"Hvorfor
larmer hedningene og grunner folkene på det som fåfengt er?" Salme 2.1,
les mer
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 08.11.23
Jeg synes overskriften passet utmerket inn i dagens
situasjon i Israel - samt at det er sentrale vers i verket Messias av G. Fr. Händel - nå som det går mot jul.
Temaet er Guds vilje og vei med Sitt folk i endetiden. Gud
samler dem fra alle jordens kanter til Sitt land og Guds gjerning er å bringe
evangeliet ut så folk
blir frelst. Guds hovedtanke. Nærmere bestemt dreier det seg om Tusenårsriket/
Fredsriket som en rekke av fedrene har skrevet mye om og prof. Carl Fr.
Wisløff gjennomgår i en 4. s. artikkel i avisen Dagen i 1994. Her tar vi bare
med hans sammendrag og oppsummering.
Prof. C. Fr. Wisløff: ”Kirkefedrenes syn på tusenårsriket.”
Noen overveielser til slutt
Vi lar vår korte oversikt slutte her. Der kunne
vært nevnt mange flere navn, men vi har konsentrert oss om de menn som fikk
størst betydning, og som fremstår som typiske for deres syn.
Den eldste kristenhet oppfattet gjennomgående Åpenbaringen
20 realistisk: Der kommer et tusenårsrike.
l dag synes den eksegetiske vitenskap å gi dem rett: Det er det som er meningen
med denne tekst.
Den eldste kristenhet har enn videre ment at mange av GTs uoppfylte profetier
skal ha sin oppfyllelse i det kommende herlighetsrike. I nyere tid er mange
evangeliske kristne begynt å tenke i de samme baner. Mange bibelfortolkere
vil i dag plassere Israels omvendelse, og den derav følgende velsignelse for hedningefolkene, i tusenårsriket (Rom 11:15).
På dette punkt er meningene imidlertid delte. I en
interessant artikkel fremholder Oskar Skarsaune, at det var ukjent for de eldste fortolkere at
tusenårsriket skulle ha noe med Israels frelse og omvendelse å gjøre.
Skarsaune sier også, at der neppe finnes henvisninger til
gammeltestamentlige profetier i Åpenbaringen 20,1- 6, mens det vrimler av dem i
Åpenbaringen 21, i beskrivelsen av det nye Jerusalem. «Profetiene sikter altså
ifølge Johannes Åpenbaring ikke til tusenårsrikets mellomakt i gjenkomstens
drama, de sikter lenger, til den endelige frelsestilstand», sier Skarsaune (Fast Grunn nr. l, 1992).
Det er godt å bli minnet om å være varsom i fortolkningen
av vanskelige skriftavsnitt. Men alt er kanskje ikke sagt om det, som Skarsaune anfører.
Åpenbaringen 20:1-6 er tross alt ikke helt uten henvisninger til Daniels Bok. «Dyret» er nevnt i vers 4. Dermed er der henvist til Åpenbaringen
11:7 og 13:7. Og dermed er de seks vers i Åpenbaringen 20 knyttet nøye
sammen med kapitel 7 i Daniels Bok, hvor vi finner noen av de viktigste
trekk i den urkristelige eskatologi. Vi møter her
de fire verdensriker som skal fremstå og avløse hverandre; blant dem det
fryktelige «fjerde dyr», som fører krig mot de hellige (Dan 7:19).
Man bør legge merke til, at der er den samme rekkefølge av
verdenshistoriske begivenheter i Johannes Åpenbaring som i Daniels Bok. Dyret
følger etter de ti konger som utøver et redselsregime og forfører de hellige, men beseires av himmelens Gud,
som skjenker riket til Menneskesønnen som
kommer på himmelens skyer; han gir riket til de hellige (Daniel 7; Åpenbaringen
13; 17; 19; 20). Det nye i Johannes Åpenbaring er det tusenårige
mellomriket.
Forøvrig er det ingen grunn til å isolere Åpenbaringen 21: l - 6 fra den
umiddelbare sammenheng. Vi legger merke
til at omtalen av «den elskede stad», som åpenbart er Jerusalem (vers 9, jfr.
Sal. 78:68 (og 87:2). I vers 8 omtales Gog og Magog,
og dermed er der henvist til Esekiel 38-39. Det er således ikke uten grunnlag i den nytestamentlige
tekst, når de første kristne fortolkere brukte gammeltestamentlige profetier
til å tegne rammen om og billedet av tusenårsriket. Åpenbaringen 20 gjør
det samme.
Men hva med Israel og tusenårsriket? Skarsaune har rett
i sin påstand: De eldste kristne fortolkere sier ikke noe om den sak. Justin og
Hoppolyt så Israels omvendelse som en eskatologisk
begivenhet (se over), men de forbinder det
ikke med tusenårsriket.
Det er egentlig litt merkelig, for
kirkefedrene har jo sett tusenårsriket som et «sted» hvor de uoppfylte
profetier skulle ha sin oppfyllelse. Det er et gjennomgående trekk, slik
som vi har påpekt. Hvorfor har de så ikke tenkt på de uoppfylte profetier om
Israel, dets omvendelse og dets betydning for folkeslagenes frelse? Der er
jo mange av den slags profetier, f.eks. Esaias 2:2ff, Mika 4: l ff og Sakarias
8:20. Hvorfor har fedrene ikke tenkt på disse profetier?
Det er ikke vanskelig å finne svaret. Den kristne kirke kom tidlig på den tanke, at Israels
frelseshistoriske rolle var utspilt. Kirken har overtatt Israels rolle og plass
som Guds folk, mente de. Mens de hadde et
klart syn for sammenhengen mellom Guds løfter og oppfyllelsen i
herlighetsriket, så medførte deres «er-statningsteori»
at løftene om Israel ikke kom i betraktning.
I vår tid er der en voksende erkjennelse av at kirkefedrene tok
feil på det punkt. Skriften har fremdeles noe å si om Israels plass i Guds
frelsesråd (Rom 11:15). I dag leser mange evangeliske kristne med bønn og
forventning de mange profetier som taler om at Gud fremdeles har noe godt i
tanke med sitt gamle pakts folk. Hvis man i den sammenheng kommer til å tenke
på Israel i tusenårsriket, treffer vi sikkert ikke så langt ved siden av. (Uth. av red.)
* * * * *
Rom. 11, taler om syndenes tilgivelse for
jødene, en ny pakt og liv av døde. Se også Esaias 65.
Tusenårsriket i Skriften:
”Og når de tusen år var til ende, skal Satan løses
av sitt fengsel, og han skal gå ut og forføre folk som bor ved jordens fire
hjørner, Gog og Magog, for å samle dem til strid,-” Johannes
Åpenbaring 20,7-8
Jakob har Ordet: Apostelgjerningene 15, 16-17:
”Derefter vil jeg vende tilbake og igjen oppbygge
Davids falne hytte, og det nedbrutte av den vil jeg atter igjen
oppbygge, og jeg vil igjen oppreise den,-” FOR AT alle andre
mennesker skal søke Herren,-” les videre selv.