Ytringsfrihet og møterett, en kristenrett
Uttale fra Akademi
for Kristen Folkeopplysning
av Jørgen
Høgetveit (sek) (Evje den 25.04.2000)
Denne uttalelsen sendte AKF
ut da innstillingen forelå. Nå som innstillingen ligger på regjeringens bord -
er det all grunn til å gjenta den. Man tror man vil skaffe større frihet for
"frimodige ytringer" her i landet. Det motsatte vil skje. Vi vil få
et mer brutalt samfunn om disse forslagene går igjennom fordi at både Gud,
menneskeverdets opphav og menneskets blir tråkket på.
Nordal Grieg sa: "Skaper
vi menneskeverd, skaper vi fred". Kanskje var Grunnlovens § 100 det
viktigste vi fikk i 1814 og som førte fram til full frihet i 1905. La oss ikke
feire 2005 ved å rasere vår dyrebareste arv for forkynnelse og
meningsutveksling.
* * *
Mine innledende påstander er
at både historisk og rent tankemessig er menneskeretten ytringsfrihet og
møterett en kristenrett - og grunnleggende viktig for kristent arbeid og
folkestyret.
Videre vil jeg påstå at den
fremlagte utredning (Sejerstad-utredningen) som i
ytringsfrihetens navn vil oppheve Straffelovens § 142 - kalt
"blasfemiparagrafen" - samt liberalisere pornografilovgivningen -
undergraver nettopp de friheter og menneskeretter de sier seg å ville støtte og
styrke. Dette fordi man tillater at kilden (Gud) til og begrunnelsen for
menneskesynet (-verdet) som ga oss en av verdens frieste og mest velordnede
forfatninger med disse rettene - spottes og rives ned blant menneskene i Norge.
Dernest river vi - logisk nok - ned respekten for menneskeverdet ved å utlevere
menneskekroppen og de livsskapende elementer og det
som skulle være kjærlighetslivet til allemannseie og kapitalens rå utnyttelse i
form av pornografien. Endelig legger vi intimsfæren åpen for kikkere - en sfære
som er fundamentalt avhengig av privatliv for å gi trivsel og mellom-
menneskelig varme som både barn og voksne trenger.
Gud kan vi ikke skade - men
vi skader oss selv og rettene som følger et høyverdig - Gudgitt - menneskesyn
og den beskyttelse disse §§ gir Gud i vår bevissthet og dermed mennesket selv.
Først noen ord om ytringsfrihetens betydning.
Gr.l. § 100 slår fast at "Trykkefrihed
bør finde sted. - - Frimodige ytringer, om
Statsstyrelsen og hvilkensomhelst Gjenstand ere
Enhver tilladt", med de begrensninger som følger
av at man ikke vil ha oppfordringer til ulovlige handlinger, "ringeakt for
religion, sædlighed, konstitusjonelle makter og
ærekrenkende beskyldninger." Ellers har altså enhver rett - og i statsråds
sammenheng - plikt til å si sin mening med frimodighet, evt. protokollere uenighet.
Dette er selve livsnerven i det folkestyret som vokste fram i Norge etter 1800.
Den beskytter mot straff enhver meningsytring som bør fram i det offentlige rom
- og beskytter nettopp de viktige ytringer som mange er uenige i - og som
krever beskyttelse. Sannheten har alltid hatt og vil alltid ha trange kår i
denne verden. Det er profetenes vitnesbyrd i G.T. et
talende vitnesbyrd om. Naturlig nok bremser den opp bare bevisst løgn og
Gudsforakt (blasfemi) og mennskeforakt. Alle -
absolutt alle - har etter §100 rett til å ytre seg om
alle saker - til gavn for fellesskapet. Enhver ytterligere innsnevring en den
angitte vil skade fellesskapet mange viktige relasjoner i menighet og samfunn.
Dernest noen ord om den tankemessige
siden av
ytringsfriheten. Det er liten tvil
om at disse tankene ikke oppstod i revolusjonens Frankrike, selv om mange liker
å hevde det. Da president Mitterand ringte fru
Thatcher og ba henne til Frankrike for å feire 200-års jubileet
for revolusjonen i 1989 - sa hun nei takk - med følgende begrunnelse: "Det
ble så lite brorskap av det", og det var korrekt - menneskesynet og
menneskelivet stod ikke høyt i kurs i giljotinens hjemland hvor hodene rullet
for feil meninger - selv om ambassadør Jefferson
hadde brakt med seg det kristne menneskesyn fra USA til Paris i de tider. (Konf. "Kampen om menneskerettene" Sigurd Opdahl, Land og Kirke 1945.) Revolusjonens barn hadde da
som nå omformet den kristne sannhet om "Frihet i sjelen, likhet for Gud og
brorskap mellom mennesker" til "frihet, likhet og brorskap" som
blir noe helt annet når Gud kuttes ut. Tankene om menneskets verd i Gud skapte
likeverdige menneskeretter og stammet nettopp fra de fordrevne protestanter som
hadde funnet seg et fristed i USA. Bakenfor der igjen finner man tankene hos de
engelsktalene folk med røttene ned i Magna Charta Liberatis som slo fast de første menneskerettigheter. Man
merker seg også at dette var i det England som hadde sine kristne røtter helt
tilbake til kristendommen fra Jerusalem og Antiokia
og som inntok øygruppen utenom den katolske arven som dominerte kontinentet.
