Gjestekommentar, 01.10.10
Jesus ut av klasserommet
Av Jan Pedersen, i www.Kommentar-Avisa.no
Dette var
overskriften i lederartikkelen i Dagbladet 1. juli. Bakgrunnen var den
foreløpige domsstolslutning i Den europeiske menneskerettighets-domstolen i november
2009, som forbød å ha krusifikser i italienske klasserom. Italia har bestemt at
saken blir anket. Dagbladet mener at en endelig dom kan bety at religiøse
symboler blir forbudt i alle EU-klasserom. Avisen kaller dette for en
oppmuntrende nyhet. Og hvis den italienske loven som tillater krusifikser i
klasserommet (en lov fra 1920-årene), blir omgjort, så vil denne loven bli
kastet på historiens skraphaug. Og hvis det kommer et krusifiksforbud fra
Strasbourg, så er dette å betrakte som uttrykk for en konfesjonsløs skolegang,
og at dette er en menneskerett som er hevet over religiøse og nasjonale
skillelinjer. Og til dette sier Dagbladet: heldigvis.
I Norge gjorde vi
nesten rent bord i 1969 da det formelle skillet mellom Den norske kirke og
statens skoler ble vedtatt i Stortinget. Men fremdeles har vi en
Grunnlovsparagraf nr 2 som alle politiske partier må bøye seg for, selv om de
saboterer den så godt som mulig. Her står det som står over alle norske lover,
fordi det er Grunnlov: "Den evangelisk-lutherske religion forbliver
statens offentlige religion. De innvånere som bekjenner seg til den, er
pliktige til å oppdra deres barn i samme". Og i følge ett av
bekjennelsesskriftene denne paragraf 2 er grunnet på, nemlig Luthers
katekisme, står det i forbindelse med det 4. bud om å hedre far og mor:
"..i foreldremyndigheten har all annen myndighet sin rot". Selv
staten kan altså ikke komme inn med ordninger som svekker denne myndighet.
Og det er her slaget kommer til å stå i den sosialistiske stat, slik det
skjedde i den nasjonalsosialistiske tvangspåvirkning under krigen. Det er
kampen om barnets og ungdommens sjel.
Da var det godt å
ha Luther å støtte seg på i de skrifter som var forpliktende, og er det
fremdeles for Den norske kirke og som staten må godta. Derfor er jeg imot det
såkalte kirkeforlik som skal forandre Grunnlovens paragraf 2 og gjøre den
allmennkristelig. Da er det ingen konkret forpliktelse lenger.
Da havner vi
borti Strasbourg domstolens tolking og dom, som Norge også må bøye seg for
ved kontroversielle religiøse saker. Da vil vi bli overlatt til tidsåndens dom
og ikke en 2000 årig bekjennelse. Da åpnes det for noe så uklart som at skolen
skal være "livssynsnøytral". Hva er det? Ord, begrep uten mening,
uten innhold, uten definisjon. Da er det duket for kaos. Da er ikke Jesus
bare sendt på gangen, da er han bortvist. Det blir vår ulykke.