Prestinne til Kvelde?
Av Lars-Arne Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
- 07.10.13
Kvelde er en gammel misjonsbygd med en rik misjonshistorie. Og en har nok også hatt
mange gode prester som kristenfolket gjerne hørte, selv om de holdt sin egen
struktur og bedehusliv godt ved like. Dette på bakgrunn av opplevelser fra presteskap
og embetsverk.
Nå, når
”kirka” er glidd ut i verdslighet, ser en hvor viktig det er å ha lekfolkets
bedehusstruktur ”som kan være med kirken, men ikke under den.” Nå er tiden
overmoden til å holde seg vekk fra denne kirken og arbeide på bedehuset og noen
steder i landet er husmøter eneste alternativ. En tilsatt prestinne er bare et
av de siste signaler på at man er i fall utfor stupet. Det er så
alvorlig at i vårt naboland Danmark (menighetsrådet i Mejdal sokn i Viborg stift) averterte de i januar etter en
troende prest. I Norge er ikke situasjonen mye annerledes og også lekfolket
sprer mange steder hedenskapet utover med bruk av kvinnelige predikanter. Og
det er mer reglen en unntaket at menighetene, både i kirke og bedehus, gjemmer
vekk De 10 Bud som skulle vekke sjelen til syndserkjennelse og åpne muligheten
for å ta i mot Nåden i Kristus, altså Nåden i Jesu død på Golgata som gav oss
synenes forlatelse i Jesus Kristus og Han alene. Så brutalt er det å gjemme
talen om synden (De 10 Bud), det kan lukke mennesker ute fra Himmelen!
Bibelen,
Guds Ord, har allerede på sine første blader en klar struktur mht hvilke
arbeidsoppgaver mannen og manninnen (mann og kvinne) har og er pålagt. Denne
tjenestedelingen er begrunnet ned i Syndefallet, der Eva først falt i synd og
så Adam. På Jesu tid var de godt kjent med kvinnelige prester i ulike kulturer,
men Jesus (garantisten for likeverd ikke likestilling) selv valgte seg ut menn
som apostler og kvinnene bekledde andre oppgaver – oppgaver som man også var
helt avhengige av. Vi ser også i Ny Testamente (bl.a. i 1. Timoteus 2, 8-15) at
begrunnelsen for denne tjenestedelingen var grunnfestet i Syndefallets realitet
og den påfølgende Guds innstiftelse av ulike oppgaver for menn og kvinner. Og
når kvinner skal bli lik menn og menn lik kvinner kollapser et samfunn og både
kvinner, menn og barn lider!
I 1961 - da Hamar-biskopen Kristian Schjelderup i Vang kirke 13. mars
1961 ordinerte Norges
første prestinne, Ingrid Bjerkås - var det seks biskoper - to tredjedeler av
det samlede bispekollegiet – som nektet å forholde seg til ordinasjonen. Og de erklærte at ”vi finner det umulig å forene kvinnelig
prestetjeneste med Det nye testamentes grunnholdning og med dets direkte
utsagn. Det avviser kvinnens adgang til hyrde- og læreembetet og begrunner
dette prinsipielt med å henvise både til Guds skaperordning og til Herrens eget
bud. Dermed kjenner vi oss bundet av det Guds ord som vi i all vår tjeneste har
forpliktet oss på”.
Med
lover om fosterdrap, likestilling og fram til dagens nye ekteskapslov m.m.m.
går det en blodrød opprørstråd primært mot Far i himmelen – men som forplanter
seg mot far og autoriteter inn i hjem, menighet og samfunn. Vi går fra et
patriarkat (fars styre/ansvar) til et matriarkat (morssamfunn).
Hvorfor
kaster man i kirken Guds Ord på dør og fører menigheten på avveie, med denne
retningen av feminismen som sparker inn døren til Guds Ord og dermed Ordet til
omvendelse og Salighet? For det står skrevet: «Jesus
Kristus er i går og i dag den samme, ja til evig tid.» (Hebr. 13, 8)
Så kan vi kanskje oppsummere slik: Lekpredikanten Per Nordsletten traff en gang
biskop Laache og sa: ««Det er so ille,» sa Nordsletten, «at prestane våre ikkje
forkynner Guds ord». «Ja, men kjære Nordsletten, vil De da si at våre prester
ikke forkynner Guds ord»? «Ja, det har no biskopen mykje meire
greie på enn e». Så forklarte Nordsletten seg
nærmere. Prestenes forkynnelse av synd og nåde er mangelfull, sa han. De taler
ikke ordet slik at man blir skyldig for Guds dom. Derfor blir forkynnelsen av
nåden ikke etter Guds ord. De blander sammen litt lov og evangelium, og så
preker de menighetsmessig, som det kalles. Alle i
kirken skal være kristne. Og dette er vel ikke å tale som Guds ord, mente Nordsletten. Biskopen måtte gi ham rett i at det i det
store og hele var slik.» (L&E Nr. 5-08)