Spørsmål til Selbekk
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 05.11.13
Fire spørsmål i
forbindelse med Grunnloven og hans bok:
Jeg har ikke lest boken og kommer vel knapt til å gjøre det heller. Men jeg ser av dagens medier at han har diverse utspill om Grunnloven i boken sin. Derfor har jeg en del spørsmål til han og en rekke andre taler og skribenter som taler om disse tingene uten at de tydeligvis har kikket nøyere på de ”små” orden i Grunnlovsteksten § 2, men legger seg på den vanlige talemåten om mangel på religionsfrihet og jødehat.
Kan det tenkes at våre fedre på Eidsvoll kunne mer historie og kristendom med sine holdninger av ”Kristendom og norskdom” enn dagens eksperter og spesialister til dels ”enøyde” i sitt syn på virkeligheten?
Om manges angrep på Gr.l. skyldes manglende kunnskaper, eller man er ute etter
å fjerne ting fra Gr.l. av grunner som bunner i andre religioner og ideologier
vites ikke, men man registrerer jo et og annet som peker i den retning.
”Evangelisk-luthersk” synes uspiselig i dag – selv om det er Grunnlovens ”ånd”,
Norge er konfesjonsbundet (prof Robberstad) og det er forbudt å fjerne den fra Gr.l. som
en rekke andre §§ som har sin forankring i dette (§ 2) verdifundament og
menneskesyn, bl.a. maktfordelingen som Gr.l.§ 107 - Odelsloven - som sikrer
fordeling av de produktive arealer hvor det meste av verdiskapning og makten starter.
Bare merk deg hvordan de store kjedene har bygd opp gigantformuer på salg av
mat og andre daglige behov som stammer fra naturen.
Så altså. spørsmålene:
De politiske jesuitter var og er meget farlige, det viser historien,
og de er den verdslige og hardt slående politiske del av pavedømmet. Det er det
mye historisk dokumentasjon på. Den katolske kirke som religiøs institusjon
hadde og har full frihet til å bygge kirker og danne menigheter. Det hadde de
da også under jesuitter§ – men vi visste historisk mye om hvor farlige
jesuittene var i Europa. Det visste de kanskje enda bedre i 1814 som var
nærmere i tid enn i 1956 da man fikk den unødvendige tilføyelsen om
religionsfrihet og opphevelsen av jesuitter§ som Olav Valen-Sendstad talte
sterkt i mot i et radioforedrag s.å., men uten å bli hørt.
Se hans foredrag bakerst i heftet ”Moskva ROM. 14 epistler - - -” som du finner
på nettet, men som først ble offentligjort i en artikkelserie i Dagen! Religionsfrihet
hadde man i Gr.l. som bare forpliktet ”de som bekjenner seg til” pålegg om å
oppdra sine barn i ”samme”.
Overfladiskhet, villet eller u-villet er farlige saker – spesielt når det
gjelder lovgivning og styring av landet. Ofte blir det som C.Fr.Wisløff sa det:
Når man ikke vil, så vil man ikke.
Dybde og detaljer er ikke uvesentlig når man skriver om vår fundamentale historie og rettsforankring.