Gjestekommentarer, 08.06.09
EVOLUSJON: En
gammel hedensk idé.
Av Paul
James-Griffiths, i www.Kommentar-Avisa.no
(Oversatt av D. J.
Høgetveit fra Creation 30(4) September - November 2008. Gjengitt med tillatelse.
Orginaltittel: Evolution: an ancient pagan
idea)
Under studie av oldtidshistorie på universitetet, kom jeg over de hedenske forestillinger omkring opprinnelsen. Det var dette studiet som først gjorde at jeg stilte spørsmål ved evolusjon og de veldige tidsaldre oppgitt for universet. Det var senere, etter mange år med vitenskapelig undersøkelse, at jeg endelig brøt fri fra en liberal forståelse som søkte å harmonisere naturalisme med bibelsk kristen tro.
GREKERNE
Mens jeg leste arbeidene til de greske filosofer, som levde mellom ca. 600 - 100 f.Kr., var jeg forbauset over å oppdage primitiv evolusjonær teori og veldige tidsaldre lenge før Darwin og moderne antagelser. Fragmentene av Anaximandros (ca. 610-546 f.Kr.) lærte at "menneskene opprinnelig lignet en annen type dyr, nemlig fisk." (1) Der var Demokritos (ca. 460-370 f.Kr.) som lærte at primitive mennesker begynte å tale med "forvirrede" og "uforståelige" lyder men "litt etter litt artikulerte de ord." (2) Epikuros (341-270 f.Kr.) lærte at der var intet behov av en Gud eller guder, for universet ble til ved en tilfeldig bevegelse av atomer. (3) Etter dem, sa den romerske naturalist Plinius den eldre (23-79) "... vi er i den grad underlagt tilfeldighet at Tilfeldighet henneselv tar Guds sted; hun beviser at Gud er uviss." (4) Angående universets store tidsaldre, holdt Platon og mange greske filosofer fast ved det syn at dette nærværende univers ble til for millioner av år siden. Lactantius, som skrev i det fjerde århundre e.Kr., sa: "Platon og mange andre av filosofene sa, ettersom de var uvitende om alle tings opprinnelse, og om den fundamentale periode i hvilken verden var laget, at mange tusener av tidsaldre hadde passert siden denne vakre ordning av verden var sluttført ...". (5) (En "tidsalder" her er 1.000 år.)
EGYPTERE,
BABYLONERE OG HINDUER
Grekerne lånte noen av disse ideene fra babylonierne, egypterne og hinduene, hvilkes filosofier strakte seg tilbake hundreder år tidligere. Eksempelvis var èn hinduover-bevisning at Brahman (universet) spontant ble utviklet av seg selv som et frø, hvilket ekspanderte og formet alt som eksisterer for omkring 4,3milliarder år siden. (6) Disse hinduene trodde på et evig univers som hadde sykluser av gjenfødelse, destruksjon og dvale, kjent som "kalpas", atskillig likt oscillerende big bang-teorier.
Vi leste og i den hinduistiske Bhagavad Gita at guden Krishna sier: "Jeg er kilden fra hvem alle skapninger utvikles." (7)
Noen av babylonierne hevdet at de hadde astronomiske inskripsjoner på leirtavler "gjennom 730.000 år”; andre, som Berosus, hevdet 490.000 år for inskripsjonene. (4)
Egypterne hevdet at de hadde forstått astronomi i mer enn 100.000 år. (8)
De tidlige kirkefedre stridedes konstant med hedningene om jordens alder, eller om sivilisasjonens alder. De var enstemmige om at Gud hadde skapt jorden mindre enn 6000 år før de skrev (9) For eksempel har en av de mest innflytelsesrike, Augustin (354-430 e.Kr.), i hans mest berømte arbeide, "Guds by", et helt kapittel, "Om falskheten til den historien som legger mange tusen år til verdens fortid", hvor han sier: "La oss da springe óver gjetningene av mennesker som ikke vet hva de sier, når de taler om naturen og den menneskelige rases opprinnelse ... De er bedratte, tillike, ved disse høylig løgnaktige dokumenter som påstår å gi historien fra mange tusen år, skjønt beregnet ved de hellige skriftene, finner vi at ennå ikke 6000 (9) år har passert." (10)
Theofilos (115-181 e.Kr.), biskop av Antiokia, skrev et apologetisk arbeide til den hedenske magistrat Autolycus omkring problemet ved de hedenske lange tidsaldre, nevnede Platons 200 millioner års periode mellom syndfloden og hans tid, og Apollonios egypterens påstand om minst 155.625 år siden skapelsen. (11) Oldtids-hedningene har muligens kalkulert sine veldige tidsaldre gjennom astrologi, for de aktet den som vitenskap.
