Radikalisering – hva er det? Hvordan motvirkes den?
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no - 15.11.13
Radikal kommer fra det latinske ordet
radix som betyr 'rot' eller til opphavet. De fleste vil da forstå at den
opprinnelige mening med det å være radikal er å ha en «rot» for sin mening
altså et fundament. Og der svikter det igjen for flere som bruker ordet
fundamentalist som et negativt ord. Men så viser det seg at fundament har sitt
latinske opphav og betyr 'grunnlag' – og hvem vil hevde at en ikke har et
grunnlag for sine uttalelser? Og så benyttes ordene radikal og fundamentalist i
hytt og vær uten å definere hva som man legger i det. Det samme gjelder ordet
konservativ – som betyr konservere, ta vare på. Det er jo nettopp et av våre
store samfunnsproblemer at vi kaster alt det gode velprøvde på båten og bytter
det ut med relativisme. Relativisme har motsatt betydning av «absoluttisme» og «objektivisme». Da har alle verdier i samfunnet ikke
lenger et fundament å bygge på, vi opplever rotløshet. Men samtidig om man
rykker den objektive Sannhet opp med roten så er det en livslov at noe må
settes i stedet for det tomrom som oppstår.
Fra relativisme til ond radikalisering
Hvordan prøver da så the establishment i vårt land «å sette noe i stedet»?
Jo, de prøver desperat å bortdefinere det genuint Onde opphav – altså Djevelen
er bortdefinert fra både jorden og Helvete – Han skal visstnok ikke finnes. Og
så setter de inn noen flotte ord som for eksempel «menneskerettigheter», men
fjerner retten til liv ved å tillate abort og uthuler dermed hele
menneskeverdet. Og samtidig, logisk sett, oppstår det igjen et
forklaringsproblem, hvor kommer da ondskapen fra (for ondskapen ser vi hver dag
også gjennom abort!)? Og hvor kommer da Sannheten fra når Gud, Jesus og DHÅ i
samme åndedrag er bortdefinert? Allah har flere definert til å være lik Gud –
altså bare synonyme navn, slik dro for eksempel Arild Edvardsen rundt og
spredde sin vranglære. Men så viser det seg at flere radikaliserte tilber Allah
– men resultatet viser jo noe helt annet en Den Treenige Guds Ord.
Så velger «the establishment» seg allikevel ut noen ord og begreper og begynner
å fylle dem med «innhold» som radikalisme/fundamentalisme som da er jiddaister,
konservative kristne og selv sklir de unna i sin relativisme. Men nå innhenter relativismen dem via
radikaliseringen de selv var drivkraften bak!
Kristendommen
tar Gud og mennesket på alvor
Mens
ordet radikalisering i dag ofte brukes om personer som tipper over det vi
vanligvis forbinder med «vanlig folkeskikk» for å si det mildt, er det også
ikke uvanlig (som nevnt over) for enkelte å koble kristen konservative til
disse kreftene – man sier de er like farlige.
Bruk av slike uttrykk kan også for mange være en måte å stigmatisere Sannheter
på slik at folk flest tror de er mer eller mindre radikale på en negativ måte.
For eksempel å kjempe mot abort, det gjør bare de radikale abortprestene,
fundamentalistene. Så var de stemplet, mens mange vet at abort per definisjon
er drap på et forsvarsløst menneske utført av en ond åndsmakt.
Statsminister Erna Solberg skrev nylig
i et leserinnlegg: «Å begrense radikalisering betyr at vi lykkes med å styrke
det sosiale sikkerhetsnettet, og at vi er nærmere et samfunn med muligheter for
alle.» Hun går her ikke til det Ondes rot, opphav. Det opphavet opplevde
mennesket ved Syndefallet! Da begynte
muligheten for radikaliseringen av et menneskets sinn slik de fleste tenker om
betydningen av ordet i dag. Og følgelig er kampen mot radikalisering, kampen
for å få inn igjen god gammeldags kristendom – som tar Gud og dermed mennesket
på alvor. Noe annet blir å sette plaster på en verkebyll. I
boken ”Kampen om menneskerettene” av Sigurd Opdahl siteres Kong Haakon
7: «Det er bare gammeldags, god kristendom som kan redde verden i denne
tid. Vi må vende tilbake til de kristne verdier som hele vår kultur bygger på.»
