Olav den hellige (eller St. Olav)
Kristenretten i Norge
Figuren øverst til høyre på Norges Kommentar Avis er slik Olav den hellige
fremstilles på kirkeklokken i Moster kirke. Det finnes også andre bilder av han
over store deler av verden. Bl.a. finner vi han I Nidaroskatedralen
også med øksen (riksvåpenet) og i andre
handa rikseplet med kors.
Mosterøksen på Mosterklokken har
knekket skaft - og symboliserer øksen han ble drept med. Den hedenske makt som nok drepte han men som Olavs virke brøt ned.
Han falt i slaget på Stiklestad i Trøndelag i år 1030. Snorre skildrer slaget
og hendelsen i ettertid som fulgtes av en rekke tegn og under.
På Moster innførte Olav i 1024 den kristne lov og rett (frihet og orden) - som innvarslet det store sedskifte - som er skildret i diktet "Tusen år med Jesus Kristus" som du kan klikke deg inn på ned til høyre.
Loven begynte slik: "Det er det første i lovene våre, at vi skal bøye oss mot øst og be til den hellige Krist om godt år og fred, og at vi må få holde landet vårt bygd, og kongen vår ved god helse. La han være vår venn og vi hans venner, men la Gud være vår alles venn."
"Omtrent slik innledes kristenretten også i de andre
landskapslovene. De vendte seg mot den hedenske religion, den avskaffet hedensk
sed og skikk og satte kristen i stedet, den innførte kristne bud og gav vern
for kirke og prestene.
Med full rett har innføringen av kristendommen vært kalt sedskiftet i Norden. -
- - Bloting ble forbudt, offerplasser ble forbudt, trolldomskunster ble
forbudt.
Det ble forbudt å sette ut uønskede spedbarn for at de
skulle omkomme. Trellehold skulle gradvis opphøre. Ingen måtte ha mer enn èn kone. Fastebudet ble pålagt, og det ble gitt strenge
regler for hellighold av høytidsdager, osv. osv. " sier Sverre Steen i
boken "Sakte ble landet vårt eget".
Denne kristenretten ble fornyet - nå med
"evangelisk-luthersk" Gr.l. § 2s merke i 1814. Og prof. Knut Robberstad
(M.F.) sier i sin
Kirkerett så sent som i 1951: "Det serskilde
innholdet i § 2 er at staten i seg sjølv er
konfesjonell. Det er eit statsfyremål å halde uppe og fremja
den evangelisk - lutherske læra". Han ref. videre til § 4 som pålegger
både Konge og Regjering denne plikt. "Men etter § 2 har Stortinget ei tilsvarande plikt." Religionsfrihet var det i den
forstand at: "Det er berre eit slag misjonærar grunnlovi ikkje vil vita av, og um dei har ho ei serskild fyresegn i
§ 2: "Jesuitter må ikke tåles". Denne § ble strøket i 1956 - på tross
av uhyre saklige og grundige protester fra bl.a. Olav Valen-Sendstad
i hans radioforedrag. Man hadde solide historiske erfaringer for at
"jesuitter ikke bør tåles", men det var da glemt.
I 1914 stod stortingspresident Jørgen Løvland på talerstolen i Eidsvoll og mintes Grunnloven - vårt store frigjøringsbrev - kristenretten - og sa seg takknemlig og glad fordi de hadde vernet om og tatt vare på Grunnloven. Han nevnte spesielt arven fra England i Magna Carta (1215) og deres frihetsretter.
På fremsiden av Henrik Wergelands bok om Grunnloven finner
vi bildet og teksten under. Det viser hvor fundmental Norges Grunnlov er
som Lov og som ”vaktbikkje” når nye lover skal prøves mot
Grunnloven.