Julius Africanus (200-245 e.Kr.) skrev: "Egypterne, med deres skrytende forestillinger om deres egen oldtid, har virkelig fremsatt en slags beregning av det ved sine astrologers hånd, i sykluser og myriader av år ..." [Myriade = 10.000.] (12)
MODERNE
HEDNINGER?
I dag nytter
vitenskapsmennene meget mer komplekse ''daterings"-metoder, f.eks. radiometriske teknikker, for å "bevise" lange tidsaldre. Men,
som Creation Magazine ofte har
vist, er disse metodene ikke målinger av tid, men tólkninger av målinger av
slike ting som radioaktive
nedbrytnings-produkter, og slike tolkninger
er basert på mangelfulle forutsetninger. (13) Mer nylig har
vitenskapsmenn tenkt ut "nye" teorier til forklaring av hvordan liv kunne ha utviklet seg på jorden, gitt den forsvinnende lille
sannsynlighet for at spontan
utvikling virkelig skjer. Nylig avdøde Francis Crick, méd-oppdageren av DNA-strukturen (sammen med James Watson
og Maurice Wilkins), kom til å tro
at fremmede, og ikke Gud, var ansvarlig for liv på jorden. (14) De hedenske guder har kommet tilbake med styrke! Mer nylig, er gjort mye spekulasjon omkring "multiverset",
eller "parallell—univers"-teori, slik som en fersk artikkel i Scientific American av Max
Tegmark. (15,16) Denne fantasien er ganske nyttig, fordi alt
kan nå skje, som i science fiction opphavs-filmene! Slik en idé er imidlertid gammel. Augustin
beklaget seg over dette før 430
e.Kr. da han sa: "Der er
igjen noen som, selvom de ikke forutsetter at denne jord er evig, er av oppfatning at denne jord enten ikke er den eneste, men at der er
talløse verdener, eller at den virkelig er den eneste, men at den dør, og er født igjen ved faste
intervaller, og dette ganger uten tall." (17) Salomo skrev for omkring 3000 år siden:
"der er slet intet Nyt under
Solen. Er der Noget, om hvilket man kan sige: Se, dette er Nyt? det var allerede i de forrige Tider, som have været før os. Der er
ingen Ihukommelse af de forrige
Ting, og af de efterkommende Ting,
som skulle vorde, af dem (skal heller) ikke være Ihukommelse hos dem, som skulle være herefter." (Pred. 1,9-11). [Eldre norsk
oversettelse]
Vi skulle gi
akt på Theofilos ord til Autolycus bare omkring 150 år etter Kristi oppstandelse: "For min hensikt er ikke å yte pur stoff av meget snakk, men å kaste lys på antallet år fra
jordens grunnleggelse, og å
fordømme det tomme arbeidet og tøvet
til disse forfatterne, fordi der har hverken vært tyve-tusen ganger ti-tusen år fra syndfloden til den nåværende tid, som Platon sa,
påstående at der hadde vært så
mange år; heller ikke 15 ganger 10.375
år, som vi allerede har nevnt Apollonius egypteren fremholdt; heller ikke er verden uskapt, heller ikke er der en spontan produksjon av
alle ting, som Pytagoras og de
andre drømte; men, værende for visst
skapt, er den også regjert ved Guds forsyn, hvem laget alle ting; og tidens og årenes hele løp er gjort åpenbar for dem som ønsker å adlyde
sannheten" (11) "Fra verdens skapelse til syndfloden var
2242 år ... Alle år fra verdens
skapelse er i sum en total av 5698
(9) år, og dertil noen måneder og dager." (18,19)
Referanser og noter.
