Gjestekommentar, 20.06.11
Lidelsen styrker jødene! "Han sitter ved smeltedigelen"
av Kaj Munk bør spilles.
Av Jan Pedersen, i www.Kommentar-Avisa.no
I disse dager spilles "Ordet"
av Kaj Munk på Den Nationale Scene i Bergen. Det har fått strålende kritikk i
avisene i Oslo og Bergen. I en sum kan en si at det er underets seier over
døden, der Ordet - Jesus selv- trer inn i historien og vekker opp en kvinne som
døde da hun fødte nytt liv i barselsengen. Nordens store dramatiker i det
forrige århundre lever i vår tid og får mennesker i tale om eksistensens innerste
problem: liv og død.
Et annet skuespill som er hyperaktuelt av
dikterpresten Kaj Munk, er "Han sitter ved smeltedigelen". Det ble
skrevet som i feber i Berlin vinteren 1938 der Kaj Munk oppholdt seg. Han, den
store Tyskland-beundrer, som lovpriste landets fostring av Martin Luther og de
mange kulturpersonligheter, ble sjokkert over jødeforfølgelsen. I løpet av 4
dager er skuespillet skrevet ned. Han tar det hastig med seg til København for
trykking og oppsetning på Det kgl. teater. Men nazistene i Berlin truer Danmark
til ikke å sette opp skuespillet på teateret, for i så fall ville det være en uvennlig
handling mot det nye Tyskland! Og danskene bøyet seg. Igjen gikk håpet til
Norge, som også hadde laget en verdenspremiere av "Seieren", som var
om Mussolinis erobring av Etiopia. Og Norge våget igjen. I april satte Det
norske teatret i Oslo opp "Smeltedigelen", Den beste
"reklamen" om at skuespillet hadde utført sin misjon, skjedde dagen
etter premieren: nazistene i Oslo laget bråk med pipekonsert i teateret!
Husk at dette skuespill som egentlig er
profetisk, kom et halvt år før Krystallnatten i 1938, i fredstid!! Han så det
hele i bibelsk perspektiv, og da utløser det et skuespill som både var en
avdekking av nazismen og samtidig satte jødeproblemet inn i en større
sammenheng enn datidens begivenheter.
Selve dramaets ordlyd er hentet fra GT,
fra profeten Malakias 3, 3 og brukt i salmedikter Ingemanns salme: "Den
store Mester kommer…". Her fremstilles Gud som metallsmelterens ild:
"Han sitter og smelter og renser sølv; han renser Levi sønner, lutrer dem
som gull og sølv, så de kan frembære offergaver for Herren i
rettferdighet…". Fra Levi stamme ble Israels prester valgt ut, og dette
bildet brukes altså om å rense gudstjenesten. Og Ingemann mener Gud nå venter
på at det enkelte menneske vil se Guds billede i sitt eget sinn.
Kaj Munk setter det hele i et enda
større kristelig perspektiv: fra 2. Korinterne 9, der Gud selv ved å bruke en
torn i kjødet (en sanselig smerte) forhindrer oss i å bli hovmodige av våre
tanker om Gud. Paulus ba om å bli fri for dette, men Gud svarte: "Min nåde
er nok for deg, for kraften fullendes i svakhet".
Dette er noe av bakgrunnen for Kaj Munk
da han skrev dramaet: jødenes kamp for å overleve og det hovmodige nazi-hjerte,
som vil drepe jødene. Som teolog og prest ser også Kaj Munk noe mye mer enn
øyeblikkets politiske og ideologiske kamp, han ser at hele den lange
forfølgelseshistorie av jødene ikke har svekket og drept dette folket, men
tvert imot har styrket dets kultur og opprettholdt deres liv. Eller for å si
det rett ut: lidelsen, lutringen har styrket jødene. Hadde Kaj Munk overlevet
krigen (nazistene drepte han i l944) så ville han ha sett at Gud har opprettet
en stat i det land som de har ansett som sitt fedreland i Israel. Landet som
Gud ga til deres fedre. Så dette er radikalt nytt i forhold til den situasjon
jødene hadde da dramaet ble til i 1938. I løpet av de 10 årene som ligger
imellom, forsøkte Hitler i et avsindig forsøk å utrydde jødene. FN så etter
krigen at det var nødvendig å gi jødene eget land, men dette har araberne hele
tiden motarbeidet og aldri godkjent.