(sir. W. Churchill i "Historie - Sagaen om de engelsktalende
nasjoner" 4. bind. Cappelen 1960) Og den grunnleggende tanken finner vi
både i profetenes kamp i GT og apostlenes klare krav om "å lyde Gud mer
enn mennesker", som ekkoer igjen i Europa den 18. april 1521 i Worms da
Luther til den samlede geistlige og keiserlige makt: "for det er ikke
rådelig å handle mot sin samvittighet" "Han løftet med disse ord et
gammelt evangelisk banner" sier S. Opdahl.
Sjelen var satt i frihet ved troen på nåden i Ordet, og den første frihet -
menneskerett i det offentlige rom var fastsatt. Den kjente kirkehistoriker Ivar
Welle sier: "I det Luther gjorde
rettferdiggjørelsen til midtpunktet for hele kristenlivet, omstyrtet han hele
middelalderens kirkelære og kirkeliv. - - Sannheten fikk verdensomspennende
følger. Før hadde virkelig tankefrihet, talefrihet, religiøs toleranse, frihet
i samfunnet, og all annen frihet vært umulig så langt kirken myndighet strakte
seg. Nå ble det annerledes. Visstnok kom Luther selv ikke synderlig lenger enn
til å kreve og leve i den religiøse frihet, men
ettersom den fikk virke, fulgte all slags annen frihet etter." Vi kommer
mer inn på historien under.
Så ser vi på lovsiden og begrunnelsen
for Ytringsfriheten - som kan
leses ut av Gr.l.s § 2 - som utrolig nok sier at
"den evangelisk lutherske religion forbliver statens offentlige relgion-" Så sent som i 1957 skriver prof. Robbestad i
sin Kirkerett at den norske stat er konfesjonsbundet, derom er det ingen tvil.
Og dette syn og denne ånd kan ikke forandres i flg. Gr.l.§112, selv om både
div. politiske partier, rettsvesen o. a. arbeider stadig ivrigere for å fjerne
denne forankring. Gr.l. § 2`s sentrale budskap er
selvfølgelig det lutherske kjernepunkt, "rettferdiggjort ved tro
alene" på Han som anså mennesket så verdifullt at Han var villig til å gå
i døden for å skaffe oss det sonoffer som måtte til for at vi skulle reddes for
evigheten. Dette bevitnes ikke minst ut fra den fjerne og nære historie. Det
var Luthers budskap ut fra den sanne evangeliske tro som grunnlovsfedrene slo
fast i lovs form. Men det var på mange måter ikke noen annet en det som kommer
fram ved at man kalte Gr.l. for
"Restaurasjonen", den restaurerte lov av kristenretten fra Moster i
1024. Og man kalte også Gr.l. for
"Konstitusjonen" fordi det er den som konstituerer hele vår
statsforfatning, vårt mellommenneskelige liv. Visner den bort, er det ikke
lenger Norge vi har å gjøre med - og ytringsfriheten er grunnleggende i denne
sammenheng.
Deretter kommer vi så til den
historiske siden
av ytringsfriheten i utlandet
og i Norge. Arven fra GT og NT og Luthers kamp for tros- og samvittighets
frihet - har vi allerede vært inne på. I Norge kom samme kamp til uttrykk
gjennom Hans Nielsen Hauge fra 1796 og fram til hans død i 1824. Han ble da
også kalt Norges Luther. Og en rekke av hans folk - fra det bondedemokrati han
skapte - dette bekrefter Garborg i "Trette menn". Mange av hans menn
var det som møtte på Eidsvoll og ga oss vår frie og velordnede forfatning. Men
ytringsfrihet var ikke på plass med det. Konventikkelplakaten - som Hauge ble
dømt etter selv om den var uten straffeparagraf - fungerte fremdeles. Kampen
ble sluttført i Nedre Setesdal - 1836-42 da 20 av dalens beste bønder til slutt
ble dømt av Høyesterett til "vann og brød" for å ha holdt møter og
talt i Iveland. Stortingsmann Notto Jørgensen Tveit fra Evje tok opp kampen på
Stortinget sammen med Ole Gabriel Ueland - begge
haugianere - og nedkjempet Konventikkelplakaten i 1842. Dermed fikk Ordet fritt
løp og misjonsselskapene grodde fram i Norge. Forkynner Venjum
skrev da: O takk vår Herre kjær for sådan frihet er, at vi i fred kan tales ved
om det som hør til salighet"! Endelig ytringsfrihet!
Det var for øvrig Tveit som
lærte Lauvlendingene politikk - inklusive statsminister, stortingspresident og
vår første utenriksminister Jørgen Løvland fra Lauvland på Evje - som på
haugianernes skuldre fortsatte frigjøringsverket av
Norge fram til 1905.
På denne bakgrunn må en be om
at kanskje den viktigste del av vårt frihets arv - ikke blir undergravet og
ødelagt av den behandling Stortinget nå skal gjennomføre. Arven og
ytringsfriheten er altfor dyrebar til det.