1. Barnes, J., "Early Greek Philosophy", Penguin Books,
London, England, s. 72, 1987.
2. Cartledge, P., "Democritus", Phoenix, London, England, s.
20-21, 1998.
3. "The Epicurus Reader: Selected Writings and Testimonia",
oversatt og redigert ved Brad Inwood og L.P. Gerson, innledning ved D.S.
Hutchinson, Hackett Publishing Company, 1994.
4. "Pliny the Elder, Natural
History", oversatt med en introduksjon og noter ved John F. Healy, Penguin
Books, London, England, s. 13, 1991.
5. Lactantius, "The divine Institutes" 7:14, Om verdens
første og siste tider, (www.ccel. org/ccel/schaff/anf07.iii.ii.vii.xiv.html)
6. "From The Mundaka
Upanishad", Å forstå hinduisme, s. 5-9, (www.hinduism.org.za/creation.htm)
7. "The Bhagavad
Gita", oversettelse og innledning ved Eknath Easwaran, Penguin, Arkana, s.
142, 1985.
8. Augustin av Hippo;
"City of God" 18:40, Om egypternes høyst løgnaktige forfengelighet, i
hvilken de tilskriver sin vitenskap en elde av hundre tusen år; >410 e.Kr.,
(www.ccel.org/ccel/schaff/npnf102.iv.XVIII.40.html)
9. Disse fremstillinger er
basert på den greske Septuaginta-oversettelse (ca. 250 f.Kr.), mens våre
engelske Bibler for det meste er oversatt fra den standard hebraiske
(Masoretiske) tekst. Dr Pete Williams viser hvorfor den Masoretiske tekst
trolig er nærmere til den originale Hebraiske i "Some remarks preliminary
to a Biblical chronology", Journal of Creation 1 2( 1 ): 98-106 , 1998;
(creationontheweb.com/chronology)
10. Augustin, ref.8, 12:10,
(www.ccel.org/ccel/schaff/npnf102.iv.XII.10.html)
11. Theophilus, "To
Autolycius" 3:26, Motsetning mellom hebraiske og greske skrifter, 181
e.Kr., (www.ccel.org./ccel/schaff/anf02.iv.ii.iii.xxvi.html)
12. "The Extant Fragments of the Five Books of the Chronography of
Julius Africanus" 3(1), om egypternes og kaldeernes mytiske kronologi, (www.ccel.org/ ccel/schaff/anf06.v.v.i.html).
13. Walker,T., "The way it really is: little-known facts about
radiometric dating", Creation 24(4):20-23, 2002; Radiometrisk datering
Q&A (creationontheweb.com/dating)
14. Bates, G., "Designed by aliens? Discoverers of DNA's structure
attack Christianity", Creation 25(4):54-55, 2003;
(creationontheweb.com/aliens).
15. Tegmark, M., "Parallel Universes", Scientific American
288(5):31-41, May 2003.
16. Men det er
uvitenskapelig og sær argumentasjon. Se Sarfati, J., "Multiverses:
Parallel Universes", i: "Refuting Compromise", s. 187-189,
Master Books, Arkansas, USA, 2004.
17. Augustin, ref.8, 12:11,
Om dem som antar at denne verden i virkeligheten ikke er evig, men at enten er
der utallige verdener, eller at en og den samme verden stadig er oppløst til
dens elementer, og fornyet ved enden av faste sykluser, (www.ccel.org/ccel/schaff/npnf 102.iv.XII.11.html).
18. Theofilos, ref. 10,
3:28, Viktigste kronologiske epoker,
(www.ccel.org/ccel/schaff/anf02.iv.ii.iii.xxviii.html).
19. En eksakt datering av
universet kan ikke fastslås, men vi vet fra Skriften at det er noe mindre enn
7.000 år - Se Freeman, T.R., "The Genesis 5 and 11 fluidity
question". Journal of Creation 19(2): 83-90, 2005; Sarfati, J., "Biblical
chronogenealogies", Journal of Creation 17(3): 14-18, 2003;
(creationontheweb.com/chronogenealogies).