Gjestekommentar, 22.11.19
Av lege Ragnvald Bjørgaas Petersen, i www.Kommentar-Avisa.no – med tillatelse fra forfatter,
første gang publisert i fontene.no 23.08.19.
Fylkesnemndene utgjør et betydelig problem for
rettssikkerheten i barnevernssaker
Barnevernssystemet er i krise. Finner vi noe av forklaringen i Fontenes intervju med direktøren for fylkesnemndene
Pernille Pettersen Smith?
Direktøren for fylkesnemndene sier at nemndene jobber på en
betryggende, rask og tillitsskapende måte. Hun understreker at fylkesnemnda er
upartisk og uavhengig, og behandler alle parter likt.
Dette står dessverre i kontrast til fylkesnemndenes vanlige praksis med
å la den offentlige part oppnevne sakkyndige. Vi vet at den fagkyndige har stor
innflytelse på utfallet i nemnda. Flere har hevdet at sakkyndige kan miste
oppdrag dersom de er uenige med barnevernet. Det er underlig at rettssamfunnet
lar denne praksisen fortsette.
Det er ellers spesielt at fylkesnemnd-direktøren ønsker at nemnda skal omdøpes til
«barnevernretten». Fylkesnemnda er og blir et forvaltningsorgan og ikke en domstol.
Har det grunnleggende samfunnsskillet mellom den dømmende og den utøvende
myndighet blitt mindre relevant? Vi bør være på vakt når samfunnet av ulike
hensyn oppretter domstolslignende prosesser utenfor det ordinære rettssystemet,
og tilstreber å gi dem domstolslignende navn.
Etterhvert må vi kanskje også våge å spørre hvordan beslutningene i
nemnda reflekteres i levekårsundersøkelser for barnevernsbarn, som alltid har
vært nedslående. Det er naturlig å forvente at gode vedtak i all hovedsak gir
gode resultater, noe vi så langt jeg vet ikke kan dokumentere innenfor
barnevern.
Pettersen Smith har forøvrig jobbet som leder i Bufetat, og har,
ifølge Fontene, også prosedert som kommuneadvokat i barnevernssaker i en
årrekke. Vi bør drøfte hvor hensiktsmessig det er at nemndene, som skal ha det
objektive og overordnede blikk på sakene, ikke sjelden ser ut til å rekruttere
jurister fra fagmiljøene tilknyttet offentlig part.
Kan vi ellers slå oss til ro med at det ikke er noen sammenheng mellom
de ovenstående momentene, og det faktum at barnevernet vinner nesten alle
sakene i fylkesnemnda? Klarer Pettersen Smith å skape tillit, samtidig som
familienes sjanser for å vinne i nemnda er og blir minimale?
Min oppfatning er at fylkesnemndene utgjør et ikke ubetydelig
problem for rettssikkerheten i barnevernssaker. Politikerne bør gripe inn på
flere plan for å få bukt med den pågående barnevernskrisen. Barnevernet må bli
en ren hjelpeetat, ansvaret for akuttvedtak må overføres politiet, mens
forberedelse av saker om omsorgsovertakelse overføres til andre yrkesgrupper
utenfor kommunene. Sakene må prøves i ordinære domstoler, og de allmenne
perspektivene og den sunne fornuften må dominere avgjørelsene.
Sakkyndigordningen må avvikles, og den barnevernsfaglige tilknytningstenkningen
må utfases som grunnlag for tvangsinngrep i familiene.
Fylkesnemndene bør følgelig nedlegges, og vi kan håpe at økt
eksponering av det som foregår i dette beslutningsorganet kan framskynde de
reformene som etterhvert må komme.