Gjestekommentarer, 19.09.16
Av Jan
Pedersen, i www.Kommentar-Avisa.no
Europarådet
skal granske norsk barnevern.
Nå får vi en grenseoppgang om barnevern og familievern.
6.
september 2016 kom leder av den norske delegasjonen til Europarådet med en oppsiktsvekkende
nyhet: Europarådet skal granske det norske barnevernet.
Etter
en lengre telefonsamtale med den norske delegasjonslederen, Ingjerd Schou (H) i
dag 7. september, opplyste hun at den rumenske delegaten til Europarådet, Niben Ony Ardeldan
har tatt opp saken om granskingen og har fått støtte av 11 delegater fra 5 andre
land i Europa til dette i komiteen for sosiale saker. Bakgrunnen er den såkalte
Naustdalsaken. Og nå vil altså et samlet Europaråd
granske norsk barnevern.
Rådet
vil nå lage en rapport om norsk barnevern og ikke bare om Naustdalsaken!
Hva
er de skal granske? Selvsagt selve hovedsaken: bryter Norge menneskerettene?
Selvsagt
har ikke de 5 norske delegatene til Europarådet noen stemme som kan hindre
denne granskingen. De uttaler at det er godt å få en slik gransking, for da får
en en rapport som viser de faktiske forholdene.
I
den norske debatten om barnevernet er det to syn som gjør seg gjeldende:
Er
det barnet som har førsteprioritet eller er det familier som trenger
hjelp, som skal ha den.
Min
mening er at Europarådets menneskerettighetskommisær Nils Muizniks linje
er riktig. Han uttalte så sent som 24.04.16 i forbindelse med at de fem barna
ble tatt fra foreldrene i Naustdal, at det er en stor sak å ta barna fra deres
foreldre. Det krever den ytterste forsiktighet, fordi vi er nødt til å tenke:
hva er barnets beste? BARNETS BESTE ER NESTEN ALLTID Å VÆRE MED FORELDRENE.(Min uthevelse).
Min
første konklusjon er at landets 11 barnehus fjernes
og at det opprettes Ressurskontorer som er tjenesteytende for familiene.
Da
er en også i pakt med menneskerettighetskommisaren,
som avsluttet sin uttalelse slik:
"Vi
må gripe inn for å støtte familiene, slik at de kan forbli sammen og
barna kan være med sine familier. Å fjerne barn fra deres foreldre, skal
bare gjøres som siste utvei og for en veldig kort periode".
På
dette området vil nok også granskningsrapporten fra Europarådet uttale seg.
I
den nærmeste fremtid bør politi og barnevern rette seg atter at det er
gjort gale vedtak, siden Norge granskes på denne måten.
Statsstyret er Guds tjener – Det skal også bære sverdet
Av Jan Pedersen, i
www.Kommentar-Avisa.no
Kristendom
og politikk har selvsagt noe med hverandre å gjøre. I det mektige kapittel 13 i
Romerbrevet er det for all tid slått fast at statsstyret er av Gud! Gud vil
staten. Og det andre. Staten er en Guds tjener!
I
denne spenningen mellom Gud som skaper av staten, og statens erkjennelse at den
er en Guds tjener, befinner vi oss i Norge i dag.
Der
staten ikke vil være en tjener, men en hersker, der har vi plikt til å stå imot
dem som krever at vi gjør Gud imot. Det var dette en nesten samlet kirke praktiserte
under siste krig mot nazismen i Norge. Samtlige biskoper, de store kristelige
organisasjonens lederne, frikirkeledere osv., la ned embetene og de kristelige
tjenestene ledet av den ugudelige staten. Aldri før har vel de kristne utført
den frivillige kristelige tjeneste i folket som da.
I
dagens kirke opplever vi det samme, bare med den forskjell at biskopene
tilpasser seg den ugudelige læren om ikke å følge Guds ord, når det gjelder å
ville innføre lov om homoseksuelle "ekteskap". Da er ikke kirken en
tjener. Den norske stat har fra 1.1.09 vært en lovgiver som reiser seg mot
Gud, og blir en hersker.
Tenk
om kirken hadde vært modig, slik den var det under krigen, der biskoper og
prester la ned sine embeter! Nei, nå følger de den ulydige staten!
Vi
skal være staten lydig. For den er en Guds ordning. Den er der til skrekk for
dem som gjør det onde (bryter Guds bud) og til ros for dem som gjør det gode
(følger Guds bud).
Ja,
Gud ga styresmakten rett til å bruke sverdet i det godes tjeneste. Det er dette
som også gjelder i utgangspunktet for all statsdannelse: familien.