Jødene er altså et folk som lever tross
årtuseners forfølgelse, og det har preget jødene også enkeltvis, som f.eks. den
kvinnelige hovedpersonen Sara Levi. Hun er oppkalt etter folkets stammor, og
prestenes stamfar, men dette blir hun først klar over under forfølgelsen. Hun
ble betraktet som annerledes! Slik var det også med Georg Brandes, forteller
Kaj Munk. Da han første gang opplevet jøde brukt som skjellsord, spurte han sin
mor om at hun kunne vise ham en jøde. Da tok hun gutten opp til et speil! Da så
jo Brandes seg selv!
Men slikt gjør vi da ikke i det
tolerante og demokratiske Norge anno 2011? Jødiske barn og ungdom blir vel
vernet om? Spør vår undervisningsminister om dette!
Hva skyldes denne forfølgelse, spør Kaj
Munk. Årsaken må ligge i jødenes religion. Folkets kultur er
gjennomsyret av dens religion, men de er tross forfølgelse og lidelse Guds
utvalgte folk.
Men Kaj Munk skriver dramaet som et
tidsdokument i januar 1938. Hitler står på maktens tinde. Alle bøyer seg for ham,
enten under tvang eller frivillig. Tre livsområder fremkaller protest:
forholdet til jødene, til kirken og vitenskapen. Etter hvert som dramaet
skrider frem avsløres det nazistiske tyranni. Diktaturet som fører til
forfølgelse og propaganda.
Rent historisk skjer det meget og det
skjer fort etter nedskrivingen av dramaet. Få måneder etter marsjerte Hitler
inn i Østerrike og Tjekkoslaovakia og i september 1939 begynte felttoget mot
Polen og verdenskrigen var i gang. Forandringen var så stor, at da Kaj Munk tok
frem sitt manus med foreløpig tittel: "Potteskårstykket" den 16. nov.
1939, sier han: "Det er med ærbødighet jeg har gjennomlest det, og med
smerte over hvordan den har formet seg den nye dag, som omtales på det siste
blad, da stykket ble fullendt". Virkeligheten ble så mye verre enn det
Munk skrev i dramaets sluttscene.
Men dramaet er der og det er like
aktuelt i vår tid som da. I sluttscene er Føreren som skal ære den arkeologiske
vitenskapsmannen, som skal motta den store prisen fra Hitler. Alt som kan
stables på bena av propagandaeffekter er der med bl.a. direkte radiooverføring
(TV var ikke blitt massemedium ennå) fra en praktfull aula. Da skjer det at
denne arkeologen ber om å si noe til Føreren før utdelingen. Han utfordrer Føreren
til å fortelle hvilket livsmål han setter høyest og hva han vil gjøre hvis
sannheten en dag trådte ham for nær. Hitler svarer: "For meg er
fedrelandet sannheten. Hvis på min vei til selve sannheten en eller annen
sannhet vil forsinke meg, slår jeg den ned". I protest mot Føreren kaster
arkeologen det potteskår, som var et bevis på at Jesus var avbildet for 2000 år
siden, ned på gulvet og knuser det. Samtidig som han erklærer at han skal ta
Sara Levi til ekte, og at hun er en jødinne! Hitler og alle forlater aulaen i
hast, radiomikrofoner er slått av, det er stillhet og budskapet lyder til
arkeologen at han får tolv timer til å komme seg bort.
Skulle vi satt inn et livsmål som er
sannheten, slik nasjonalsosialismen var det for Hitler, og som sa at Tyskland
er sannheten, så ville nok mange i Norge si at sannheten vår i dag er demokratiet.
Det demokratiske menneske er det gode menneske. Dette er den høyeste verdi.
Kanskje vi skulle hatt en Kaj Munk i
Norge i dag som minner oss om at Herren Gud sitter ved smeltedigelen.
Da dramaet var spilt i Norge kom Sverige
etter. Ja, selv Danmark turde å sette det opp høsten 1938, og da hadde Kaj Munk
skrevet bl.a. følgende om dramaet, som innledning i teaterheftet på Det kgl. Teater:
"Jorden brenner. Det er tider i
menneskehetens historie da man holder på å glemme det. En slik tid er ikke vår.
Minst 7 dager i hver uke får vi merke at vi er kastet inn i et sprakende og
sydende bål.
Er det undergangens flammer som
omspenner oss? Vi vet det ikke.". "Jorden er i smeltedigelen". Og
så avslutter han med ordene: "Han sitter ved smeltedigelen, gjør Mesterens
egen Sønn. Ved menneskehetens som ved det enkelte menneskes".
Etter krigen er skuespillet oppført blant
annet i Tyskland!!
Hvorfor? Jo, de har nok hatt behov for
oppgjør med seg selv, med nazismen, med Hitler, med menneskeforakten og
jødehatet.
I vår tid der jødehatet vokser i Norge,
ville det vært riktig at Kaj Munk kom til orde med "Han sitter ved
smeltedigelen".