Creation: Siste nr. til organisasjonen www.answeringenesis.org

Creation Magazine

Med interessante artikler om når dinosaurene levde, aldersbestemmelser av jorden

og "yom" hos jødiske rabbinere.

Av Jørgen Høgetveit

Troen på Gud som himmelens og jorden skaper ("Troens første artikkel") som Han presenteres i Bibelen - Den hellige Skrift - er grunnleggende for hele troens liv - og alt det som avledes av det i utvikling og kultur. Tankebygningene avgjør det man handler etter.

Dette har man forstått mye mer grunnleggende ute i den angloamerikanske verden - enn i Norge - som siden 1840 åra ble overkjørt av utviklingstanker slik at både teologer og kulturpersonligheter som Bjørnson m.m.fl. ga etter for disse tankebygningene og kjørte norsk teologi og kulturliv sakte men sikkert på avveier. Resultatet ser vi i dag hvor nyhedenskapet trenger inn i de gamle kristne kulturer - og truer med å ødelegge oss. Jeg kom i nærkontakt med AiG på et seminar som DELK holdt i Egersund i januar. De hadde fått dit en utmerket foreleser - dr. A.J. Monty With (Chief Executive AiG-UK and Europe) som holdt et fantastisk - vitenskapelig og bilbeltro foredrag - hvor han førte et utmerket forsvar for den bokstavelige forståelsen av 1. Moseboks skapelsesberetning, bl.a. 6 dager skapelse og ung jord. Media glimret med sitt fravær - også de kristne media - så vi har en lang vei og gå og en hard kamp før vantroen er nedkjempet i Norge på dette grunnleggende området. Men går Herren med - er intet umulig for Han!

Da er det desto med oppløftende å få siste nummer av "Creation" nr 2 - 2004 i posten. Det har en rekke svært interessante artikler hvorav jeg iler til og nevner noen av de som fanget min interesse først: "For første gang er dinosaur med hjernetumor funnet", "Radiomertric datering. Gjennombrudd. Nye bevis for en ung jord" og til slutt "Skapelsesdagene og ortodoks jødisk tradisjon."

Dinosaur med hjernetumor

De innleder artikkelen med å minne om at den som har opplevd hjernetumor vil vite at "denne forferdelig ting aldri kan ha blitt kalt "såre godt" av en elskende Gud. - Med andre ord måtte den komme på grunn av Adams synd."

Men så er det disse lang-alder kompromisser (guddommelig utvikling etc.) som skal tros. Hvor vi skal tro at dyrene ikke ble begravet i en global syndefloden på Noahs tid." Nei de levde lenge før mennesket og derfor før synden. Når man studerer disse utstilte fossilene er de ikke bare døde, men bærer tegn på vold, blodbad og sykdommer - og forstår hvordan denne framstillingen undregraver Bibelens historie om en god verden ruinert av synd. En sterk påminnelse om dette får en ved en 7,5 m Gorgosaurus fossil fra Montana (bestemt til en alder av 72 millioner år) som viser seg å ha hatt en hjernesvulst i levende live. Det var en ballformet masse på 5 cm i diameter som lå i den øvre hjerne og trykt på hjernestammen - kanskje ondartet svulst. Den må allerede i begynnelsen ha påvirket ballansen til dyret og kan ha blitt fatal. "Langvarig lidelse som førte til død, kan knapt sies å kunne kalles "såre godt".

"Et av de mest vanlig spørsmål for ikke troende er: "Hvorfor ville Gud tillate denne død, smerte og lidelse? For den som avviser den rett fram Skapelseshistorie av bokstavelige seks dager med skapelse og etterfulgt av et bokstavelig og omfattende Syndefall og en verdens- omspennende Syndeflod (uten millioner av år) vil det alltid være umulig å føre et sammenhengende forsvar for dette. De minner om at Gud ikke ville være uinteressert i dyrs lidelse Ordtakene 12,10. Opprinnelig åt ikke dyrene hverandre. 1 Mos. 1,30 og en dag skal de ikke "skade og ødelegge" Esaias 11,65. Dette er jo noe helt annen lesning enn det man plages av av norske "vitenskapsmenn" som skal opplyse oss om de underligste resonnementer og synes å tro at lekfolk er dumme! Me er jo "boksynte menn. Me skjønar jo det med les" fritt etter sjefsredaktør Arthur Berg.

Artikkelen om "Radiometric DATING" hopper vi stort sett over denne gang. Kanskje kommer andre inn på den senere. Kort nevner vi at de her presenterer beviset for en ung jord på basis av "gammel" granitt. De sier at i granitt finnes noen krystaller (zircons) som inneholder uran som delvis tilbakedannes til bly. Når man måler "radiogenic bly" innholdet og regner med at tilbakedannelsen er konstant kommer man til 1,5 billioner år. Nå viser det seg at det er mye helium fra de 15 billioner år med tilbakedanelse fremdeles inni zircons - noe det ikke burde være. Det skulle være lekket ut og ikke akkumulert.

