Jesu
Ord om gjengifte
Av Lars-Arne
Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no
- 07.05.13
Vi lever i en tid som til stadighet sprenger
grenseskjell. Det jobbes til og med i teori og praksis med å utforske det
minste atom og atomets oppbygning – for å bane seg veien til forståelsen av
vårt Opphav. Men mye av det vi mennesker jobber med har heller mer som mål å
øke gapet mellom oss og vår Skaper en å bekrefte Guds Skaperverks opphavsmann
og finne ut av Hans Skaperverk til nytte for oss alle.
I denne sammenhengen benekter flere også, innenfor den såkalte
kristenhet, at døden er det punkt som setter sluttpunkt for en inngått ektepakt
mellom en mann og en kvinne – det sluttpunkt ble innsatt fra 1. Mosebok av –
som et viktig vern rundt hele vår tilværelse med familien som grunnpilaren i et
hvert samfunn. En kvinne eller en mann i en ektestand har ikke anledning til å
skille seg og så gifte seg igjen mens den ene part fremdeles lever, som et vern
mot utroskap m.m.
Rokkes dette rokkes det meste og det meste raser og går i oppløsning. Bibelen
har mange klinkende klare tekster om dette – og selvfølgelig finner en tekster
som flere alene tolker til «sin egen fordel» (eller mer korrekt til sin og andres
undergang) – men sett i lys av versene under bør man slutte med å ikke involvere
svært klare tekstavsnitt som tydelig belyser andre avsnitt som kan være mer
uklare for oss som leser de, og som vi ikke skjønner fullt ut fordi
vi er mennesker. Men nettopp derfor skal en benytte HELE Bibelen i sin omgang
med å få klarhet i Guds vilje.
Under skal vi derfor kort gjengi bl.a. noen av de steder i Bibelen som
omtaler dette temaet:
Bibeltekster
om bl.a. gjengifte
Først om
Jesu usigelige Nåde utøst over en synder som vender om!:
Esaias 1,
18: ”Kom og la oss gå i rette med hverandre, sier
Herren; om deres synder er som purpur, skal de bli hvite som snø; om de er røde
som skarlagen, skal de bli som den hvite ull.”
Så noen ord
om Jesu Ord om ekteskapet:
Jesu bergpreken: Matteus 5, 31-32
32 Men jeg
sier dere at hver den som skiller sig fra sin hustru uten for hors skyld, han
volder at hun driver hor, og den som gifter seg med en fraskilt kvinne, han
driver hor.
Jesus taler
om ekteskapet: Matteus 19, 3-9
3 Og
fariseerne kom til ham, fristet ham og sa: Har en mann lov til å skille seg fra
sin hustru for enhver saks skyld? 4 Han svarte og sa: Har dere ikke
lest at han som skapte dem, fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne 5
og sa: Derfor skal mannen forlate far og mor og holde seg til sin hustru, og de
to skal være ett kjød? 6 Så er de da ikke lenger to, men ett kjød.
Derfor, det som Gud har sammenføyet, det skal et menneske ikke adskille. 7
De sa til ham: Hvorfor bød da Moses å gi hustruen skilsmissebrev og skille sig
fra henne? 8 Han sa til dem: For deres harde hjertes skyld ga Moses
dere lov til å skilles fra deres hustruer; men fra begynnelsen av har det ikke
vært således. 9 Men jeg sier dere at den som skiller seg fra sin
hustru, uten for hors skyld, og gifter sig med en annen, han driver hor, og den
som gifter sig med en fraskilt kvinne, han driver hor.
Jesus taler
om ekteskapet: Markus 10, 10-12
10 Og da de
var kommet inn i huset, spurte disiplene ham atter om dette. 11 Og
han sa til dem: Den som skiller seg fra sin hustru og gifter sig med en annen,
han gjør seg skyldig i hor mot henne, 12 og dersom hustruen skiller
seg fra sin mann og gifter seg med en annen, driver hun hor.
Lukas 16, 18
18 Hver den
som skiller seg fra sin hustru og gifter seg med en annen kvinne, han driver
hor, og hver den som gifter seg med en kvinne som er skilt fra sin mann, han
driver hor.
Apostelen
taler om ekteskapet og om enkers ekteskap: 1. Korinterne 7, 10-11 og 39
10 De gifte
byder jeg, dog ikke jeg, men Herren, at en hustru ikke skal skille seg fra sin
mann; 11 men er hun skilt fra ham, da vedbli hun å være ugift eller
forlike sig med sin mann - og at en mann ikke skal skille seg fra sin hustru.
39 En hustru
er bundet så lenge hennes mann lever; men når hennes mann er hensovet, da
har hun frihet til å gifte seg med hvem hun vil, bare det skjer i Herren.
Avslutning,
fra Romerbrevet 3, 19-31
19 Men vi vet
at alt det som loven sier, det taler den til dem som har loven, for at hver
munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud, 20 siden intet
kjød blir rettferdiggjort for ham ved lov-gjerninger; for ved loven kommer
syndens erkjennelse. 21 Men nå er Guds rettferdighet, som loven og
profetene vitner om, åpenbaret uten loven, 22
det vil si Guds rettferdighet ved troen på Jesus Kristus for alle og over alle
som tror. For det er ingen forskjell; 23 alle har syndet og fattes
Guds ære, 24 og de blir rettferdiggjort uforskyldt av hans nåde ved
forløsningen i Kristus Jesus, 25 som Gud stilte til skue i hans
blod, som en nådestol ved troen, for å vise sin rettferdighet, fordi han i sin
langmodighet hadde båret over med de synder som før var gjort - 26
for å vise sin rettferdighet i den tid som nå er, så han kunne være rettferdig
og gjøre den rettferdig som har troen på Jesus. 27 Hvor er så vår
ros? Den er utelukket. Ved hvilken lov? Gjerningenes? Nei, ved troens lov. 28
For vi holder for at mennesket blir rettferdiggjort ved troen, uten
lov-gjerninger. 29 Eller er Gud bare jøders Gud? er han ikke også
hedningers? Jo, han er også hedningers, 30 så sant Gud er én, og han
rettferdiggjør de omskårne av troen og de uomskårne
ved troen. 31 Opphever vi da loven ved troen? Langt derifra! vi
stadfester loven.