"Strand Lobben and
Others v. Norway"– knusende og alvorlig dom mot Norge
Av Lars-Arne
Høgetveit, i
www.Kommentar-Avisa.no – 15.09.2019
Norge v/regjeringen ble dømt i en tvangsadopsjonssak 27.
mai 2019 og dommen ble forkynt 10. sept. 2019 i Strasbourg.
Domsavsigelsen kom fra Storkammeret (Grand Chamber), som er Den Europeiske
Menneskerettighets domstols (EMD) ankeinstans, og er på nær 100 sider. Norge ble
domfelt på brudd på Den Europeiske menneskerettighets
Konvensjon (EMK) artikkel 8. Bruddet var mot Trude Lobben
og mot hennes sønn. Flertallet på 13 var mot mindretallet fra Norge, Danmark,
Finland og Slovakia. Slovakias regjering var for Lobben. Saken ble meldt inn for
EMD i 2013. En Storkammersak skal skape presedens for Europa og danner da et rettsgrunnlag
fremover, en etablert rettskilde for 830 millioner mennesker i 47 land.
Det er sendt en tilbakeføringsbegjæring og Norge er pliktig etter EMK art. 41, «reparasjonsplikten»,
og starte tilbakeføringen av Trude Lobbens sønn. Etterlever ikke Norge dommen
kan saken bringes inn for Ministerkomiteen (EMK art. 46) og dermed løftes helt
til topps politisk i Europarådet og en diplomatisk krise kan bli Norge, som
medlem, til del. Europarådet kom i juni 2018, etter en granskning av det norske
barnevernet (bl.a. Naustdal saken), med en knusende resolusjon av det norske
barnevernet.
Under her har vi korte utdrag fra menneskerettighets
jurist Marius Reikerås sin presentasjon av dommen, i Del 1 og Del 2 på Facebook
13.09.2019.
Del 1: https://www.facebook.com/marius.reikeras/videos/10156345069591875/?t=8
Del 2: https://www.facebook.com/marius.reikeras/videos/10156346012101875/?t=3
EMD nevner i dommen:
Det
var et inngrep i familien Lobbens liv ved å tvangs adoptere Lobbens sønn. Og et
inngrep under EMK art. 8. Så har dommen vurdert: Har inngrepet basis i lov? Var
inngrepet nødvendig i et demokratisk samfunn? Har inngrepet et forholdsmessig
formål?
Så går EMD inn i materien:
Regjeringsadvokaten
sier at EMD ikke har noe med indre norske forhold å gjøre. EMD sier at
situasjonen i 2011/2012 må sees i sammenheng med hva som skjedde tidligere –
dvs helt tilbake til sønnens fødsel i 2008.
Så kommer dommens premisser, i store trekk:
1. EMD
er tydelige på at en omsorgsovertagelse er et midlertidig inngrep som skal
avsluttes så raskt forholdene ligger til rette for det. Dette mener EMD burde
være klart for samtlige doms nivåer i Norge inkl Høyesterett. EMD mener Norge saboterte
samværsprosessen som skulle danne rammen for tilbakeføringsprinsippet.
6 av flertallsdommerne presiserer ytterligere: Myndighetene har opptrådt kynisk.
Norge hadde aldri til hensikt å tilbakeføre barnet. Systemet hjalp
aldri mor til å bedre sin kapasitet for gjenforening.
2. Det
forelå i 2011/2012 ingen oppdaterte sakkyndigrapporter, de var gamle og Tingretten
benyttet da gamle sakyndigrapporter. Om Drammen Tingrett: Uansett hvor god
omsorgsevne Trude Lobben måtte vise i 2012 – hadde Tingretten uansett ingen
intensjon om å tilbakeføre Lobbens sønn!
3. EMD
stoler ikke på norske myndigheter. EMD stoler ikke på regjeringsadvokat
Fredrik Sejersteds ord om at det var fare for guttens liv og helse. De kan ikke
se det er fremmet noe tilstrekkelig bevisgrunnlag for at gutten var særlig
sårbar. (Gutten var frisk og sunn, ble nevnt av 3 dommere i hoved-forhandlingen
i Kammeret i EMD (dom 30. nov. 2017) før ankesaken.)
Konklusjonen, oppsummert:
Fylkesnemnd, Tingrett, Lagmannsrett og Høyesterett har krenket EMK art. 8 mot
Trude Lobben og mot hennes sønn. Fylkesnemnda (forvaltningsorgan) og norske
domstoler – ville ikke ha en tilbakeføring, men en tvangsadopsjon uten
rettsikkerhetsgarantien Trude Lobben og hennes sønn hadde krav på.
Dommeren fra Litauen nevner videre i dommen at systemet er dysfunksjonelt og
rammer mange i Norge ikke bare Lobben. Og man skriver at flere land i Europa
har statsborgere i Norge som holdes i fangenskap mot landenes vilje av
Barnevernet. Så langt Marius Reikerås.
**********
Så bør vi minne oss selv om FNs menneskerettighetserklæring Artikkel 16,
punkt 3:
«Familien er den naturlige og grunnleggende enhet i samfunnet og har krav på
samfunnets og statens beskyttelse.»
Videre minner Marius Reikerås oss på følgende på
hans Facebooks side 15.09.19:
«Etter EMK Artikkel 41, Riksrettsinstituttet og ansvarlighetsloven, skal det ha
konsekvenser når man bryter menneskerettene
og Grunnloven.» Se også egen feed fra Reikerås under her. Når det gjelder
Grunnloven sikter han til Grunnlovens § 92 og 102.