Man kan kalle det frykt
Om Europas situasjon og fremtid.
Av Emanuele Ottolenghi i Jerusalem Post
Forfatteren arbeider med Israels studier ved Oxford Universitet i England.
Med velvillig tillatelse av forfatteren gjengir vi artikkel i oversettelse i Norges
Kommentar Avis. Oversatt av T.G. Artikkelen gir en
grunnleggende analyse av Europas situasjon og den fremtid som vi kan imøtese.
Han påpeker at den "liberale elite" som dominerer politikken i disse
landene styres av tankebygninger som gir lave barnetall, underskudd på
arbeidskraft og fremtidig sviktende velstand. De vil løse Europas problemer med
muslimsk innvandring uten å forstå de dypere forskjeller. Dette vil gå en
stund, men så kommer sammenstøtet mellom kulturer, verdier, etnisiteter
og religiøse tro som hører med til folkegruppenes identitet. Folkene er skapt i
nasjoner og ikke Unioner. De lar seg ikke tilpasse og forandre, men fører til
dype kriser og motsetninger. Da kommer frykten og deretter konkludere
forfatteren slik: "Europas bristepunkt er nært forestående. Flerkulturalisme kan snart svinne hen, feid av sted med
stormen som bygger seg opp." Les denne meget innsiktsfulle artikkelen med
ettertanke og spre den videre. J.H. i www.kommentar-avisa.no
* * * * *
Europas liberale elite mener at troen på et flerkulturelt samfunn er
alternativet til Amerikas imperialistisk agenda i Midtøsten. De tviler på at
demokrati kan ble eksportert til den arabiske verden, og hater Amerikas
arroganse i å påtvinge andre kulturer sine egne verdier. De kritiserer den
pågående amerikansk "imperialisme," mens de foreslår sin egen visjon
for et flerkulturelt samfunn. Allikevel finnes det ingen garanti for at verden
ville ønske den visjonen velkommen. De klarer heller ikke å se ironien av å
kritisere Amerikas "siviliserende oppdrag" som lite sensitiv overfor
forskjeller og så tilbyr en eurosentrisk visjon i stedet.
Som det nitende århundrets "siviliserende oppdrag" fra vesten, flerkulturelisme er imperialistisk i sitt normative
universalisme. Som alle former for imperialisme skaper den motstand.
Folk gir sjelden opp verdiene sine og sitt eksklusive identitet for
universalismens skyld; forskjeller er seiglivet og har en tendens til å dukke
opp i en verden som ikke vil se dem, forbi de ubevoktete porter til liberalismens
endetids rus.
Kanskje Europa har rett i sin skepsis til amerikanske eventyr, men det er
feil å forutsette at flerkulturelisme tilbyr et bedre
alternativ. Det finnes faktisk ingen flerkulturell samfunn utenfor vesten. Og
til og med i Europa er flerkulturelisme under press.
Idet folk immigrerer til, blir assimilert og integrert, forandrer Europa
seg: Mens homogene nasjonstater viker plass til et overnasjonalt samfunn av
flerkulturelle postnasjonale stater, skaper den liberale evangelium en
motstrømning, fordi den forkynner at man må inkludere alle mens den
latterliggjør de rotfestet etnisk og religiøse identiteter av noen.
Det virkelige spørsmålet er ikke hvor lenge det tar før Europa kan bli et universal samfunn av ubundne individer. Heller er det
spørsmål om hvor grensen går for hvor mye Europa kan tåle, eller er villig til
å gi plass til ulikheter.
Sosial samhørighet hviler på felles verdier, som igjen er et produkt av
felles minner. Flerkulturelisme og kulturell relativisme
sletter ut fellesskapets arv til fordel for politisk korrekthet. Men kollektive
fremtidsvyer kan aldri springe frem av en fornektelse
av sin fortid. Et folk som glemmer sin historie vil svikte sin kollektive
fremtid.
De liberale kan aldri erkjenne begrensningene og det potensielle sammenbrudd
av deres verdensbilde. De begrensningene er noe som ligger i menneskets behov
for gruppetilhørighet, som ofte motstår universale rop for en forent
menneskehet. Beklagelig som det kan så være, en kan bare vinne over denne
motstand ved å forandre menneskeheten.
Dette er dilemmaet for Europa: økt mangfold undergraver samhørighet. Folk
som er mer og mer skilt av forskjellige kulturelle oppfatninger og rotfestet i
spesifikk verdisystem kommer til leve ved siden av fremmede grupperinger. Mer
mangfold gjør det vanskeligere å finne fellesverdier, som da sliter på
fellesholdninger til samhørighet i et samfunn.
