Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 25.04.2020
Tjenestedeling er et stadig
tilbakevendende spørsmål - som man mener man har kommet til stadig dypere
innsikt i enn fedrene - selv om konsekvenser og resultater tyder på det
motsatte.
Men ordet tjenestedeling - hva menes med det? Nå har
man nemlig også fått problemer med ordet tjenestedeling. Men enkelt og greit må
det ha noe med tjeneste å gjøre. Og det neste er deling av denne
tjenesten - som klart må sikte på at tjenesten deles etter utrustning
fra den man skal tjene. Og det må ha noe med forskjellige naturgaver og
nådegaver å gjøre.
I kristen sammenheng - er det tjeneste i Guds rike -
og da blir det selvsagt Herren i dette Riket som bestemmer hvordan oppgavene
skal fordeles. Riktig nok er Hans tanker himmelhøyt over våre tanker - og
ekteskapet et "mysterium" - riktignok et herlig sådant - men bare
innsikten i Skaperens DNA-opplegg (som Ordet viser til i Romerbrevet kp 1.) burde være nok til å få oss til å høre etter også om
tjenestedeling fra Skaperens Ord. Den naturlige Skaperordning deler ut klare
oppgaver til mann og kvinne - om man slåss for Marx`s
sine likhetstanker aldri så mye. (Tanker man er pålagt å rive ned siden
de reiser seg mot Kristus.)
Bl.a. er det fordelt slik at om jeg som mann - om jeg
måtte ønske det aldri så mye - er jeg ikke utrustet til å føde barn, ei heller
amme det; en helt grunnleggende funksjon for en familie som vil føre slekta
videre, en nasjon som vil overleve inn i fremtiden. Det viser all
demografisk utvikling oss tindrende klart med tall ned mot 1,5 i Norge og
Syd-Europa langt lavere - og nå en nifs dødsrate p.g.a.
stor overvekt av eldgamle folk - selvsagt med liten overlevelsesevne og
arbeidskraft og alt for lite arbeidere til å pleie dem.
Når vi da har en Skaper som har meddelt oss sin
oppgavefordeling i klare Ordelag - om en bare vil lese som det står og holde
seg til det som står - burde man ikke kaste bort tid og krefter med å krangle
med sin Skaper om hva Han klart og tydelig har sagt fra 1. Mosebok (til mann og
kvinne), Esaias kp.2-3 om guttekåthet og kvinnestyre, Akab og Jesabel og et NT som har imot at man lar kvinnen Jesabel råde. Og selvsagt bør en ikke glemme ordene i 1. Kor. 14.34 Likesom i alle de helliges menigheter, skal eders kvinner tie i
menighets-samlingene; for det tillates dem ikke å tale, men de skal underordne sig, som også loven sier,-"
- altså om at kvinner skal tie i forsamlingen uten at de av
den grunn blir nektet vitne- og bønnetjeneste. Heller ikke bør en glemme det
store alvor det hviler over å være hyrde og lærer - for de skal få dess
strengere dom - for forføres en av disse mine minste - - - så burde en vite
hvordan det går. Og så har man det enorme hyrdeansvar som ofte hviler på en
hyrde og en lærer som nok blir sett opp til - men i bønnerommet og i
sjelesorgen er det nok alvoret og trykket som veier tyngst. Bare les Nordsletten og mange andre om indre og ytre kamp.
Så er det alle de fundamentale oppgaver i samfunnets
fundament - hjemmet og familien - som Bibelen høyakter - men som kvinner og
menn ikke synes å ha det store syn for i dag - når man enda til lovpriser
"dobbel inntekt - ingen barn, DINK". Las nettopp en dame som ytret
ønske om at kvinner kunne få innta absolutt alle jobber som mennene har. På meg
vitner det om kvinneforakt - og at mannen er det store alt overskyggende ideal,
mens man heller burde lese seg opp på Skriftens tale om kvinne og mann. Helt
ille blir når ungjenter står i kjønnskø og vil bli
mann. Om ikke før, bør man nå si stopp og høyt si med tidligere
sjefsredaktør Arthur Berg at "eg høgaktar kvinna". Bibelen taler en rekke steder om
hvor viktig kvinneligheten er i tjenesten for familien, etterslekta og
fremtiden for hele nasjonen. "Den hånd som styrer vogga, styrer
verden" - da er det kanskje ikke så rart at verden svinger av hengslene
p.t.
En slutter med Mika kp. 2.
"9 Mitt folks kvinner driver I ut av de hjem
som var deres lyst; fra deres små barn tar I for alltid bort den pryd jeg har
gitt dem."
Det forteller tydelig hvilket overgrep som nå gjøres mot kvinna,
kvinneligheten og dermed nasjonens fremtid. Slik går det når de ut-dannede med
liten Bibelsk dannelse skal styre menighet og samfunn. Nei, Skaperen og
Hans instruksjon om hvordan oppgavene skal deles i tjenesten i menighet
og samfunn er nok det som må følges om det skal bli bærekraft. "Når hver
sin lekse lære vil, da står det godt i huset til." Også det Norske hus med
de tusen hjem "som landet frelst i fra slaget bar."