Foreldrene fikk ansvar for lov, orden og dom overfor sine barn, slik
samfunnsdannelsene også skal kunne bruke makten til å skape gode forhold.
La
meg ta fatt i ett forhold der staten ikke bruker "sverdet" (politiet,
militærmakten). På grunn av at staten ikke tør eller pga
av ideologiske overordnede verdier, som demokratiet, lar de pøbelen bestemme
hva som er "retten" i deres byområde. Jeg tenker på gategjengene som
med terror og makt setter seg opp mot de lovlige myndigheter, f.eks. i utkanten
av Malmø, Gøteborg, Stockholm, Køln og andre steder.
Av
politiske og ideologiske grunner har stater ikke turd
å sette nevn på "gjengmiljøer", som i virkeligheten har preg av
muslimske militsgrupper. Da har staten sviktet sitt oppdrag fra Gud om å ikke
bruke "sverdet". Det onde overtar makten i bydeler. Våpenet deres er
frykt, fremkalt av bilbranner, mord og gjeng- "ideologi".
Så
får vi ta inn over oss at vi som bekjennende kristne har plikt til å være de
gode eksemplene, ved å være lydige borgere i en Gud-villet stat. Derfor skal
det også bekjennende kristen være i den Guds orden som heter politi og
militærvesen. Derfor har foreldrene også den samme retten til å bruke
"sverdet" for å skape den gode orden der. Derfor skal ikke politi
eller barnevern reise seg mot familien, men være til skrekk for den onde
gjerning i samfunnet, og støtte familiene.
Rituell
omskjæring av gutter er vedtatt av Stortinget – store helsefordeler.
Av Jan Pedersen, i
www.Kommentar-Avisa.no
Chris
Svendsen kommer med et innlegg i Fædrelandsvennen lørdag.17.9.16 som vitner om
stor uvitenhet. At hun avskriver meg som mørkemann, at mitt innlegg 9.9.16 er
absurd, at GT har galskaper, og at vår Gud får sitt som den som krever dødstraff for alt og ingenting, det skal nok både jeg og
Vår Herre tåle.
Men
at det er bekjennende kristne og Gud som rettferdiggjør overgrep mot barn
ved rituell omskjæring av gutter, det er vel egentlig en fornærmelse mot et
samlet Storting som har gitt en lov om rituell omskjærelse av gutter, gjort
gjeldende fra 1.1.15.
Norsk
lov sier her at tilbud om rituell omskjæring er tilgjengelig, og at regionale
helseforetak skal organisere spesialhelsetjenesten slik at de som ønsker det
innen helseregionen, kan få utført rituell omskjærelse av gutter på forsvarlig
måte. Det er dette jeg viste til i mitt innlegg. Og jeg akter også i ettertid å
være lovlydig.
Jeg
har i den lange debatten om rituell omskjæring av gutter etterlyst de
helsemessige fordelene det er ved omskjæring av gutter. Jeg har bl.a. utfordret
barneombudet, at hun bringe ut til det norske folk, de dokumenterte
vitenskapelige fordelene denne omskjærelsen har. Men her er taushet! Kanskje
Chris Svendsen vil ta lærdom av dette? Hun finner det bl.a. på Wikipedia:
1.
UNAIDs og WHO anbefaler omskjæring som del av
folkehelsearbeidet mot HIV og AIDS.
2. I 1975 var 80 %
av alle gutter i USA omskåret. Det er ca 1 million gutter
pr. år. Det har sunket til 50 %. I Canada-Australia er det 25-30 %. I
Norge omskjæres 2000 gutter pr.år.
3.
Livmorhalskreft er påviselig lavere hos kvinner som er gift med omskårne menn.
Min
konklusjon: Jeg mener Guds påbud om omskjærelse av jødenes gutter (og Ismaels
etterkommere av arabere) vitner om Guds kjærlighet. At det skal skje på den
8.dag, er også viselig, for da er guttens blod best, hva angår
koaguleringsevnen, da dette bl.a. har med K-vitamininnholdet å gjøre.
Men
det er først og fremst et paktstegn som Gud ga sitt
spesielle folk, jødene, en gang for mange tusen år siden, og som Gud lot
praktisere på sin Sønn, Jesus, da han var 8 dager gammel.
I
vår forvirrede tid kan det være godt å bli minnet hva jøden og professor i
psykiatri, Bertold Grünfeld
skrev i Dagbladet for 16 år siden: "I siste instans blir problemet om
omskjæring av gutter(….) et spørsmål om det norske
storsamfunnets toleranse og respekt for religiøse, kulturelle og etniske
minoriteters tradisjoner og selvforståelse".
På
dette området er jeg glad for at det norske storsamfunnet (Stortinget) har
viste toleranse og respekt.