Ytringsfrihet - Grunnlovens §
100 - lurt likevel?
Av Jørgen Høgetveit
Under har man "klippet og limt" inn teksten i Gr.l.
§ 100 av 1814 og Regjeringens forslag - og her er det solid sprik både i
mellom disse to lovtekster, og den nye teksten og hva man har blitt opplyst.
Og en bør ikke la seg lure av at det står en del positivt i uttalelsen - men
som ikke står i det konkrete lovforslag. Det er primært at "Lovene skal
regjere, ikke menneskene", Falsen. Ingen lov, ingen forbrytelse og straff
- sier gammel engelsk rett.
Gr.l. av 1814 § 100:
"Trykkefrihed bør finde
Sted. Ingen kan straffes for noget Skrift af hvad Indhold
det end maatte være, som han har ladet trykke eller udgive, medmindre han forsetligen og aabenbar enten
selv har visst, eller tilskyndet andre til Ulydighed
mod Lovene, Ringeagt mod Religionen, Sædelighed eller de constitutionelle
Magter, Modstand mod disses
Befalinger, eller fremført falske og ærekrænkende
Beskyldninger mod nogen. Frimodige Yttringer om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst
anden Gjenstand ere Enhver tilladte."
Regjeringens tilråding om hvilken grunnlovsbestemmelse som bør
vedtas:
"Ytringsfrihed bør finde
Sted.
Indskrænkninger i Friheden til at meddele eller modtage Oplysninger, Ideer eller
Budskap om Statsstyrelsen og hvilkensomhelst anden
Gjenstand, kunne ikke opstilles, medmindre
det lader sig forsvare holdt op imod Ytringsfrihedens
Begrundelse i Sandhedssøgen,
Demokrati og Individets frie Meningsdannelse.
Statens Myndigheter kunne ikke udøve Forhaandscensur og anden Forhaandskontrol
af Ytringer, med mindre tungtveiende Hensyn gjøre det
tilbørligt holdt op imod
Ytringsfrihedens Begrundelser. Forhaandscontrol
af trykt Skrift bør ikke finde
Sted.
Disse Grundsætningers Anvendelse paa kommercielle Ytringer og de Indskrænkninger de bør undergaa,
fastsættes ved Lov.
Enhver har Ret til Indsyn
i Statens og Kommunernes Akter og til at følge Forhandlingerne i Retsmøder og
folkevalgte Organer. Det kan i Lov fastsættes Begrænsninger
i denne Ret ut fra Hensyn til Personvern og af andre tungtveiende Grunde.
Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for en aaben
og oplyst offentlig Samtale."
Dette står bl.a. i framlegget til Stortinget, men ikke i lovteksten:
"Regjeringen drøfter videre om det vil være adgang til å forby andre
typer ytringer etter den nye grunnlovsbestemmelsen. En ny grunnlovsbestemmelse
om ytringsfrihet bør ikke være til hinder for å gripe inn mot kvalifisert
krenkende blasfemiske ytringer. "Blasfemiparagrafen" i straffeloven §
142 bør bli stående. Det er heller ikke ønskelig å vedta en
grunnlovsbestemmelse som låser fremtidige stortingsflertall til en liberalisering
av dagens lovgivning om pornografiske ytringer. Regjeringen ønsker heller ikke
å legge frem noe forslag om lovendring for å liberalisere
pornografidefinisjonen. Det må være opp til domstolene å trekke grensen for hva
som regnes som pornografi ved å ta hensyn til de til enhver tid rådende moral-
og rettsoppfatninger.
Det bør også være rom etter en ny grunnlovsbestemmelse for en viss skjerping
av dagens forbud mot å utbre film, videogram o.l. der det i
underholdningsøyemed er gjort utilbørlig bruk av voldsskildringer.
Regjeringen mener at flertallet både må og kan tåle en vidtgående
ytringsfrihet fra revolusjonære grupperinger, separatister og motstandere av
norsk sikkerhetspolitikk.
I stortingsmeldingen gjennomgås på denne bakgrunn noen straffebestemmelser
som er satt til vern av rikets sikkerhet, og det gis på enkelte punkter
signaler om endringer som bør gjøres i noen av bestemmelsene som følge av
vedtakelse av en ny grunnlovsbestemmelse om ytringsfrihet."
Leser man grundigere igjennom hele lovtenkingen - også den som er kommet fra
Regjeringen - merker man seg at man har glidd bort fra § 2 "den
evangelisk-lutherske" (Religionen, bestemt form entall!!) basis som 1814
sikter til i § 100 og blasfemibestemmelsen. Nå reguleres grensene bort fra Den
enste og levende sanne Gud til en mer beskyttelse av andres avguderi.
Sentralt i den nye lovtenkning er nå "- sannhetssøkning, demokratiet
og individets frie meningsdannelse" som selvsagt ikke er det samme som
at man enkelt sier at "Trykkefrihet bør finne sted", "frimodige
ytringer" for deretter og verne kilden til denne grunnleggende
menneskerett (Gud i § 2), og hans skapning mennesket og medmennesket
(sedelighet og injurier). Sannheten må forankres der ellers flyter det. Og
de frieste og mest velordnede demokratier med velstandssamfunn har vi i de
protestantiske kulturer på evangelisk- luthersk grunn. (Olav Valen-Senstad, Max Weber, m.fl.) Ergo har man i lovteksten
fjernet også basis for det de sier seg å verne, styrke og gi større frihet. Man
dreier også lovgivningen mot rasismetenking og synes ikke å forstå at den gamle
sikringen (sedlighet og injurie) også sikrer andre
raser en skikkelig kristelig oppførsel mot andre og fremmede folk. Svekker man
dette undergraver man også den generelle individsikringen. Man aner en
globalisering av lovgivningstenkingen med alt det inneholder. Dette er ekstra
farlige i en tid med økende antisemittisme og gryende kristendomsforfølgelse. Menenskerettene er oppstått på kristen protestantisk grunn!
I en tid hvor fagfolkene mulebindes av "Ny
kommunelov av 1992" og rådmannsstukturen - rundt
omkring i kommunene - og sivilombudsmannen etterlyser fagfolkenes faglige
innsikt i den offentlige debatt for å styrke den, - kan man heller ikke se at
Regjeringen har gjort noe med lovteksten for å styrke denne ytringsfriheten -
på tross av gode signaler.
Mangt mer kunne sies om Ytringsfriheten" på bakgrunn av
gjennomlesningen av disse sidene. Og jeg vil anbefale flest mulig å arbeide seg
gjennom dette stoffet med 1814 Grunnlovens prisinpper
og formuleringer som det fast punkt og referanseramme - snarest mulig gi sin
"frimodige ytring" til kjenne overfor Stortingets partier. En vil
anta at mange av oss bør våkne opp - før vi og de skjærer av den frihetens grein
vi alle klamrer oss til over en avgrunn av verdens religioner og totalitære
stater med deres rettssystemer. Det synes meg at dette lov-produktet
er i slekt med KRL-faget og slike endringer av en
sentralparagraf som § 100 og dens Gr.l. ånd og
bokstav - bør sendes tilbake til regjering og departement for kvalitetssikring
i relasjon til Gr.l. ånd og verdifundament. (§ 2 og
112.) Man bør ikke la seg avfeie med at en del av dette står i forarbeidene,
Regjeringens framlegg til Stortinget osv. når det ikke står i selve lovteksten.