Man tok et eks. av grantitten og sendt til eksperter i verdensklassen på helium - uten å si at det kom fra kreasjonister. Og svaret var: helium lekker ut raskt ved en vid ramme av temperaturer. Faktisk, viser resultatene at siden helium fremdeles er i zirconene, denne krystallen kan ikke være eldre enn 14 000 år. Altså i forhold til 1,5 billioner. Nyere data har blitt satt til 5680 år pluss minus 2000 år. Andre dateringsspørsmål tar de også opp, men det får vi heller komme tilbake til senere. Nå skal vi heller gå over til debatten om det hebraiske ordet "yom" som betyr dag - og om:

Skapelsen skjedde på seks dager og hva Skriften sier om det.

Mens debatten gikk som hardest i avisen Dagen om dette begrepet - som mange prøve å omtolke til tidsbegreper opptil milliarder av år - fikk vi god hjelp av tidligere prost Stein Henriksen - som har skrevet en hel glossar over GT og daglig arbeider med hebraisk. Han slo tidlig fast at jødenes tenkning hele tiden var dager og flere dager - hvor vi omsatte til en lengre tid o.a. uttrykk. Men jeg tenkte at sannelig skulle det vært interessant å snakket med jødiske rabbinere om saken - hva de hadde ment opp igjennom århundrene. Men det var jo vanskelig å realisere for meg her i Norge - men så komme jammen meg "Creation" med tre hele sider om nettopp den saken. Det Paul James-Griffiths (BA i gammel historie og klassisk studier ved Universitetet i Leicester og en P.G.C.E for Univ. I London) Han har også fått den gode ide og gikk til "London School of Jewish Studies i Hendon. Han ble vel mottatt og plassert i biblioteket med kommentarer til skapelsesdagene og Talmud. "Dette er kodene for jødisk tradisjon for tolking av Loven". Han studerte og noterte og etter dager med grundige studier av konservative rabbinere hadde jeg svaret: dager i 1. Mosebok var bokstavelige å forstå.

Han arbeidet med Ibn Ezar`s kommentar fra 1089-1165 , ytterligere rabbinere (Maimonides) fra 1135-1204 . En av nøkkelfigurene i judaismen etter at Tempelet ble ødelagt i år 70 e.Kr.

Etter videre studier sier han: "Jeg oppdaget at faktisk alle rabbinere hadde forstått skapelses dager som bokstavelige dager." Ja, ikke nok med det - de gikk videre i Talmud og drøftet "hver time" i skapelsen, hvor man nok har følelsen av at de gikk ut over Skriften, men mye av det er grundig arbeid. Forfatteren forteller også at "de gamle rabbinere ikke drøftet de bokstavelige dager som de drøftet den aktuelle måned i et solår når joden ble skapt. Kommentaren sier, De gamle ref. til Tishrei (September/ Oktober) som den første måned," skapelsen var ferdig.

Og alt han lette - kunne han ikke finne et enste sted i 1 Mosebok hvor det hebraiske ordet "yom" betød noe annet enn 24-timers periode. Andre steder som 1.Mos. 2,4 ble drøftet, men der hadde yom en preposisjon b som gjorde at det betydde når. Dag i 1. Mos hadde ikke noe slikt preposisjon. I tillegg hadde det ordene "det ble aften og morgen" og endatil nummer på dagene - "som alltid indikerer ordinære dager alle steder i GT."

"Ingen av rabbinerne prøvde å gjøre tryllekunstner med "dag" (i 1.Mosb. 2.4) for tilpasse seg hedensk filosofi (greske filosofer holdt på lang-tid forståelsen). I stedet mente de fleste av dem at "dag" her betød "på den tid når" skapelsen fant sted."

Og i Talmud regner man klart og tydelig med at jorden skal bli 6000 år og 1000 år øde. Rabbinere kalkulerte de seks tusen årene ut fra seks bokstavelige dager i skapelse og tenkte at de seks dager refererte til de seks tusen år av historie, noe som også var det vanlige hos kirkefedrene, bl.a. Augustin m.fl.

Så hans konklusjon er:" at den tradisjonelle jødiske forståelsen av dager i 1. Mosebok er at de er bokstavelige" Og da han spaserte ut passerte han et avisstativ med "Jewish Chronicle. "Den var datert år 5760 etter skapelsen". Riktignok manglet det ca. 250 år av forskjellige grunner - "men på tross av det var det grovt regnet 6000 år siden uten noen tanker om millioner av år. Dette viser at vi må akseptere en rett fram forståelse av skapelsesdager i 1 Mosebok og deres kronologi i 1. Mosb. 5 og 11."

Norges Kommentar Avis

Til disse tre artiklene er det ikke mye mer å si utover de merknadene en har gitt underveis. Den siste ga vår gamle hebraisk kyndige helt rett - og det av dem som i NT sies å ha mange fordeler, bl.a. at "Ordet ble dem betrodd", noe man tydeligvis må være forsiktig med i akademiske kretser i Norge delvis influert av gresk hedenskap.

Ut over dette kan en bare anbefale alle som er kyndig på Internett å gå inn på AiGs adresse og evt. bestille bladet deres. Da er man ikke lenger avhengig av norske vitenskapsmiljøer som synes å leve av å tvile på alt og alle - og aldri synes å kunne komme fram til sannhets erkjennelse.

Du finner bestillingsmulighet på http://www.answersingenesis.org/creation