Folkestyre eller rådmannsvelde?
Av Jørgen Høgetveit, i www.Kommentar-Avisa.no – 07.01.13
Det pågår en debatt i Kristiansand om hvem som skal dele
ut penger til organisasjoner og lag. Skal alt gå gjennom rådmannen eller kan
politikerne bestemme selv - selvsagt ut fra lover og regler som er vedtatt av
folkestyret? Det er en maktfordelingskamp som foregår over hele landet på
forskjellige nivå og om forskjellige saker.
Norge ble etter Hans Nielsen Hauges lange kamp –
forfulgt av teologer og embetsverk – med et katolsk feudalstyrt Europa som
ramme – omgjort til en folkestyrt, maktfordelt samfunn. Demokratiet ble gradvis
bygd opp – ikke mist av Venstrehøvdinger fra Ole Gabriel Ueland (Rogaland) til
Jørgen Løvland (Evje). Begge godt forankret i Pontoppidan og lutherdommen og
dets menneskesyn som selvsagt hadde sin virkning både i familien, menighet og
samfunn. Ueland ble så leder for bondeflertallet på Stortinget i 1833, fikk
vedtatt Formannskapsloven i 1837 og flyttet rolig makten fra embetsveldet over
til folket i frie valg. (Norge er et bondedemokrati. B. Furre) Dette ble gjort med god forankring i
Grunnloven av 1814. Makten ble delt og folket styrte i mange råd og utvalg fra
kommunene til toppen. Tale- og møteforbudet av 1741 og Konventikkelplakaten ble
slettet i 1842 -, og menigheten ga Løvland medstyring som kirkestatsråd fra
1915 til 1920. Og Bryggeså (Eiken) – kirkestatsråd (1913-1915) sørget for
eksamensrett for MF og fri nattverd for lekfolket som hadde skapt friheten i
Norge.
Men når protestantismen svekkes så får vi selvsagt
tilbake de undertrykkende systemer. Det kom med Ny Kommunelov av ca. 1992 hvor
man igjen flytter makten fra folket og over i et rikmannsvelde. Da den kom sa
Torstein Slungård (V) at man forvekslet «mere lokalt selvstyre med ødelagt
lokalt folkestyre». Og nå er det snart bare kommunestyre, formannskap og knapt
en fagnemnd igjen hvor folket er med og bestemmer og får trening til større
oppgaver i folkestyret. Og det er ingen fagmann lenger som utreder saker og
skriver innstilling på egne vegne til fagutvalg, men alt i rådmannens navn. Og
administrasjonen har fått stadig større fullmakter på bekostning av
folkestyret.
Jeg husker godt da alle ledere og mellomledere ble
innkalt til 6 kursdager om kommuneloven – og en foreleser helt tydelig drev på
og flyttet makten i hodene våre fra folket og over til tjeneste-mennene. Som
både tjenestemann og politiker i mange år og Grunnlovsorientert - likte jeg det
ikke og ga uttrykk for det – noe som ganske raskt ga en heftig
meningsutveksling.
Dette er det en del politikkere som har begynt å
innse. De forstår at Norge tappes for folkets styre bit for bit – og sakte men
sikkert siger inn i et feudalsamfunn, styrt av div maktinteresser og
embetsverk. Mang en rådmann rundt i landet driver endatil på og deler ut
«munnkurv» til tjenestemennene om faglige spørsmål – stikk i strid med Grunnlov
og Sivilombudsmannens råd. Det ser ut til at man glemmer at tjenestemennene er
tilsatt for å tjene folket og ikke primært administrasjonen og en stadig mindre
folkestyrt administrasjon, kommuner og nasjon, selvsagt etter «lovene som skal
regjere» (Grunnlovsfader Falsen)
Dette er - så vidt jeg har forstått ordfører
Grundekjønn - den innerste kjerne i striden om pengeutdeling i Kr.S, men jeg
har også observert det blant andre politikker – og jeg kan bare ønske dem lykke
til i gjeninnføringen av maktfordelingen og folkestyret i Norge. Riktignok sa
sir Winston Churchill at folkestyret er det verste jeg vet – og etter en
kunstpause – men jeg vet heller ikke noe bedre! Endelig skal det bemerkes at
ingen av oss er så gode på bunnen at ikke makten må deles. «Gi en mann makt og
du får se hva som bor i han» heter et gammelt ordtak.