Relatert
stoff:
Tankekraft
eller Guds kraft?
God til å drikke kaffe, men hva med Guds Ord?
Av Jørgen Høgetveit,
i www.Kommentar-Avisa.no – 13.03.13
«Godt
å tenke, tale gjøre, dertil må Din ånd oss føre» sang de kristne før – med
liten tillit til «vår formørkede forstand, kan jo ikke sannhet kjenne uten Din
den gode ånd, vil sitt lys i oss opptenne.»
Før var det møter med alvorstale og bønn på kne,
ofte i tårer. Nå er det taler med lite innhold og alvor og kaffe og kaker
etterpå. Denne overfladiskheten – tidens svøpe - trenger snart inn over alt og
avsetter Herren og Ordet i det meste også i tenkningen.
Vel, det var før det, og tydeligvis ikke nå lenger i
vår opplyste og akademiske verden, her kjører vi med egen kraft for egen
maskin. Hverken Luther eller Hauge gjorde det. De trodde på Han som var
allvitende, allmektig og hadde skapt himmel og jord på 6 vanlige dager, valgt
seg ut Abraham for å skaffe seg et folk hvor Han kunne åpenbare Sitt Ord,
hjelpen til å finne veien til liv og salighet.
Og de ofte svært ustuderte fedrene våre (Heb. 13) bøyde
seg ydmykt under denne Fars Ord og vilje og tenkte som Han tenkte. Bare les vår
første utenriksminister J. Løvlands ord i «Virksomme ord» med hans tale som
stortingspresident på Eidsvoll i 1914 og flere av hans andre taler om nasjonen
og språket. I et kraftig verbalt oppgjør med Michelsen sa Løvland klart i fra at
«det var dei truandes bøner som redda
Noreg i 1905, ikkje me karane i Karlstad.» Guds kraft og ledelse altså! Ta
gjerne med dere omtalen Bjørnson, Michelsen og mange flere ga av denne kloke
rettenkende nasjonsbygger – som i forlengelsen av nok en pontoppidanianer som
Hans Nielsen Hauge - stod på
«evangelisk-luthersk» Grunnlovsgrunn som
de store nasjonsbyggere de var. Jeg kjenner knapt noen i dag som når disse
ustuderte menn til anklene. Hvorfor det da?
Jo, fordi de har forspist seg på sine mennesketanker
og skjøvet stadig større biter av Guds Ord til side som myter, historisk
uriktig osv. osv. Her gjelder ikke lenger Skriften alene, heller ikke troen og
nåden alene på Ordets grunn.
For noen år siden sendte en teolog meg en
interessant debatt mellom Carl Fr. Wisløff og Seierstad på MF. Sistnevnte
hevdet at det var både menneskelige ord og Guds Ord i Skriften. Til det spurte
Wisløff om hvor den grensen gikk og hvem som satte den. På tross av en solid
ordflom kom det selvsagt ikke noe klart og sant svar. Og nå er MF – som de
gamle bondehøvdingene bygde som sitt siste storverk for Norge (dr. theol S. Nordborg)
i 1907-08 – fylt opp med en masse andre folk enn den «evangelisk-lutherske
konfesjon» som de skulle holde seg til – akkurat som i Tankekraft som har –
etter mitt syn - flere slags «teologiske» avveier i sine rekker.
Det var noe av årsaken til heimesekretær Steinar
Hunnestads hjertesukk om det som hadde skjedd i NLM da han skrev i Dagen (
Hvordan
skal man tenke og tale rett når man ikke står på Sannhets grunn – på det faste
punkt som en kan bevege verden fra. Flertallsmakt er helt uinteressant i Guds
rike. Tvert imot tar Gud de få (Gideon) den ene MIKA, Elias og mange flere
ensomme som Gud kan vise sin makt gjennom – så mennesket ikke skal si: Det
gjorde jeg! Makten og æren tilhører Herren alene, og det vokter Han fordi det
bl.a. er avgjørende viktig at folkene skal skjønne at «det gjorde Gud» bl.a.
tok Han Sitt folk ut av trellehuset med mektig hånd og skapte frykt i alle
nasjonene de møtte.
Vi trenger Guds kraft og «når jeg har tenkt meg trett til døde, si så hva du har tenkt o Gud, da
kan det skje at morgenrøden av tvil og vånde veller ut.» Når alt mitt eget
ligger bak meg - - - «meg og hva mitt er
jeg gjerne vil miste når Du alene i sjelen må bo,-» sang grunnleggeren av
den nye norske nasjon som ble bygd på Guds tankekraft – og ikke på prester og
embetsverks Gudløse ondskap og manglende troskap mot Ordet. Hauges bibelbundne
forkynnelse og praktiske «ågring med Guds gode gåvor» fikk avgjørende betydning
både for 1814 og Gr.l. og den senere gjenreisning av Norge helt til
opplysningstidens tanker og akademikere igjen trengte seg inn med sin
tankekraft og begynte nedrivningen av det norske fundament.
Etter min menig hadde Ivar Aasen langt større
tankekraft da han skrev: «Det vetle vitet det strekk ikkje til, ei tru lyt
stydja oppunder.» vel og merke ei sann tru på Ordet alene.