Gjestekommentar, 06.01.17
Av Dag
Jørgen Høgetveit, i
www.Kommentar-Avisa.no
Og i fravær av Heimevernet?
"Til Adresseavisen understreker"
forsvarssjefen i april 2015 "at HVs 45000 soldater har en svært viktig
rolle med å "skape en terskel" dersom en fiende velger å bruke
militær makt mot Norge. - En av utfordringene i Ukraina var nettopp at staten
ikke hadde denne typen ordninger. Der fantes ikke det statlige maktapparat til
stede på bakken. Vi har et system der vi har brukt enkle midler til å skape styrkene
som trengs rundt omkring i landet, sier Bruun-Hanssen."
Halvåret senere råder admiralen til at Heimevernet med sine 3 prosent av
militærbudsjettet, kuttes 28 prosent i områdestrukturen; til 30000 soldater
samt, ikke minst, distriktsstabene redusert fra 11 til 7. Konsekvensen er i
flg. HV-generalinspektøren "-... at store deler av Sør Norges territorium
vil mangle HV-styrker." Bruun-Hanssens fagmilitære råd kommenterer seg
selv. Hvor man skal hente mannskap ved neste større uhells-skogbrann som
ignoreres i hovedstaden, det er sekundært.
Overalt - Alltid. "- For meg er eit framtidsretta
landforsvar forankra i eit moderne heimevern som er til stades i alle norske
kommunar." "-... dersom du ikkje har den lokale situasjonsforståinga,
dei lokale aktørane, så er heile situasjonen tapt lenge før dei tyngre strukturane
i det heile kjem i spel". "-Vi blir lettere å vippe av pinnen hvis vi
er sterke i ett område, men helt tomme i et annet. Det handler ikke om store
styrker, men tilstedeværelse i alle kriker og kroker gir evne til å lede andre
aktører, også ild fra skip eller fly lenger unna." (Gen.It. R. Mood)
"Lokal tilknytning og kjennskap til terrenget og
lokalbefolkningen er avgjørende for de smarte valgene, men også for å finne
"snarveiene", de lure løsningene, de gjemte ressursene, fagfolkene, i
det hele tatt det enorme registeret av ressurser som en fremmed aldri vil kunne
nyttiggjøre. Det gjelder uavhengig av om det er en fremmed makt med onde
hensikter, vår egen hær eller allierte forsterkninger. Det vi ikke kan innen
den militære profesjon, tar vi igjen i evne til improvisasjon, lokalkjennskap
og fighting spirit." (Sjt.maj. Ø. Mjelle) Beskrevne kapasiteter tilkommer
også 'Heimepolitiet'; men ikke pendlerpolitiet.
Jeg antar folk flest ville bifalle nødvendige
øvingsmidler til HV; bifalle våpen og uniformer til de rapporterte tusener som
ikke har; bifalle at landsmenn som evt. må i krigen tilkom nødvendige nye hjelmer
og fraværende kroppspansring; at generalinspektøren tilkom de 50 stillinger han
behøver for å hente ut potensialet i dagens organisasjon. Og dertil arbeidsro.
Men ...
Kardinalpunktet i en langtidsplan er helhetlighet.
Riksstyret fremmet i høst langtidsplan hvor landmakten, herunder HV, ble
henvist til utredning. I en tid da Polen og Frankrike etablerer heimevern, foreslo
riksstyret rutinemessig å redusere HV. Da synes fasiten alt kjent; uansett
landmaktutredningens konklusjon. Og i mellomtiden - går tiden.
Stortinget, som på sitt beste begår skadereduksjon,
beholdt foreløpig HV-11, mens Sjøheimevernet og nye tusener soldater kan levere
inn. "-... langtidsplanen er meir av det gamle, med eitt unntak: Han tek enda
eit steg vekk frå at vi skal ha ei eiga sjølvstendig nasjonal forsvarsevne."
(Mood) Men evnen til å svi av milliarder har stadig vært upåklagelig.
Heimevernets akuttberedskap og HV-lovens grunnintensjon
ble parkert ved inndragning av vital våpendel i 2003. Senere fulgte soldatens ammunisjon.
Pr 2014 er initiert innlevering av restvåpen. Hele tiden i strid med HV-lovens
bokstav og intensjon.
Der gjøres forsøksvis forklaringer på nasjonalforsvarets
utvikling / avvikling siste 25 år. Selv minnes jeg general Maxime Weygand's religiøst-ideologisk
motiverte ødeleggelse av fransk forsvar fra 1930-tallet og like inn i krigen
(ref. Valen-Sendstad: Moskva og Rom / Churchill: Den annen verdenskrig III);
forøvrig med konsekvens for (Nord-)Norge i 1940.
Det rikspolitiske Norge har lenge feilet og feiler å
vareta forsvar av land og folk. Av langtidsbildet synes rimelig å anta det vil
følges opp med (fortsatt) suksessiv inngripen i muligheten for privat og sivil-kollektivt
selvforsvar, i nordmannens eldgamle volds- og undertrykkelsespreventiv, den
sivile væpning. Herunder patroner. Og: Uregistrerte hagler bør å vedbli
uregistrerte.
Alle land har soldater; enten sine egne eller andres.
Agder og Rogaland skal etter ferske avistall ta 41 prosent av seneste HV-kutt; mest
i Agder med rest 8-900 eller ca. 2,5 prosent av landets foreløpig gjenværende
HV-styrke. Det går seg nok til. Allerede i -99/-00 ble planlagt og øvet
NATO-ledet fredsbevarende FN-operasjon i Agder og Rogaland (CB2000). Hva som
evt. er 'planlagt' for vakuumet mellom fravær av norske militære styrker og
evt. nærvær av internasjonale, står enhver som tør, fritt å spekulere over.
Se ellers D.J.H.: Sverre Diesens kalkulator.
Godt nytt år.