Artikkelforfatteren med hovedfag i historie har her
skrevet en meget lesverdig og viktig sammenfatning av et tema som vi leser svært
få andre steder. Han dokumenterer bl.a. at «Europas kristne kongedømmer av
«Guds nåde" går tilbake til David og Salomo» og underbygger også
at «vår statsforfatning forutsetter en kristen stat.» Spre stoffet
gjerne til venner og kjente med gode anbefalinger. red
Gjestekommentar, 07.11.12
Jesus fra Nasaret - jødenes konge
(Gitt tittelen «Kongedømmet i
Israel og Norge» i andre medier)
Av Johan I. Holm, lektor med hovedfag i historie - i www.Kommentar-Avisa.no
I prekener
og andakter er det nok sagt meget godt og rett om Jesu frelsergjerning. Men når
Jesu kongsgjerning beskrives, nevnes lite om at Jesus fra Nasaret også kom som
sitt folks, jødefolkets, konge. Han er oppfyllelsen av Guds og profetenes
løfter om Riket for Israel, Fredsriket, Tusenårsriket, - på jorden, hvor Jesus
er konge til oppfyllelse av Davidspakten. David skulle få sitt kongedømme
grunnfestet til evig tid: "Ditt hus og ditt kongedømme skal stå fast til
evig tid for ditt åsyn; og din trone skal være grunnfestet til evig tid",
(2. Sam.7,16). Alle disse skriftsteder var kjent for alle jøder. De fikk tidlig
opplæring og kunne deler av Det gamle testamente utenat. Kfr. Marias lovsang;
hun hadde hørt engelen si: " - og han skal være konge over Jakobs hus
evindelig, og det skal ikke være ende på hans kongedømme." (Luk. 1,33).
Det siste disiplene spurte Jesus om før hans
himmelfart fra Oljeberget, var dette: "Gjenreiser du på den tid riket for
Israel?" De var blitt lovet den Hellige ånd og da visste de at alt var mulig.
Alle jøder drømte om frigjøring fra den romerske okkupasjon og gjenopprettelse
av jødefolkets gamle rike, nemlig Davids og Salomos kongerike. I Jesu svar
ligger det at verdensmisjonen først må komme. Men deretter vil Jesus vende
tilbake og opprette "Davids falne hytte" - staten og kongedømmet for
Israel - står det i Ap.gjerningene kap.15 og Amos 9.
Profeten
Sakarias forkynner i kap. 9, vers 9: "Fryd deg storlig Sions datter; rop
høyt Jerusalems datter. Se din konge kommer til deg, rettferdig er han og full
av frelse (for Israel) og ridende på et asen, på aseninnens unge fole".
I selve det skriftavsnittet hos
evangelisten Johannes som er utgangpunktet for Palmesøndagens tekster, heter
det i 12, 15:"Frykt ikke, Sions datter! Se din konge kommer, sittende på
en asenfole". Jesus gjorde en kongelig entré i Jerusalem den første
Palmesøndag og ble hyllet som konge. Eselet var dyret en konge red på i
fredstid. Jesus er konge og fredsfyrste.
Han kom med fred, men ble ikke mottatt som den han var av folkets ledere og
lærere, kfr. "Brødunderet", (Johs. 6). Jesus trakk seg unna da folket
ville gjøre ham til konge (v.15). Han så deres dype åndelige nød, deres
ugudelighet, men de hadde ikke bruk for ham som frelser. De ville ha en konge
som dekket deres timelige behov. Men han
var deres virkelige konge. Hva var det vismennene fra Østen sa til kong
Herodes: "Hvor er den jødenes konge som nå er født?" (Matt 2,2). Og
hva skrev Pilatus på korset? "Jesus fra Nasaret, jødenes konge, på
hebraisk, latin og gresk" (Johs.19,19). Med dette irriterte han jødenes
lederskap.
Messiasprofetiene var vel kjent. Se 5. Mos
18,18: "En profet vil jeg oppreise for dem av deres brødres midte, likesom
deg -." Og Jakobs profeti til sine sønner: 1. Mos 49,10: "Ikke skal
kongespir vike fra Juda og ikke herskerstav fra hans føtter før fredsfyrsten
kommer og folkene blir ham lydige". Matteus beretter i kap. 27 at det
første den romerske landshøvding, statens representant og dommer, spør Jesus
om, er dette. "Er du jødenes konge? Jesus svarer: "Du sier det."
(v.11). Messias betyr "Guds salvede", utvalgt til en bestemt, høy
gjerning. Israels første konger ble salvet av profeten Samuel. Siden ble salving og kroning et
fast rituale i de kristne nasjonalstatene i Europa, kfr. Eidsvoll-grunnlovens
kristne kongedømme av Guds nåde - som var definert i gr.l. § 10 før den ble
opphevet i 1908. Her var det bestemt at den norske kongen skulle krones og
salves i domkirken i Trondheim.
