Langsiktig,
sinnrik avvikling av norsk land-bruk og nasjonens bærekraft.
Av sivil agronom Jørgen
Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 25.03.23
I mange år - godt 30 - har jeg
som jordbrukssjef hatt god utsikt til landbrukspolitikk og forvaltning.
La oss begynne med følgende planlagte opplegg. Fra Dep. visdomshold skrev de
nemlig i 1992 i ”Kulturlandskap og Jordbruk. Virkemidler rettet mot
kulturlandskapet i Norden":
”I de neste 10-20 årene tyder mye på at kulturlandskapet i Norden står foran
store endringer. Dette skyldes særlig at store jordbruksarealer kan bli tatt ut
av drift. Avhengig av rammebetingelsene for det nordiske jordbruk vil mellom
10-50 % av dagens oppdyrkede areal kunne tas ut av jordbruksdrift. Det betyr
mellom 9 og 45 millioner da dyrket jord, eller en til fem ganger Norges totale
dyrkede areal.”
Jaha: RAMMEBETINGELSER på det ene området etter det andre
som har pekt i retning av: nedbygging av landbruket og utfasing av bønder og
deres matproduksjon og bærekraft av folket.
Arealenes produksjon de
vil redusere:
Produksjonen på arealene, med
god forvaltning som gir mat og råstoffer, er det som bærer det meste av den
økonomiske aktiviteten i verden. I Norge produserer bare saueholdet ca 13% (
ca 23 mill. kg) av vårt beste og reneste kjøtt i et land med stigende
underskudd av kjøtt og melk og en sulten verden med store kornunderskudd og
naturødeleggelser. Eggehviten av kjøttet tilsvarer noe bortimot Norges
kystfiske, og målt i fòrmengden ca. ¼ (ca 800 000 da) av Norges kornareal.
Nå skal man endatil gi oss nye kostholdsråd som peker i samme retning. Godt er
det at to norske toppforskere fra Nibio og en svensk trekker seg fra dette
"fagrådet".
I dag arbeider mange forskere
ute i verden med hvordan vi skal kunne utnytte beitegraset bedre – fordi det er
den siste store proteinkilden for folk – når mye av det andre svikter.
Det er det stort sett bare dyremulen og drøvtyggermagen som kan gi oss. Det
blir ikke enkelt å få til om rovdyrene skal fortsette å herje. Og jeg vil nødig
være assosiert med rovdyrentusiastene når underskuddene melder seg for fullt i
steinrøysa vår her nord.
I tillegg opprettholder denne unike beitekulturen det vakre og velpleidde
kulturlandskapet som gjør det trivelig å bo i landet med en særlig spredt
bosetning. ”Du kan leve lenge uten skjønnhet, men du lever ikke
godt”, sa den legendariske red. A. Berg. Og skjønnheten er en ting, men enda
viktigere er fremkommeligheten som reduseres kraftig langt til fjells
p.g.a. gjengroing og nå de påståtte klimaendringer. Med mye store rovdyr i
landskapet blir også bruken av utmarka kraftig redusert fordi folk rimeligvis
er redde for eget liv og helse.
Videre advarte den svenske biologen Ingløg - som fikk Nordisk Råds pris for sin
oppgave om norsk beitekultur for noen år siden - kraftig mot ødeleggelsen av
den norske beitekulturen. Han påpekte at 50 % av planteartene befant seg i
skogene og 50 % i beitelandskapet. Der befinner også en rekke av rødlisteartene
seg – og de også vil forsvinne med beitekulturen, hevdet han.
Prof. Nedkvitne på Ås sa - da
den nye rovdyrpolitikken kom - at om den ble gjennomført – ville ca 50 % av
Norges beste beiter gå tapt for beitedyra i landet.
Dette var en oppsummering av
de viktigste sider av hvilken betydning utmarka – 97 % av landet vårt har -
rett eid og forvaltet. Dette gir uvegerlig perspektiver over hva som skjer i
landet vårt nå. Spredt eierskap - godt sikret i Grunnloven.
Jeg laget en tittel til
tidligere gen. sek. Dagfinn Drabløs i Sau- og Geitealslaget som het:
”Bygde-Norge uten bufè og beiter”. Han talte på et stormøte på Evje og syntes
tittelen var drastisk, men mente at den aldeles ikke var urealistisk. Det ville
skje. Når man så kobler bort de beste praktiske naturforvaltere – bøndene - fra
utmarkas fotosyntese samt drøvtygger-vommas utmerkede produksjonssystem – som
har tjent oss godt i tusener av år – så er det ekstremt dumt og spesielt i den
tiden som nå utvikler seg. Men er det bare dumt? Så må vi i stedet til å fylle
atmosfæren med CO2 med langtransportert kjøtt. En annen sak er at
selv om vi har penger – så lenge det varer – krakk tendensene dukker stadig opp
– er det likevel ikke sikkert at andre nasjoner vil selge oss mat som de selv
trenger.
Og som om ikke dette er nok,
kommer vindmøllene durende både mot folk og dyr - endog uten konsesjon - og
båndlegger store beiteområder både for husdyr og vilt.
