Fjern ikke sedlighetsparagrafen og
injurielovgivningen
Intervju med
Jørgen Høgetveit av Svein Willy Sandnes (03.2004)
- Jeg er enig i den kampen som er startet for å unngå at blasfemiparagrafen
skal fjernes. Men jeg mener at i den samme kampen må vi også kjempe for at sedlighetsparagrafen og store deler av injurielovgivningen
ikke skal forsvinne. Det hører alt til Grunnlovens § 100. Det sier Jørgen
Høgetveit sekretær i Akademiet for Kristen Folkeopplysning.
Det er betydelige reaksjoner mot forslaget om å oppheve blasfemiparagrafen. I
Grunnlovens § 100 om ytringsfriheten - Jeg vil på det sterkeste oppfordre
Stortinget til ikke å fjerne blasfemi§en, sa
generalsekretær Geir Magnus Nyborg i Familie & medier i et intervju med avisen
Norge IDAG, nylig. Dette er Jørgen Høgetveit enig i,
men han mener at også andre sentrale deler av § 100 i Grunnloven som må
beskyttes mot å bli opphevet.
Seierstadkommisjonen
- Vi i Akademiet for Kristen Folkeopplysning gikk ut allerede i år 2000 -
da Seierstadkommisjonens arbeid ble lagt fram - og
advarte sterkt mot å røre ved Grunnlovens § 100 om ytringsfriheten. Denne er
kanskje den viktigste delen av kristenretten i Norge sammen med § 2 og § 112.
Vi påpekte at denne var skapt ut fra Hans Nielsen-Hauges og hans folks kamp
fram gjennom de første tiårene etter 1800, noe som igjen førte til at Guds ord
fikk fritt løp, vekkelsene kom og alle fruktene som vi høstet av det, sier
Høgetveit og fortsetter:
- Grunnloven har kun noen få begrensninger med hensyn til ytringsfriheten. Og
det er at Gud, som er selve grunngiveren for menneskeverdet og menneskets
rettigheter i følge Grunnlovens § 2, ikke skal hånes og øves gudsbespottelse
mot. For det vil selvsagt rive ned begrunnelsen for menneskets verd og rettigheter.
Selve lovteksten viser tydelig at dette henger sammen med menneskets verd fordi
det er forbud mot å krenke sedeligheten og komme med ærekrenkende beskyldninger
mot mennesker.
Heller
ikke de konstitusjonelle makter skal krenkes fordi disse er avgjørende for vår
fred og sikkerhet. Ellers kan man tale og skrive fritt her i landet og ha en
god meningsutveksling, noe som er viktig både for Guds ords frie løp,
demokratiet og fellesskapet vårt. Denne paragrafen beskytter disse frimodige
ytringene mot straff i det offentlige rom - og beskytter nettopp de viktige
ytringene som mange er uenige i og som krever beskyttelse, sier Høgetveit.
Han poengterer at sannheten har alltid hatt trange kår her i verden, men
samtidig beskytter den også menneskeverdets begrunnelse og enkeltmennesket mot
hån, spott og sjikanering. - Det vil vi ikke ha noe av her i landet. Pornografi
er jo en slik menneskeforakt. Hvis vi fjerner blasfemiparagrafen og sedlighetsparagrafen og store deler av injuriesperren, vil
jeg påstå at vi vil gå et mer brutalt samfunn i møte, mye trangere kår for
kristent arbeid og forkynnelse og for den frie meningsdannelse som folkestyret
bygger lever av. Dette betyr en katastrofe for det norske folk og den norske
stat. Derfor bør alle disse ledd av § 100 bli stående som en holdningssperre og
lovsperre mot menneskets ondskap, sier Høgetveit.
Alvorlige perspektiver
- Hva med fremtidsperspektivet?
-
Dersom du ser denne utviklingen rundt ytringsfriheten i relasjon til
likestillingsloven, som professor Danbolt holdt på Geilomøtet
i 1978 og han omtalte den som en totalitær
fullmaktslov, og i forhold til det som skjer med Misjonsforbundet og
Dagfinn Høybråten, vil man se en farlig, parallell og svært interessant
utvikling i årene som kommer. Dersom Ytringsfrihetskommisjonens forslag blir
gjennomført vil dette føre til det motsatte av det de tror. Det blir et mer
brutalt samfunn med mindre rom for frimodige ytringer og sannhets tale. Altså
mot et mer totalitært samfunn. Likestillingsloven fremtvinger gjennom sine paragrafer
meningsterror i religiøse samfunn og foreninger - helt inn i hjemmene - som
fremtvinger meningstvang og praksis av "det nye kjønnsrollemønster"
som Likestillingsloven introduserte. Altså likestilling mellom alle typer
samliv - på linje med det bibelske ekteskap, selve bildet på Kristus og
menigheten.
- Haugianeren og stortingsmannen, bondeføreren Ole Gabriel Ueland
fra Heskjestad i Rogaland sa i 1830-årene at
Grunnloven og Bibelen er de øyenstener som det norske folk skal se med.
I
dag ser vi en kraftig utvikling bort fra og undergraving disse to Guds
øyenstener. Disse to som skapte det frie og velordnede norske samfunn. Vi ser
en lovutvikling som peker mot totalitære forhold med meningstvang i landet
vårt. Norges frihetsbrev Grunnloven undergraves bit for bit på en rekke
områder. Et slikt Norge ønsker vi ikke. Vi ønsker å opprettholde den gamle
frihet og orden som den norske grunnlov har velsignet Norge og det norsk folk
med i snart 200 år, sier Jørgen Høgetveit.