Voldens ideologi vs Guds ideologi
I dagligtalen er radikalisering ofte ensbetydende med tilslutning til en
voldelig ideologi der en etter verdt blir villig til å benytte vold for å oppnå
et mål. Vold er ikke det samme som maktbruk. En statsmakt kan selvsagt benytte
makt ut i fra sine Sannhetsavledede lovverk, mens voldsbruk hører hedenskapet
til. Det er et presist skille – der vi tydelig ser hva forskjellen er på de som
har et fundament ned i Naturretten, den naturlige åpenbaring som omtales i
Bibelen og de som har sitt fundament i Djevelens Ondskap. Frankfurtskolen er for eksempel en slik ond ideologi som
ender i voldspreversjoner.
Den kristne menighet styrer med Guds Ord som rettesnor og Staten styrer med
sine midler MEN basert på Guds Ord, den som gav opphavet til Retten i lovverket
som staten skal basere seg på.
Staten opererer slik: «For de styrende er ikke til redsel for den gode
gjerning, men for den onde. Men vil du slippe å frykte for øvrigheten? Gjør det
som godt er, så skal du ha ros av den; for den er Guds tjener, deg til gode.
Men gjør du det som ondt er, da frykt! for den bærer ikke sverdet for intet;
for den er Guds tjener, en hevner til straff over den som gjør det som ondt er.
(Romerbrevet 13, 3-4)
Motvirke det folk flest benevner som radikalisering
Hva da med å begynne med å gi foreldre reelle muligheter til å oppdra sine
barn, fylle barneskolen og medier med nestekjærlighet av den gode gamle sorten.
På nr 669 i Norsk Salmebok står salmen Kjærlighet fra
Gud, av J.N.L. Schjørring, som viser oss klart hva Gud gir
oss:
1. Kjærlighet fra Gud/springer like ut/som en
kilde klar og ren/I dens stille bunn/i dens dype grunn/gjemmes livets edelsten.
2. Kjærlighet fra Gud/som en yndig brud/kommer smykket til oss ned/Lukk kun opp
din favn/kom i Jesu navn/himlen bringer den jo med.
3. Kjærlighet fra Gud/er det store bud/er det eneste jeg vet/Bli i
kjærlighet/Og du har Guds fred/For gud selv er kjærlighet.
Jørgen Løvland så det og en kan fristes til å sitere denne tidligere
stortingspresident da krigen kom i 1914: «Gud hjelpe, dei hev mista vitet og
Vår Herre.» Han så at voldspiralen hadde sitt opphav i frafallet fra Gud.
Den landskjente predikanten Ludvig Hope sa i april dagene 1940: Like brått som
uventa kom stormen over oss. No er me og kome under domen, og eg trur straffa
vert hard og lang.»
Grunnlovens § 2 var et slikt vern om den objektive
rett – helt til Stortinget blandet inn ordet «humanisme» da endret de
umiddelbart rettskilden og henter da sitt fundament fra noe helt annet en Gud
Skaperen. Humanisme er å sette inn menneskets vurderinger som sin rettskilde og
det blir det mye ondskap ut av. Det virkelig radikalt voldelige utslag får en
når mennesket setter seg over Gud Skaper og begynner å styre på egenhånd.
Nr 416 i Norsk Salmebok lyder slik av Christian Richardt:
1. Alltid freidig når du går/veier Gud tør kjenne/selv om du til målet
når/først ved verdens ende!
2. Aldri redd for mørkets makt!/Stjernene vil lyse;/med et Fadervår i pakt/skal
du aldri gyse.
3. Kjemp for alt hva du har kjært,/dø om så det gjelder!/Da er livet ei så
svært,/døden ikke heller.
Christian Richardt har også to andre salmer som viser oss veien bort fra
den onde radikalisering: Det er nr 338, Du
som freden meg forkynner og nr. 663, Du som
veien er og livet.
«Du som veien er og livet» er altså løsningen vi må
peke på for å få orden på samfunnet igjen.
Den
norske historie er klar og bygger på en godt og trygt fundament slik vi hører i
Fedrelandssalmen som også var vår Rettskilde ned i roten fra Skapelsen, De Ti
Bud, Jesus død på Golgata i Jerusalem til: Gud
Signe Vårt Dyre Fedreland
I 2014 skulle Norge feirer sin Grunnlov, men nå er hovedparagrafen
ødelagt og vi feirer humanismen. Vi får ikke bukt med den onde radikalisering
før vi igjen får på plass vårt åndelige fundament.