligger ute til høring. Du finner også en lenke som heter:
«Høring NOU 2019: 23 Ny opplæringslov.»
Det er
alltid spennede når det skal lages nye lover som omhandler opplæring av barn og
unge. En tenker automatisk: hva er det nå som skal forandres? Slik også denne
gangen.
Det er en
merkelig tendens i vår tid at når regjeringen, enten den har utgangspunkt fra
venstresiden eller fra høyresiden, skal legge ut forslag til nye lover,
forsøker en å stramme inn slik at familien, som er den grunnleggende enhet i
samfunnet, mister mer og mer av sin grunnleggende frihet. Makten over barna
blir gjennom lovverket mer og mer overgitt til forvaltningen på bekostning av
foreldreretten.
Undervisningsplikt
– ikke skoleplikt
I Norge har
det aldri vært skoleplikt, selv om det ofte sies i media av folk som burde
vite, og vet bedre. Nå sist, i april 2020, var det utdanningsministeren som
uttalte det. Hun gikk heldigvis tilbake på det etter å ha fått opplæring i
lovverket, men en ser hvor lite et slikt grunnleggende forhold blir ivaretatt.
En må også spørre: vet utdanningsministeren at det i den nye opplæringsloven
som ligger til høring, forsøkes strammet inn slik at det blir vanskeligere å
starte hjemmeundervisning slik at det dermed faktisk går mot skoleplikt? Er regjeringen utgått fra høyresiden i norsk
politikk våken nok til å hindre en slik utvikling?
I det nye
lovforslaget kan det være flere ting å peke på, men her vil jeg konsentrere meg
om hva som står om hjemmeundervisningen. Det er på mange måter en test på om ny
opplæringslov vil stramme til slik at staten tar mer ansvar for barna (les:
«Statens barn»), på bekostning av foreldremyndigheten og foreldres ansvar for
egne barn.
Angående
hjemmeundervisning, i § 22 i forslaget til ny opplæringslov, står det at
foreldre må søke kommunen om å starte slik undervisning. Slik har det
aldri stått før. I tidligere skolelover har det ikke vært noe krav om søknad
til hjemmeundervisning. Det er derfor et paradigmeskifte regjeringen nå prøver
seg på. (Også punkter i § 3 berøres.)
Nå kan
foreldre starte hjemmeundervisning, for deretter å gi beskjed til kommunen at
slik undervisning finner sted. Og kommunen er forpliktet til å samarbeide med
hjemmet i denne sak. Det er bare dersom hjemmeundervisning ikke finner sted,
eller har en så dårlig kvalitet at den ikke er «tilsvarende» skolens
undervisning, at kommunen kan gjøre vedtak om at barna bør gå i skole. Jeg vet
ikke om staten har definert hva som er «tilsvarende», men en må gå ut ifra at
det er tenkt på «omtrent samme nivå». Likevel er det en selvfølge at foreldrene
har frihet og rett til å prege undervisningen med den «ånd» de selv ønsker.
I det nye
lovforslaget har de også med at hjemmeundervisningen «... må vere i samsvar med læreplanar for fag og
med fag- og timefordelinga». Med denne formuleringen vil foreldre kunne miste
motet da en tenker at hjemmeundervisning er skoledager med samme timefordeling
som på skolen. Saken er den at hjemmeundervisning, med en viss grad av
struktur, vil trenge langt færre timer enn skolen bruker for å oppnå
tilsvarende måloppnåelse. Det er svært mange barn som går i skolen som opplever
mindre struktur og ro i undervisningssituasjonen på skolen enn det en kan oppnå
hjemme. Det må tusenvis av foreldre og barn ha erfart nå under koronatiden.
Hjemmeundervisning
– en ventil mot krenkelser
Det
kan være mange grunner for å drive hjemmeundervisning og bruk av denne retten
trenger ingen begrunnelse.
Retten
til hjemmeundervisning har også vært en sikkerhetsventil i lovverket for de
foreldre og barn som har fått krenket sine rettigheter og sin samvittighet. Nå
prøver staten å endre dette ved at en søknad må sendes inn til kommunen i
forkant. Det fører til at tyngdepunktet forskyves fra foreldrenes bestemmelse,
over til at det offentlige skal vurdere foreldrene og hva de kan gjøre. Dette
er også betenkelig da kommunen oftest eier skolen og ved en eventuell konflikt
da vil være part i saken.
Dersom
en skal søke kommunen om lov må en også vente på kommunens svar. Det fører
igjen til at foreldre ikke spontant kan ta barna ut fra en undervisning som
enten krenker foreldrenes rett til valg av undervisning, eller dersom barna
blir mobbet av medelever eller lærere. Det er tusenvis av barn som gruer seg
til å gå til skolen på grunn av at de blir mobbet av medelever og av lærere.
Friskolefolk
må våkne for retten til hjemmeundervisning
Retten til
hjemmeundervisning er meget viktig for foreldrenes rett til opplæring av
egne barn.
For kristne
er denne retten først og fremst forankret i Bibelen, Guds Ord. Den er også
forankret i internasjonale menneskerettigheter.
Det er
veldig viktig at foreldre, også friskolefolk, ser sammenhengen mellom
hjemmeundervisningen i Opplæringsloven og retten til friskoler i Friskoleloven.
Det vil være betydelig lettere å innskrenke friheten i Friskoleloven dersom en
innskrenker retten til hjemmeundervisning i Opplæringsloven. Dersom staten
vinner fram med sitt forslag nå, kan det ved neste korsvei også strammes enda
mer til for friskolene.
Forslaget
til ny opplæringslov er et stort steg i retning av skoleplikt. Det regjeringen
nå forsøker er altså å ta ansvar fra foreldre og gi det til embetsverket, og
det aksepterer vi som foreldre ikke! Ikke minst er dette viktig da den kristne
verdensanskuelse svekkes hele tiden i skolen, og moralopplæringen mer og mer
blir et redskap i statens hender.
Gå derfor
inn på Regjeringens hjemmeside og gi til kjenne i høringen, med frist 1. juli,
at du ikke vil ha tilstramming i foreldreretten i den nye opplæringsloven.