Bet-lehem - glemt i jordvern
og matproduksjon?
Av cand agric Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 21.12.20
Datakapitalen
skal klaske en datakoloss på 1800 da. stort sett dyrka jord på Time i
Rogaland.
Da rinner noen ord meg i tankene. Tanken er om fedrene
- flere av dem haugianere - som hadde sine tanker og holdninger fra Skriften,
og på den basis gjenreiste de landet og forvaltet landet fram til velstand og
bærekraft. Dette gjøres av folk med de rette holdninger og tanker - ikke av
penger alene. Vi skal feire Hauges fødsel i 2021!
På et stormøte om landbruket og matforsyning for år
siden prøvde jeg å lede tankene hen på bl.a. en av Rogalands store sønner,
haugianeren: Ole Gabriel Ueland o.a. Det falt absolutt ikke i god jord hos
møteledelsen. Nå ser en i klartekst hva som mangler - når en i en sulten verden
- hvor sulten øker, barn sulter og går under - kan finne på noe så
virkelighetsfjernt som å rasere 1800 da. matproduserende arealer. Man skulle tro
man aldri hadde lest Fader Vår: "gi oss i dag vårt daglige brød" -
brød - lehem/ korn- langt mindre tenker på fortid og fremtiden. I disse
juletider minnes en at Bet-lehem betyr brød-huset - som lå mellom store
hvetemarker. Her kom det himmelske brød - Jesusbarnet til jord - og minnet
oss også om at det daglige brød var og er jordisk fundamentalt. Her svikter noe
fundamentalt i dag som de gamle hadde.
"Skal du ha makt over
samfunnsutviklingen, må du enten bli politiker, eller få politikere til å
gjøre som du vil" skriver Brøndbo i Nationen 12.09.15. Så nevner han
diverse metoder som demonstrasjoner og delvis aggressive sådanne med kasting av
mursteiner osv i sinne, men sier han, klokelig nok: "Men overbeviser du
noen med å være sint?" Og mot slutten skriver han: "Men skal du
tvinge viljen din gjennom andre virkemidler enn saklig argumentasjon, må du
gjøre to ting: Flytte pengestrømmer eller velgermasser."
Sørgelig, men sant, og det ser man, ikke minst i landbrukspolitikken - hvor
mange ganger faglig sterke folk legger oversikter og fakta nasjonalt og globalt
på bordet - men feies av banen av lettbente retorikere med makt. Så tapes
landbruksoppgjør etter oppgjør, jordvern, rovdyrpolitikk osv. osv. år etter år
selv om vår felles framtid trues med forsyningssvikt av det mest fundamentale
for kroppene våre: MAT.
Men det synes som nesten ingen forstår hvorfor
man maktet å gjøre det motsatte i det nittende århundre da Norge ble løftet ut
av sult, nød og fattigdom.
Det skal vi se på under:
Det er et u-frakommelig faktum det som står i "Fra
Norges kristenliv" (559 s.) av Edvard Sverdrup (1918) på s. 24. Prof.
H. Koht siteres i en annen sak: " Den haugianske vækkelse hadde
allerede i forveien git styrke til den norske bondereisning på det politiske
omraade og Stortinget hadde i 1842 mot regjeringens haardnakkede
motstand drevet gjennom opphævelsen av Konventikkelplakaten. Nu begynte
arbeidet for at utnytte den nyvundne frihet og det unge folkestyrets
institusjoner paa det kirkelige omraade."
Her setter Sverdup fingeren på et
vesentlig poeng i den gjenreisning av det norske samfunn som skjedde etter H.
N. Hauges kamp. Den fundamentale gjenreisningen
fikk altså sin kraft fra den haugianske åndelige vekkelsen som la det åndelige,
lovmessige og tankemessige fundament for bondens livsbevarende yrke og rett
forvaltning av landet.
Det er en fundamental og lite påaktet sak at
det åndelige- og verdslige område (regimentene) henger nøye sammen - noe
det er ytterst få som skjønner noe av i dag. Svikter den åndelige basis, faller
også "Det norske hus" før eller senere fra hverandre styringsmessig
og materielt. Intet hus kan stå om grunnen svikter. Det kan ta tid, men
det faller. Ikke minst historikeren Toynbee skriver om det og de 23 kulturene
som voks og brøt sammen. "Topsoil and sivilisations" vitner om noe av
det samme.
