Ibsen for likestilling og
dagens familieøder?
Av Jørgen Høgetveit,
i www.Kommentar-Avisa.no
– 01.03.2020
Det er lange
linjer av ideologisk- og kulturell påvirkning som skulle til for å undergrave
den store og mektige arven etter Hans Nielsen Hauge fra 1796. Han
ble kalt Norges Luther og fornyet den "evangelisk - lutherske" arv
som la avgjørende vekt på familien for kristenliv, menighets- og
samfunnsutforming. Men det reiste seg farlige motkrefter - ikke minst innen
kunst og kultur - som de ofte noe feilaktig benevnte seg. En av de virkelig
store størrelser var Henrik Ibsen som Garborg omtaler som ateist i "Vår
diktning".
Der finner man også et interessant avsnitt om hans
forsøk på å innføre likestilling - men tiden var tydeligvis ikke moden for det.
Vi har en bredere omtale av dette i et Morsdagshefte for noen år siden. Særlig
interessant er dette med likestillingstanken som er sentral i all revolusjon
fra den franske revolusjon og oppover helt til våre dagers familieoppløsning og
Skaperopprør. I denne korte artikkel skal vi bare kort nevne:
I "Vår diktning" tegnes det et interessant
bilde av Ibsen - hvor han prøvde å introdusere likhetstanken i en forening -
men ble avvist - og reagerte voldsomt på at både mennene og endog kvinnene
avviste de store tanker - som han ville bringe - de frigjørende tanker fra det
store utland. Han var rasende. Men la nå det ligge. Han syntes ikke å være den
store politiker - derimot kunne han skrive og påvirke og føre sine ateistiske
tanker inn i tankeliv og hjerteliv og kulturliv.
"Et
dukkehjem" og diktet "Til min ven revolutionstaleren."
Bl.a. skrev han "Et dukkehjem" som skildrer
kvinnen som tar et oppgjør med ektemann "frigjør" seg og sier hjemmet
farvel. I vår tid er stykket særlig omtykt - også av landets statsminister
for en del år siden: Gro Harlem Brundtland. Hun tok det endog med seg på
en offentlig reise til Kina som et kulturinnslag fra Norge! Det sier det meste.
Enda mer interessant er det å se hvor dypt opprørsk
Ibsen tenker i hans dikt: "Til min ven revolutonstaleren." Merk
deg ven og taler. Han er med og hjelper, en påvirker, taler.
De siger jeg
er blevet "konservativ", Jeg er, hvad jeg var mit hele liv.
Jeg går ikke
med på at flytte brikker. Slå spillet overende; da har De meg sikker.
En eneste
revolution jeg husker, som ikke blev gjort af en halvhedsfusker.
Den bær for
alle de senere glorien. Jeg mener naturligvis syndflods-historien.
Dog selve den
gang blev Lucifer luret; thi Noah tog, som De ved, diktaturet.
Lad oss gøre
det om igen, radikalere, men dertil kreves både mænd og talere.
I sørger for
vandflom, til verdensmarken. Jeg lægger med lyst torpedo under Arken.
Og Arken var Guds redningsark for familien - som Ibsen synes på parti med
den onde hvor han "med lyst legger en torpedo under Arken.". Ibsen ønsket å
gjøre det skikkelig ved hjelp av radikale menn som kunne føre det store, flom
av ord - mot Han som reddet Noah og dømte verden. Og de opprørerne samlet seg i
Frankfurterne og 68-ere som kjørte på som "store talere" i institusjoner
og de store medier hvor de virkelig har ført det store opprørske ødeleggende
ord mot familien som basis for samfunnet og etter hvert hele Guds
skaperordning med kjønn og det hele - til Arken drukner i "vandflom på
verdensmarken" til seier for han hvis program er å myrde, stjele og
ødelegge.
Men en ateist får aldri det siste Ordet - det har Han som har skapt himmel og
jord og styrer det i sin allmakt.