Dette vil ikke si at mangfoldet burde aktivt bekjempes ved å tvinge igjennom
integrasjon, eller ved å stenge inngangsportene. Det er bare at mangfold gir
næring til frykt.
Mens Europas elite taler åpenhetens språk, gir innvandringen grobunn for
intoleranse. Innvandrere kommer mest fra muslimske og arabiske land. De flykter
fra politisk undertrykking, fattigdom, og sosial uro til Europas trygge havn.
Europa trenger dem fordi de trenger unge arbeidere til å betale velferden for
sin aldrende befolkning. Tross gode økonomiske motargumenter finner noen trøst i EU utvidelsen østover: Fra denne måned unge
pollaker, tsjekkere, og de fra Balkan, alle "gode kristne", kan fylle
behovet for gjestearbeidere og stoppe invasjonen ved murene til festning
Europa.
Man kan kalle det frykt; kalle det ubegrunnet frykt; kalle det irrasjonell angst; eller til og med rasisme. Men frykten er
reell. Det kommer av vanskeligheten med å forene behovet for verdier som regnes
med og moralske regler alle kan akseptere med den økende mangfold som følge av
innvandring.
Det er vanskelig nok å skape og opprettholde sosial samhørighet med
fellesverdier. Med så mange innvandrere som nekter å trykke til sitt bryst de
universale verdier som først ga dem ly i Europa, da ser det virkelig mørkt ut.
Fordi samfunn trenger fellesverdier og fordi europeiske samfunn spriker
stadig mer kulturelt sett, store kulturelle konflikter er sannsynlige når
Europa prøver nå å definere sitt felles bakgrunn for moralske ideer og
fellesminner som bakteppe for en felles identitet. Altfor mye mangfold kan
gjøre denne oppgaven umulig.
Det som gir kulturell identitet er grunnleggende: forskjeller er reel. Når
de dukker opp, tester de ens vilje til å inkludere, og avslører svakheten av
menneskelige relasjoner på gruppenivå innen diverse samfunn.
Hodeplaggkontroversen i Frankrike er et slikt tilfelle. Den offisielle
Frankrike ser på hijaben ikke som et symbol for
kulturell eller religiøs variasjon, men som et anslag mot dens republikanske
ideal av sekularisme. Budskapet er klart: du kan være forskjellig, men bare til
et visst punkt. Det franske eksemplet gjelder Europa i sin helhet, som den
nylige debatten om en europeisk grunnlov demonstrerer.
En henvisning til Europas kristen arv havarerte debatten. Pro-europa liberaler var imot den for ikke å provosere
minoritetene; pro-europa konservative insisterte på
det for å gi mening til europeisk identitet – mens de holdt Tyrkia utenfor, og
muslimske innvandrere vekke. Det stille flertallet så skeptisk på det hele,
ikke overbevist av behovet for å gi fra seg suverenitet til Brussel. Nå vil
Tony Blair ha en folkeavstemning på grunnloven. Dette
setter presedens for andre land. Europas liberale elite må møte folkets tale
før de marsjerer videre. De kan få seg noen ubehagelige overraskelser.
Opposisjon til grunnloven blant befolkningen viser hvor vinden blåser. Som
en italiensk kommentator nylig bemerket, "Grunnlov i den
liberaldemokratiske tradisjon oppstår i den uimotståelige folkeviljen til å
redefinere et lands fundamentale orden. I Europa, enten man liker det eller
ikke, har ingen slik vilje trengt seg frem. Å tvinge frem saken hjelper ikke. Få
lærdommer fra historie er så tydelig som den som advarer oss mot overmotet til
eliten av europeere, beruset over sine store visjoner."
Dens overmot har allerede skapt sin egen bane. Over hele Europa øker støtten
til den ekstreme høyre og til de innvandringsfientlige
partier. Denne strømning gjenspeiler mer enn bøllete, rasistiske, høyrevridd
ekstremistisk sinne. Ankomsten av innvandrerne til gjennomsekulariserte moderne
samfunn vekker på nytt de dype, gamle, og varige kulturelle, religiøse, og
etniske identiteter.
Under den tynne ferniss av modernitet ligger en malstrøm av eldgamle, om enn
irrasjonelle, og ofte fortiet lidenskaper. Mangfoldighet i samfunnet vekker dem
til liv og trykker dem mot bristepunktet. Europas bristepunkt er nært
forestående. Flerkulturalisme kan snart svinne hen,
feid av sted med stormen som bygger seg opp.*