Vi kan se noe av dette frafallet også i
Bondesangen - som åndelig sett er kraftig svekket
siden den ble skapt av Dahl i forrige århundre. Nå heter det: "All
kultur er dyrket, først og fremst av jord,-", mens Dahl skrev: ”Underlegge
eder jorden, sae Gud. Ennu alle steder – det er første bud. Først i plogens
spor – åndens grøde gror; Bonden er og var – all kulturens far.” Altså med
direkte referanse til Bibelens skapelsesberetning. (1. Mosebok 1)
Vi minner også om Skriftens Ord: "Tross alt dette
er det til gagn for et land, at det har en konge som sørger for at landet
dyrkes.” Predikeren 5, 8 NB-88.
”Den som dyrker sin jord – får spise seg mett, mens den som jager
etter tomhet, mettes med armod.” Ordspråkene 28, 19.
Dostojevskij repeterte stadig at ordet
for bonde i Russland er avledet av Kristus.
Kjærup Bjørnebo skrev: ”Da vi ble troløse
mot himmelen, forrådte vi jorden.” Joh. Åp. 11,18b har et dypt alvor:
"- og da du
skal ødelegge dem som ødelegger jorden." Ødelegger du jorden, Skaperverket
- dreper du også menneskene. De får ikke mat, råstoffer og miljø. Arne Garborg
sencet mye av dette med: Du kan ha lommene fulle av penger, men sulte, tørste
og fryse i hjel om det ikke er mat, drikke og klede å få. (etter minnet) Dagens
Norge og bondestand taper igjen og igjen kampen om eiendomsrett, bevaring av
jorda som produserer dette viktige fundament for liv og helse osv, fordi man
både i egne rekker og blant de med makten har lite eller ikke noe forhold til denne
verden som de gamle nasjonsbyggere hadde - hvor de hentet sine gode
tanker fra om rett forvaltning - og ikke bare tenkte penger og velgere. Jeg
møtte noe av disse brede virkelighets tanker hos jødene i Negev i 1985 under
flere dagers befaring med folk fra L.dep.
Man taper stadig rom i den offentlige debatt for en
seriøs forståelse av hvilken fundamental betydning eiendomsrett, de
produktive arealer og bonden har for et samfunn som skal overleve og ha
bærekraft for fremtiden. Dette skyldes i betydelig grad at man ikke virkelig
forstår betydningen av og med bibelsk alvor - forstår hva bonden og
landbruket betyr for mennesket og hele folkets fremtid.
Per Borten og Trygve Haugeland hadde
nok fundamentet på plass for å forstå saken rett - da de laget
Naturressursmeldinga fordi: det kunne bli skjebnesvangert for et folk om
en ikke hadde oversikt over det som skapte mat, råstoffer og miljø. (etter
minnet)
Man forstår heller ikke hva den fundamentale frihet
betyr som haugianerne skaffet oss da Konventikkelplakaten falt og ga oss tale-
og møtefrihet - friheter som selvsagt var av avgjørende betydning også for
den faglige kommunikasjon, men med forankring i det
utenom-faglige. Og på deres fundament bygget de landet og et lovverk av
gode lover og ikke "u-lover som øydar" landet - som i dag.
Vi har altså i dag en bondestand som nok har
mange dyktig fagfolk, men det er ikke nok. Under må det i folket ligge et
slikt åndelig forankret menneskesyn og krefter som Sverdrup påpekte var basis
for å løfte Norge ut av den forferdeligste fattigdom og nød - opp til fremgang
og velstand. Det hadde haugianerne , ikke minst Ole Gabriel Ueland. Les
biografien om han.
Svikter dette - går det selvsagt den
motsatte veien også med matproduksjonen - uansett hvor dyktige politikere og
fagfolk man mener seg å være. Dette ser vi utvikle seg på de fleste livsområder
som skal ivareta vår felles framtid innen forvaltning av livene våre og av
naturgrunnlaget i "Det norske hus." "Gi oss i dag vårt
daglige brød" la oss mene det. La det ikke bli virkelighet ordene til en
tidligere ordfører etter en rovdyrdebatt: "Dei skjønar ikkje før dei
svelt."