Likhetens endelikt –
Stortingets rettsoppløsning
Fortsatt
familieoppløsning, fjerning av far, oksestasjon neste?
Av sivil. agr. Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 20.04.2020
Øyvind Benestad informerer i Dagen 30.03.2020 om følgende:
"Åpent brev til stortings-politikerne i alle partier. Torsdag 23. april
2020 skal Stortinget debattere og stemme over diverse endringer i
Bioteknologiloven. Ett av forslagene er at enslige kvinner skal få rett til
assistert befruktning, noe som flere partier har programfestet. Det finnes
mange og vektige grunner til å problematisere en slik lovendring. Her er noen
av dem:
1. Fars betydning. Ved assistert befruktning for enslige kvinner
vil sammenhengene mellom seksualitet, kjønn og forplanting, foreldreskap, barn
og fedre bli enda mer uklare og forvirrende enn de allerede er. Er far egentlig
nødvendig? Ikke bare i lovverk og politikk, men også i skole og barnehage, i
ungdomskulturen og i media vil en slik lovendring gjøre dette spørsmålet stadig
mer relevant. Ønsker virkelig Stortinget å bidra til at menns og fedres
betydning blir bagatellisert og fornektet i norsk familiepolitikk og hos den
oppvoksende generasjon?
2. Utfordrende for barn og unge. Hva slags belastninger vil barn
og unge, og ikke minst gutter, få i deres oppvekst, identitetsutvikling og
selvforståelse hvis samfunnet definerer og lovfester far som irrelevant og
betydningsløs? Hvilke signaler sender dette til alle gutter og menn? Hva
kommuniserer en slik familietenkning til den norske befolkning? Og hva vil det
føre til av krevende utfordringer og problemer hos de tusenvis av barn og unge
som ikke vil få anledning til å vite noe om helst om sin far gjennom hele
oppveksten?” (Sitat slutt)
Hvis dette fortsetter, er det bare
å flytte Medisinsk fakultet til Universitet på Ås sammen med Veterinærinst. som
jeg foreslo for noen år siden. Vi har vandret den lange veien som Rom 1.
skildrer, og menneskets identitet – selvforståelse - er blitt dyrisk med
opprettelse av ”oksestasjon” med sædbanker. ”Den biologiske tidsbombe” kom
rundt 1970, og jeg nevnte den i mitt foredrag ”Nå må vi våkne. Familien staten
og nye lover” jan. 1978.
Nyttig og viktig påpekning av Benestad – men man underes hvor
kristenfolkets ledere er i et dundrene oppgjør med disse nyhedenske tanker og
lovgivning – for utviklingen har vært lang og ond. Og det er sviktende
bibelsk forkynnelse og åndskraft som er årsaken til at dette vinner fram –
stikk i strid med grei forklaring i Romerbrevet kp 1.
Nå er det her.
Allerede i 1970 ga professor rådet på MF etter med en slags skaperordningsutredning som skulle
nyttes i utlegning av bibeltekster som omhandlet forholdet mellom
kjønnene. Og så begynte tåkeleggingen – mot bibelske tekster og naturretten.
Organisasjonene kom sakte sigende etter.
Sjefsredaktør
i Dagen, Arthur Berg, hadde bl.a. følgende å si om
saken på lederplass 14. jan. 1981: "Familie- og
samlivsetikken høyrer til dei felti som Geilomøtet særleg peika på. Og det
er klårt at det er eit overlag viktig felt for kristen forkynning. For det vert
no mobilisert enorme krefter til åtak på familie og heim, og på den
"ideologien" om kjøn og kjønsmoral som Bibelen gjev oss. (Det er ca.
40 år siden)
På dette området ville det heller ikkje
være rett å sega at kyrkja reint har forsømt seg. Dei fleste predikantar har nok hatt ei
kjensle av at her gjeld det liv eller død på mange måtar, både for kyrkje og
for samfunn.
Men
det er likevel ofte ein kamp på vikande front. Sjeldan eller aldri høyrer ein
nokon forkynna tankane som dei nytestamentlege "hustavlene" målber
til dømes. Men med varsemd og reddhug vinn ein ikkje ein strid. I denne
kampen duger berre eit våpen, og det er Guds ord. Vår "klokskap",
"realitetssans" og "taktiske rett" slipar ikkje, men kan
sløva den kvasse eggen som kyrkja sitt hovudvåpen har.
Akkurat
på dette punktet har nemleg den fråfalne tanken vunne mange sigrar over trua
sine tankar. Vi lærer å tenkja av folk som aldri har lært eller som
sidan har lært seg av med, å tenkja som Guds ord tenkjer. Men vi må vinna
att det vi tapte her. For brotnar den kristne tanken om familie, ekteskap
og truskap, då brotnar eit viktig trusfundament,
og då brotnar grunnmuren under rettstaten." - -
- og vidare: "- ein av grunnane til at det har svikta for oss i
slike saker, er nok den at kravet om "sentral forkynning" stundom
har gjeve oss eit altfor lettvint alibi til å snakka oss frå det. Men
eitkvart edelt prinsipp som vert misbruka til å tegja
der Ordet byd oss å tala, må ny-vurderast so det kan ha sin adel uskadd og
forkynnaren ha samvitet sitt ukrenkt." Så langt denne lederen.
En
tenker at her har en forklaringen på hvorfor man ikke sendte Ordets
lys inn over Frankfurternes massive herjinger i lovgivning, media,
skoler og andre institusjoner i ødeleggelsen
av basis for menighet og rettsstaten: den Gudskapte
familien. Nehemias` ”hjerte ble sterkt av sorg – han
lovede Gud å bygge en borg” rundt hjem og familien og nasjonen. Man nedkjempet
de som folk var som Isakars stamme som forstod seg på tiden og visste hva
folket måtte gjøre. Man kjente ikke motstanderne skikkelig - i alle fall
ville en ikke vite – for det var de som sa det. Og man våget heller ikke å
svinge Ordets sverd mot de snikende, fremstormende motstandere. Så er vi der vi
er i dag hvor Stortinget innbys til å avsette far – for Far og Hans vilje er jo
avsatt for lengst.
En avslutter med nok et sitat
at A. Berg: "Domen i Børre Knudsensaki er -
so lenge han står ved lag - eit Ja-ord til avkristningi av staten
og av det demokratiske styringsverket. Staten har no fått juridisk rett
til å gjeve lover som er i strid med Grunnlovi, med Guds lov og med
naturretten. Staten har i fylgje denne avkristnings-avgjerdi ikkje lenger
nokon norm å byggja på” Gr.l. § 2 fikset Giske med fl. mot Kong Haralds NEI
i 2012 og flere av kristne lederes påtegning! Kun mektig frimodig forkynnelse
av hva Guds Ord sier om saken og kristenfolkets oppslutning og bønn – kan snu
dette ute i folket og etter hvert på Stortinget – som H. N. Hauge og hans
lekfolk frigjorde Norge i den nittende århundre og bygde til slutt et MF i
1907-08 som skaffet oss mange gode prester i mange år og en rettsstat med den
rette frihet og orden og bærekraft.