Bekymringsmelding
– hva er det og krav til den
Av cand agric Lars Arne
Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no –
25.08.24
Noen grunnleggende
juridiske prinsipper i samspillet mellom myndighetspersoner og privatpersoner
er:
Menneskeverd og menneskerettigheter. Privatlivets fred: Grunnloven § 102 lyder:
"Enhver har rett til respekt for sitt privatliv og familieliv, sitt hjem
og sin kommunikasjon. Statens myndigheter skal sikre et vern om den personlige
integritet». Respekt for verdighet og integritet. Selvbestemmelse.
Rettssikkerhet.
Vi skal ikke gå inn på disse i enkelthet, men denne gangen skrive kort om dette
rundt Bekymringsmelding til Barnevernet. Det har de siste årene kommet mellom
50 000 og 58 000 slike HVERT år! For få år siden ble 8 av 10 saker
undersøkt. Det påfører mange familier svært store lidelser, noen blir
traumatisert.
Et bærende element er at en person som blir utsatt for en bekymringsmelding
skal gis full kontradiksjon,
som en del av Rettssikkerheten. Og legalitetsprinsippet sier at all inngripen
skal ha hjemmel i lov. Vi skal også merke oss krav om taushetsplikt,
også i offentlig forvaltning, med en strafferamme for brudd på den. En
grunnskole er er forvaltningsorgan.
Opplæringslovens «Oppmerksomhetsplikt» gir ikke automatisk mulighet til å bryte
taushetsplikten, men må følge visse vilkår for å melde et barn/familie til
Barnevernet, det er relativt alvorlige forhold som skal til, som f.eks.:
mishandling, alvorlige mangler ved den daglige omsorg, annen alvorlig
omsorgssvikt, barnet har en livstruende eller annen alvorlig sykdom eller skade
og ikke kommer til undersøkelse eller behandling, alvorlige atferdsvansker i
form av alvorlig eller gjentatt kriminalitet, misbruk av rusmidler eller en
annen form for utpreget normløs atferd og utnyttelse av et barn til
menneskehandel.
Og det skal være «grunn til å tro» og ikke vage antagelser eller lignende.
Er slike alvorlige ting til stede inntrer det en «Opplysningsplikt». Men,
man kan ikke overlate til barnevernet å finne ut av om det var grunn til å tro.
Det må være grunn til å tro, og det må være begrunnet, før man sender
melding.
Vanlige misforståelser er,
fra dem som sender en bekymringsmelding:
Det er lav terskel for å sende meldinger til barnevernet
Det kan sendes rutinemessige meldinger, f.eks. ved høyt fravær
Én bekymring er nok, selv om den ikke er knyttet til lovens vilkår
Det er barnevernet som skal finne ut om det er grunn til å tro at det
foreligger omsorgssvikt
Det er tilstrekkelig å varsle foreldrene når melding sendes, selv om avsender
ikke har vurdert om vilkårene for meldeplikt er oppfylt og selv om samtykke
ikke er innhentet
Kriteriet «alvorlige atferdsvansker» kan benyttes i tilfeller der barn i
barneskolealder viser normal problematferd (konsentrasjonsvansker, emosjonelle
reaksjoner på mobbing, osv.), eller i tilfeller der barn har medisinske
diagnoser - der melder ikke mistenker omsorgssvikt
I utgangspunktet opphever
et samtykke fra foreldre taushetsplikten så langt det rekker.
Men, et samtykke skal også være basert på, frivillighet, være
spesifisert, informert og utvetydig.
Et gitt samtykke som er gitt skriftlig eller muntlig til Barnevernet, kan
trekkes umiddelbart, om foreldre ønsker det.
Vi bør også nevne helt
til sist at det er ingen åpning for å sende slike meldinger om familier har
hjemmeundervisning av sine barn, i Norge er det ikke skoleplikt, men kun
undervisningsplikt. Det er ikke noe rart med å undervise egne barn hjemme, det
viser oftest at det er ressurssterke foreldre.
En skal også være seg
svært bevisst at det skal ikke så mye til av inngripen fra Barnevernet før en
helt ordinær familie kan bli traumatisert, barn og voksne. F.eks. vil en
undersøkelsesperiode på 3 mnd kunne være svært krevende og ikke bare i de ukene
den pågår, men kan få konsekvenser i årevis og i verste fall livet ut for
enkelte.
Vi skal også nevne at for flere er Barnevernet blitt en brikke som brukes mot
ideologiske motstandere eller i ulike konflikter. Det vil sikkert få tro – men det
viser bare at man ikke følger videre godt med i gamle Norge.
Kilde, bl.a.: «Meldeplikt
til Barnevernet – Er det nok å være bekymret» av Bente Ohnstad og Ylve Gudeheim,
Ordskifte Forlag 2019.