Europas kristne kongedømmer av "Guds nåde" går tilbake til David
og Salomo
For
den som vil foreta en prinsipiell, idehistorisk analyse vil det bli klart at
det vestlige, kristne kongedømme er av judeo-kristent opphav.
Eidsvoll-grunnlovens kongedømme lar seg overhode ikke forstå eller praktisere
uten på kristent grunnlag. Men det innebærer ikke, hva for mange det synes å
måtte gjøre, at Kongen er hevet over folket. Kongen er tvert imot folkets
fremste representant både i kraft av konstitusjonen og sitt guddommelige kall
(Se gr. l. § 5: "- kongens person er hellig; han kan ikke lastes eller anklages
- -"). Han må "bekjenne seg til den evangelisk-lutherske religion,
håndheve og beskytte denne" (gr.l. §4). Dette innebærer igjen at bare en
konstitusjon båret av kristen ånd kan forenes med kongedømmet av Guds nåde, og
bare et statsliv inspirert av Guds evige lover (de 10 Guds bud) og prinsipper - kan unngå konflikt mellom
statsmaktene.
For
den republikanske tanke blir derimot det demokratiske element i forfatningen
uten indre sammenheng med kongemakten. Kongen blir for sosialisten og
republikaneren et umulig begrep. Allerede i begynnelsen av 1900-tallet, etter
kroningen og salvingen av kong Haakon, ble en rekke paragrafer i Grunnloven
strøket, forandret eller omtolket. Denne avkristning har fortsatt i stat og
kirke. Selv mange kristne forstår ikke at vår
statsforfatning forutsetter en kristen stat, (gr.l. §2). Etter
oppløsningen av unionen med Danmark, da den første norske kongen i et fritt
Norge var valgt, trakk stortingspresident Georg Sverdrup forbindelsen tilbake
til kongene Håkon den gode og Sverre: "Reist er altså innen Norges
enemerker Norges gamle kongsstol som Adelstener og Sverrer bekledde og hvorfra
de med visdom styrte gamle Norge. Gud bevare gamle Norge!".
Eidsvollgrunnloven emanerer av
naturretten
Demokrati
er for den sekulariserte tanke, flertallsstyre. Men uten rettsstat, intet
demokrati. Og uten maktfordeling i staten, ingen rettsstat. For at den utøvende
makt skal være en statsmakt ved siden av den lovgivende og dømmende makt, må
kongemakten være reell. Fremdeles
bestemmes i §30 at etter å ha hørt rådene fra sine ministre, er det Kongen som
skal fatte den endelige beslutning. Men etter at parlamentarismen gjorde
Stortinget til herre over regjeringen (fordi kongen var svensk), er grunnlaget
for maktfordelingen og rettsstaten borte. Regjeringen og den utøvende makt er
blitt partipolitisert. I departementer, domstoler, NRK
og
hele statsapparatet har vi ingen garanti for at ansettelsene ikke skjer
partipolitisk. Kongen skulle stå over partiene, men Stortinget hadde den
bevilgende og lovgivende makt.
Et
folk trenger en konge. Den utøvende makt skal være upartisk, objektiv og
nasjonal. (Forbundsstater og unioner med flere folk må ha president). De gamle
germanske folkene er kjent for sitt folkekongedømme. I sagatidens Norge var
kongene ikke eneveldige. De hadde sin odelsrett til kronen, men var samtidig
valgt av tinget, og tingene hadde
lovgivningsmakten sammen med kongen. -
Riket for Israel
Matt.
24, 32 - 33 lyder "Lær en lignelse av fikentreet. Så snart det kommer saft
i dets grener og dets blader springer ut, da vet I at sommeren er nær: således
skal også I, når I ser alt dette, vite at han er nær for døren". Fra den romerske feltherre Pompeius erobret
Jødeland i år 63 f. Kr. til jødestaten ble gjenopprettet i år 1948, var jødene
uten stat. Det siste disiplene spurte Jesus om etter at han hadde lovet å sende
dem Den hellige Ånd, var dette: "Gjenoppretter du på den tid riket for
Israel (Ap.gj.1,6). Etter 1900 år uten stat og konge, ble staten Israel
opprettet i 1948, men jødene er fremdeles uten konge. Og dog var og er han
deres konge, han som red inn i Jerusalem den første palmesøndagen med kongelig
verdighet og mottok kongelig hyllest.
Men også jødene må først omvendes.
Dog står Guds løfter fast: «Kom evindelig
hans pakt i hu, det ord jeg fastsatte for tusen slekter, og den pakt han gjorde
med Abraham, og hans ed til Isak! Han stadfestet den som en rett for Jakob, som
en evig pakt for Israel, idet han sa: Deg vil jeg gi Kanaans land til
arvelodd.» (1.Krøn. kap.16, 15- 18).
Tidligere
parksjef på Gjennestad gartnerskole, Dag Arneson, i skolens bibelhage. Til høyre Guds lovnader fra
Esaias 41.
Fotos: Lars-Arne Høgetveit