Da landbruks statsråd Øyangen
kom til makta godt 1990, fikk vi Øyangen milliarden ved salg av kornlagrene.
Den skulle gå til attåtnæringer og utelukkende det. Ikke ei krone fikk vi
overføre til tradisjonelt jordbruk. Hadde jakta på basis i norsk landbruk
begynt? Ikke minst var vekstnæringene i skuddet hvorav utmarksnæringer
med turisme og skogbruk var i fokus. Det skulle kompensere for den kraftige
nedtrappingen av jordbruket som Bygde-Norge nå skulle gjennom. Altså,
glem ikke: Fra Dep. visdomshold skrev de nemlig i 1992 i ”Kulturlandskap
og Jordbruk. Virkemidler rettet mot kulturlandskapet i Norden: ”I de
neste 10-20 årene tyder mye på at kulturlandskapet i Norden står foran store
endringer. Dette skyldes særlig at store jordbruksarealer kan bli tatt ut av
drift. Avhengig av rammebetingelsene for det nordiske jordbruk vil mellom
10-50% av dagens oppdyrkede areal kunne tas ut av jordbruksdrift. Det betyr
mellom 9 og 45 millioner da dyrket jord, eller en til fem ganger Norges totale
dyrkede areal.”
Slike rammer er man helt bevisst i god gang med å skaffe Bygde-Norge
bl.a. ved hjelp av rovdyrene i det siste "nye kostholdsråd",
men også en rekke andre virkemidler. Nedleggelse av 3-4 000 bruk i året vitner
om det. Men hvordan skal det være mulig å bo og utnytte potensialet i utmarka,
spesielt til turisme, men også skogsdrift, når skogene fylles opp med farlig
rovvilt, og storviltet samt jakthundene blir spist opp av rovdyrene. Rovdyrene
trenger endog inn i fjøsene og bomiljøet som vi har eks. på.
Statsminister Per Borten og tidligere fylkeslandbrukssjef Trygve Haugeland fra
Lyngdal var de første som laget en ressursmelding i Norge. Borten anså en slik
kartlegging av naturressursene så viktig at han nevnte den i alle sine
nyttårstaler til folket. De mente begge at det ”kunne bli skjebnesvangert” for
en nasjon ikke å ha oversikt over naturressursene for mat- og
råstoffproduksjon. De anbefalte opprettet et Naturressursdepartement. Siste
dagen Borten var statsminister, overleverte det bredt sammensatte
Haugelandutvalget Ressursmeldingen. Bratteli tok over, og ikke lenge etter
laget Ap et Miljøverndepartement – som Haugeland aldri ville akseptere var hans
ide. Dette Dep. med sine folk og ideer sammen med sitt Direktorat i Trondheim
og Miljøvernavdelinger på fylkene er det nå som plager Bygde-Norge uten
folkevalgt styring. Det viser hvor retten og Norges basis i folkestyret har
tatt veien.
Embetsmannsveldet ble avviklet i Norge fra Bondetinget i 1833 ved bl.a. O.G.
Ueland (han med Bibel og Grunnlov) og Formannskapsloven av 1837. Makten ble
flyttet til folket i frie valg. Det er på tide at folket ut over bygdene kaller
sine folkevalgte inn på teppet og foreholder dem hva Grunnloven sier om
menneskevern, rettsvern og de menneskerettene som er listet opp der fra § 96 og
utover med basis i § 2 (slik den var før 21. mai 2012)) og det menneskesynet.
Det vi nå har drøftet, er dypest sett en dyp kulturkonflikt – en kamp mellom det gamle bygde-Norges tenkning og
forvaltning og verdier, og den som stammer fra en urban «økologisk» tenkning
med flere ideologiske røtter som ikke lenger setter mennesket som Skapt av Gud,
i sentrum, men har et helt annet menneskesyn. To forskere i NINA – Olve Krange
og Kjetil Skogen sier: ”Rovdyrkrangelen - - viser bygdefolks kulturelle
motstand mot sentralmakten. - - ”Folk mener de blir behandlet på en nedlatende
måte. Sett fra deres synsvinkel er rovdyrdebatten (som forutsetter vern av
rovdyr) et typisk eksempel på den urbane middelklassens bestrebelser på å
korrigere og forme ”vanlige folks” holdninger og praksis.” De omtaler det som
et forsøk på ”barneoppdragelse” mot ”Folkelig erfaringskunnskap som er
underordnet kunnskap produsert vitenskapelig” - - - og der ”tas folkelig
kunnskap bare unntaksvis på alvor”. Nationen.no 29.10.2007.
Men etter hvert ble det flere kulturkollisjoner mellom "Oslo-eliten"
o.a., nå sist samene som rep. for ur-befolkning med sin beitekultur. Og det
oppgjøret slipper "eliten" og deres virkelighetsoppfatning ikke så
lett unna. Denne hensynsløse avviklingen av sterke bærekraftige kulturer i vel
planlagt angrep over titalls år - gjør at man knapt kommer unna at dette er en
ideologisk "kulturkrig" som pågår.
Det er betydelig motstand både ute og hjemme - og da er
det tross alt håp.