Ringenes herrer og antikrists ånd?
Av Jørgen
Høgetveit.
Kulturelt
og samfunnsinteressert har jeg vært nesten all min dag, men jeg har ikke brukt
tid på Harry Potter og Ringenes Herre, før jeg oppfanget signaler på at dette
utvikler seg til en massiv folkepåvirker for ikke å si forfører. Da bør man
være obs. og søke å finne ut hva det er. Et raskt søk gjennom internett på
en del stikkord som Tolkien, (forfatter av Ringenes Herre), så Harry Potter,
Tempelridderne m.m.- førte meg etter hvert videre til Richard Wagner og Nibelungen-ring eller bare Der Ring). En rask sjekk i "Encyclopedica Britanica" -
som alltid er meget seriøs - bragte en ytterligere kunnskaper. Et par fyldige hefter om Tyskland - Norge
relasjoner fra ca. 1850 til våre dager, bragte en nok et steg videre. Det var
hefter jeg skaffet meg i en større utstilling for få år tilbake i Oslo. Meget
informative. Plutselig befant en seg inne i en dypt religiøs verden av tanker om Arda (verden), Eru
(gud), Middel-Earth Midgard, magi, heltedyrkelse
(menneskedyrkelse), kjærlighet og hat, makt over været, og kamp mellom det "onde og gode" og
ikke minst makten fra den magiske ring - tema som Tolkien
sirkler omkring i sitt forfatterskap. Men ringen - den magiske - er sentral også hos andre som suger
fra samme kilder. Og striden er - så langt jeg har loddet det til nå - den
stikk motsatt av den vi finner i kristen tro som har helt andre veier til det
gode. Dette dreier seg om tanker og åndskrefter som stammer fra dypet av europeisk og nordisk hedenskap
- og som med Hitler og nasjonalsosialismen førte verden på kanten av stupet -
noen vil si utfor. Ytterligere røtter til dette hedenskap kan en i tillegg søke
etter gjennom de store verdensrikene bakover i linjene mot Babel. Det forklarer
kanskje noe av den voldsomme kraften det reiste seg med i hjerte av Europa fra
30-årene - hvor det etterhvert overkjørte sann kristendom inntil de
angloamerikanske riker reiste seg til kamp for den vestlige sivilisasjon mot
ondskapen i hjerte av Europa. Mange
kristne oppfattet Hitler
- om ikke som selve antikrist - så en forløper for han. Hitler sa
selv at han fikk sitt kall som fører i Bayreuth (Wagners senter for
det tysk - østerriksk storriket) under operaen "Die Meistersinger
von Nùrenberg" - for øvrig byen nazitoppene fikk sin endelige dødsdom
i i 1945 dømt for "crime against the humanity".! Bayreuth og Wagners opraer var det åndelig-
kulturelle kraftsenter for nazimen fra ca. 1933 og fram til Det Tredje Riket
gikk under i 1945. Wagner var en genial tonekunstner
som maktet å engasjere de dypeste følelsessjikt i menneskesinnet. Med en musikalsk
forførerisk makt klarte han å fremme sitt forferdelige budskap - et budskap som
bl.a. var fullt av førkristent hedenskap, heltedyrkelse og antisemittisme. Men ånden og kulturen gikk ikke under - men
blomstret etter hvert med fornyet kraft i Bayreuth -
ikke minst i vår tid. Min høyst
upopulære påstand - er derfor at disse åndskreftene som her ytrer seg i hjerte
av Europa i de nevnte kulturfenomen - er med på å forberede den mentale og
sjelelige grunnen for en global utblåsing fra avgrunnen - kanskje mektigere enn den Hitler satte
i gang - fordi denne synes å være bortimot global. Kanskje vi her øyner starten
på kulturen for den endelige atikrist? Setter man
dette fenomen inn
i den åndelig, kulturelle og politiske tidssammenheng som nå ruller opp på
tidens horisont - synes ikke dette å være noen overdrivelse at man her øyner
uhyggelige perspektiver. Responsen i folkedypet tyder på det samme.
Bakgrunnen til John Ronald Reul Tolkien - som var født i Sør-Afrika 3. jan. 1892 - er i korte trekk følgende: En ressurssterk
gutt som mistet mor fire år gammel og far som 12 åring. Man har inntrykk av at
han "flyktet" inn i den forunderlige verden som han fant i
"norrøn mytologi (skadinavisk) og han brukte
både den norrøne mytologien og Kalevale (finsk
helteepos) som "forbilder"". - og etter
han kom til England ble han katolikk.
De er som bekjent ikke ukjent med å alliere seg med slike krefter. Det kan vel
dokumenteres. Han behersket etter hvert gresk, latin, angelsaksisk og noe
gammelnorsk som 13 åring. Og man ser jo fort av de forskjellige tema som dukker
opp i hans
forfatterverden, at forannevnte er hans
kilder - og de er ikke ufarlige - det lærer vår historie oss og ikke minst vår
nære samtid. Hans uttalte mål var å skape en tilsvarende "mytologi for
England" som dem han fant i Europa og Norden, mindre kunne selvsagt ikke
gjøre det. Mange av disse hadde klare totalitære trekk med antisemittisk ånd.
Han skapte en slik myteverden som er så godt diktet at "den kunne være
sann" - en verden for lesere til "å gå inn i - å leve seg inn i og
glemme tid og sted" - altså totalidentifisere seg med - og med røtter ned
i en verden som er ond og farlig. Fra 1920 arbeidet han iherdig med
forskjellige versjoner av denne mytologiske verden, og han hadde og brukte et
"inngående kjennskap til mytologi og folkediktning - keltisk, germansk og
norrønt" liv. Han var i tillegg en
drivende dyktig forfatter og forteller med en suggererende makt. Man sier om
hans skrivning at han trodde "at han på sàtt och vis skrev sanning", og det spørs om han ikke også
gjorde det. Han trodde det vel ikke direkte, men "hoppades
at sagorna på sàtt och vis var ett fòrkroppsligande
av en djup sanning", skriver
biografen Humphery Carpenter
om Tolkien. Endatil i sin lille bok for barn -
"The Hobbit" skriver han om hvordan hoben
kommer i "besitning av en merkelig
ring"!
Bare
ved en relativ rask sjekk av den verden som her åpner seg - ser en at dette er
noe langt mer enn de norske folkeeventyr - og av reaksjonen skjønner en at de
griper mye dypere ned i sinnene - noe altså biografene er oppmerksom på. Første
gang er det heller ikke i nyere tid disse kreftene har stukket hodet opp i
mediaverdenen. Sist en observerte dem var da det tyske ukemagasinet STERN slo opp Hitlers falske dagbøker - og en sentral
rabbiner i England
uttalte at om bøkene endatil hadde vært sanne og ikke falske -
burde aldri slikt vært brakt ut i folks sinn igjen. Dette er langt mer subtilt og vanskelig å
lodde dybdene i - men likevel er det av samme rot. Det er i alle fall mitt syn
på fenomenet så langt.
En
kort avisartikkel gir selvsagt ikke plass for noe mer, men her er stoff nok for
utførlige analyser, - og
perspektivene er interessante, vide, mange og lange.*