Gjestekommentarer,
Apostolisk autorisasjon
Av Per
Bergene Holm, i www.Kommentar-Avisa.no
I prekenhåndboka
”Befalingen gis (…) ikke generelt ut til en udefinert skare av Jesus-tilhengere, men til apostlene, slik at oppdraget fra første stund skulle ha apostolisk karakter og orden. Misjon (sendelse), dåp og opplæring skal derfor skje med apostolisk autorisasjon, eller som vår lutherske bekjennelse uttrykker det, med rett kall. (…) Dette forteller oss at sakramentene (her: dåp og nattverd) er overgitt kirken som fellesskap til ordnet forvaltning og ikke til generell skalting og valting. (…) Et kristenliv på siden av gudstjenestelivet og enhet i det sakramentale liv som er betrodd kirken gjennom en apostolisk ordnet tjeneste, er et liv som kommer i konflikt med befalingen.”
På bakgrunn av disse utsagnene kan det være på sin plass med følgene spørsmål til Dag Øivind Østereng:
Samtidig kan det spørres følgende:
Menigheten er i fellesskap overgitt Guds ord og sakramentene til forvaltning, og det betyr ikke en egen geistlig embetsstand, men menigheten med sitt allmenne prestedømme. Enhver som har krøpet ut av dåpen er, som Luther sier det, ordinert til både prest, biskop og pave, og trenger følgelig ingen annen fullmakt enn den han har i kraft av dåpen og troen. Men det kreves at den som forkynner, taler som Guds ord, og at den som forvalter sakramentene gjør det i samsvar med Jesu innstiftelse og tar på seg det åndelige hyrdeansvar som følger av en slik forvaltning (opplæring, tukt osv). Med hensyn til apostolisk karakter og orden i så henseende, er det vel grunn til å stille spørsmål hvor det er størst mangel på dette, i den offisielle kirke eller i lekmannsvirksomheten?