”Kampen om menneskerettene”
Av Lars Arne Høgetveit,
i www.Kommentar-Avisa.no – 10.02.2020
Kunnskap om Menneskerettighetenes Opphav er
på et lavnivå i nasjonen Norge. De fleste synser om det og det og har sterke
meninger om mangt – men med deres ståsted og kunnskap gir det seg selv hva
konklusjonen blir. Og så kommer selvsagt resultatene på løpende bånd, med –
drap av små mennesker, likekjønnet tvang inkl kjønnslemlestelse, Jesus ut av
samfunnet, angrepet på familien, sinnet og hatet vokser og dermed forfølgelse
av de som tror og hevder Jesu Ord inn på ulike samfunnsområdet, glemt er den
kristne funderte skolestarten i Norge i 1739 i Bergen (skolen Christi Krybbe,
der Bibelen og Pontoppidan var hjørnestenene i undervisningen) og slik kunne vi
fortsette og vise hvor hedenskapet fortsetter når Gud erklæres død. Men Han
lever og vil i Sin tid sette sluttstrek for Ondskapen.
Boken under av Sigurd Opdahl, med forord av biskop Fjellbu datert 14. august
1946, bare 370 døgn etter at siste atombomben ble sluppet over Nagasaki for å
få slutt på ideologier som ødela sivilisasjonen - burde inn i grunnskolen og
leses i f.eks. norskundervisningen fra 9. klasse inkl som lydbok. Og skal man
anmelde boka ville det blitt slik:
Boken ”Kampen om menneskerettene” av Sigurd Opdahl
er et verk av en bok for den som ønsker dyptpløyende informasjon om hva som
konstituerer Norge og hva verden historisk sett har hatt som sine ideologiske
hjørnestener på godt og ondt.
- Tanker er historiens surdeig. Når tanken
virkelig griper menneskene, kan de ikke stanses før de har trengt igjennom alt,
hevder Opdahl. Han skriver – Kristendommens høye menneskevurdering er i det
hele en forutsetning for at menneskerettstankene kunne bli levende. Hvor viktig
er i dag menneskerettene og dets grunnlag for en nasjon? Sigurd Opdahl innleder
bokas første kapittel, om ”Menneskeverd og menneskerett”, slik:
- Flatøyarbok forteller et sted om Torgeir
Håvarsson. Han kom en dag gående over Kvassfjell. Der møtte han en gjeter.
Denne gjeteren hogg han ned. Da han ble spurt hvorfor han gjorde det, innrømmet
han at han ikke hadde hatt noe imot mannen. Han kunne bare ikke dy seg, for
mannen sto så fint til for hogg.
Med denne innledning evner Sigurd Opdahl på en
sjelden måte å sette ting i perspektiv og fremstille tungt og viktig stoff på
en klar og lettfattelig måte - noe som også boken bærer preg av. Han er innom
de sentrale hovedlinjene og ideologiene gjennom historien, med arven fra
Jerusalem (med menneskeverd/ menneskerett), den franske revolusjon (med opprør
og giljotinen), Uavhengighetserklæringen i Sambandsstatene, britenes Magna
Carta og Bill of Rights, Tyskland og nazismen, Italia og fascismen, Russland og
marxismen mfl.. Opdahl vier også kampen mot slaveriet, rettstenkningen,
skolekamp og kirkekamp god plass. Sofistene i Hellas, Machiavelli
(statsmennesket), Hegel (Preussens statsfilosof) og Nietzsche som fikk stor
innflytelse på den tysk ungdom analyseres også i dybden. Samtidig omtaler han
den sosiale ”revolusjon” som bla den kristne Florence Nightingale var
banebryteren for innen den kvinnelige sykepleien, altså
barmhjertighetsarbeidet.
Darwinismen er selvsagt også nevnt, i følgende
ordelag:
– Utviklingslæren førte med seg at synet på mennesket ble totalt forandret. Og
Opdahl viser oss på en lettfattelig måte hva konsekvensene ble av dette ”nye”
menneskesynet. Han viser oss at overgangen fra å se på mennesket som et
evighetsvesen til et biologisk vesen får dramatiske konsekvenser for alt som er
sant og rett. Opdahl skriver at Schleiermacher engang skal ha sagt at humanitet
uten divinitet (noe guddommelig) er bestialitet. Vår tid har levert beviset for
at han hadde rett.
Tilbake til Norge igjen, hvor politikerne gjorde
en Grunnlovsstridig revolusjon (statskupp i 21.05.12) i ny ”Grunnlov” (der
ønsket var å fjerne Grunnlovens bærende ideer og Ånd i § 2) kan Kampen om
menneskerettene sette dette arbeidet inn i sitt rette lys. Dette er
førsteklasses litteratur å hente forståelse og solide argumenter fra, for alle
som vil lære av historien. Norge har to øyenstener heter det: Bibelen og
Grunnloven. Sterke krefter ønsker å kutte rettens røtter i Norge fri fra dens
bibelske basis. Det vil bety at man skjærer av røttene til den retten som har
båret vårt folk siden Hellig Olavs love på Moster i 1024 og som ble fornyet ved
Grunnloven av 1814.
Mosterloven begynte med: - Det er det første i vår lov at vi skal bøye oss mot
øst og be til Kvite Krist-. Og Grunnlovens § 2 taler klart og sterkt om - Den
evangelisk- lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. Opdahl
vier Norges Grunnlov og menneskerettene et helt kapittel.
Verden mørkner rundt oss og daglig ser og hører vi at menneskerettene krenkes
ute i verden - og dessverre også i vårt land i økende grad. Uskyldige mennesker
dras for retten, justismord dømmes og settes inn også med bakgrunn i at de
blottla den totalitært utøvende statsideologien. På denne bakgrunn er det med
stor glede og takknemlighet man får lese et slikt verk av en bok som
blottlegger ideologier og hjelper leseren til å oppdage hvordan han skal tenke
sant. Sannheten er ikke relativistisk, men absolutt. Det er å håpe at
det norske kristenfolk vil spre denne boken utover både i bønn og arbeid - når
de igjen får se hvilken arv vi har og hva som er i ferd med å gå tapt. Jeg tror
både leg og lærd vil ha glede av boken. Den åpner en dør til de tanker som
igjen kan redde Norge og verden fra de alvorlige problemene vi er på vei inn i.
Opdahl avslutter boken med et sitat av Norges Kong Haakon: "- Det er bare
gammeldags, god kristendom som kan redde verden i denne tid. Vi må vende
tilbake til de kristne verdier som hele vår kultur bygger på."
Denne boken bør leses av de som vil ha en solid idéhistorisk oversikt som man
meg bekjent skal lese mange bøker for å få - og vi kan med bakgrunn i boken si
med E. Berggrav - Et skip kan ikke forankres i selve de bølgene vi skulle sikre
det mot å bli tatt av.
Kampen om menneskerettene er ”Norges lærere tilegnet”, slik det står i boken.
Den burde finnes i alle skole- og universitetsbiblioteker og benyttes flittig.
I forordet til boken skriver biskop Fjellbu - I en tid som kan friste til
mismot, kommer denne bok som en god gave. Den stimulerer oss til ikke å gi
tapt, til ikke å tvile på sannhets sak.
Det som kan savnes i denne boken er et breiere oppgjør med det katolisismen har
bidratt med i historien, men den som trenger mer slik informasjon kan lese
”Moskva – Rom” av Olav Valen-Sendstad.
Last ned boken, her. (7,53 MB)