Norge: Regimentslæren og Grunnlovens § 2
Av Jørgen
Høgetveit
Norge
er kommet inn i en situasjon både i politikken og bl. a i forhold til fremmede religioner som
for eks. Islam - som gjør at det oppstår stor forvirring med hensyn til fundamentet
vi skal stå på og måten og midlene vi
skal møte dem med. Man roter sammen holdninger som man skal ha i kirken med
holdninger som myndighetene skal representere - til et kaos. Det kan høres
ganske fromt ut at vi for eks. skal møte muslimene med kjærlighet og
forkynnelse av det kristne budskap, men det er selvsagt ikke myndighetenes og
politikernes oppgave. Og det er heller ikke luthersk og bibelsk lære. Skal vi
få klarhet i hvordan våre holdninger skal være overfor fremmede som kommer hit
til landet - må vi først av alt få klarhet i hvilke midler en kristen skal
bruke i de forskjellige regimenter: det åndelige og det verdslige.
I det åndelige regiment har ikke en kristen noen
andre midler enn Ordets forkynnelse, bønnen og sakramentene. Altså ren
åndsmakt.
I det verdslige regiment - hvor evt. en kristen er i
myndighets posisjon, skal han bruke den verdslige makt ut fra gitte og
rettferdige lover som er vedtatt i nasjonen. Han "bærer ikke sverdet
forgjeves."
Men
dette må ikke forlede en til å tro at Gud ikke har noe med det verdslige
regiment å gjøre. Tvert imot: Gud er Gud
for begge regimenter - det er han selv som har innsatt begge regimentene og
sagt hvordan de skal fungere. Gud er meget opptatt av at det gis rettferdige og
gode lover og at myndighetene følger dem med makt - evt. helt ut i krig for å
holde det onde nede og beskytte og fremme det gode. Hoseas
kp. 10 taler om "retten som skyter opp som giftige urter på markens
furer", Jeremias kp. 2 taler om de som sysler med loven og ikke spør etter
Herren, som en farlig sak, og Esaias taler meget
sterkt om "lover vi ikke kan leve ved." Går vi for eks. til Salme 2,
blir myndighetene advart: "Og nu, I konger, gå viselig frem! La eder
advare, I dommere på jorden!" Det kunne vises til en rekke andre steder
hvor Gud taler om nasjonen som den rette ramme rundt et folk og hvordan lov og
orden skal skapes og opprettholdes med maktfordeling i samfunnet bestående av
mennesker som er onde, ugudelige og løgnere. Det er Guds karakteristikk av oss
- derfor også det verdslige regiment med maktbruk.
Noen
nasjoner er så lykkelige at de har fått en grunnlov og andre lover som i stor
grad er i samsvar med mosaisk og kristen tenkning. Det har Norge hatt mer eller
mindre gjennom tusen år
fra St. Olavs lov fra Moster i 1024 til restaureringen av den i
1814 - med Grunnloven som konstituerer Norge. Derfor kaller vi Grunnloven både
Restaurasjonen og Konstitusjonen.
Vi
har endatil en Gr.lovens § 2. som sier: "Den
evangelisk-lutherske Religion forbliver Statens offentlige Religion. De Indvaanere, der bekjende sig til
den, ere forpligtede til at opdrage
sine Børn i samme. Jesuitter og Munkeordener maae ikke taales." Og prof.
Robberstad sier i sin Kirkerett fra forelesningene på MF i 1957 at det særegne
ved Norges Konstiusjon og § 2 er at den er
konfesjonsbundet. Dette forleder noen til å tenke at Grunnloven handler om troens lære og at alle nordmenn skal
tvinges til å være troende kristne. Da har man ikke forstått dette
fabelaktige
dokument - det norske folks frihetsbrev og rettsgrunnlag. Det som står, er at de som bekjenner seg til
denne lære er forpliktet til å oppdra sine barn i samme, ikke de andre. Men den
norske stat som stat er forpliktet på to ting: For det første skal den respektere,
legge til rette for og beskytte "det åndelige regiment" sitt arbeid.
For det andre skal makten utøves på det menneskesyn og retts-fundament
som fremgår av "den evangelisk - lutherske lære". All norsk historisk
erfaring gjennom tusen år, det man kjente til av rettssystemer fra den angloamerikanske
verden og erfaringen fra Hans Nielsen Hauges store virke i Norge hadde vekket
myndighetene til forståelse av hva som burde være basis for den rette frihet og
orden og velstand - det som ville gi lys over Norges land og skape folkelykke.
Hele
vår nasjonale sangskatt vitner bl.a. om dette. Leser man om bondereisningen og
deres arbeide for nasjonens oppbygning og frigjøring -
ser en det samme. Det er nok å nevne bondehøvdinger som Ole Gabriel Ueland, statsminister Jørgen Løvland og mange flere. De stod
og arbeidet på skuldrene til Pontopidan og gode
lutheranere som hadde brakt dem personlig og nasjonal frigjøring. De hadde
grepet og var grepet av sannheten og vandret den stien både som person og i
styringen av nasjonen som de etter hvert fikk stort ansvar for. Når man derfor
"importerer" til landet fremmede folkeslag langt ut over det som er
flyktninger p.g.a. egen livsstil med lavt barnetall, så får de for det første
nyte godt av den frihet som samfunnet gir til dem som ikke bekjenner seg til
"den evangelisk - lutherske religion" som er statens offentlige
religion, men de kan ikke vente noen som helst rett eller imøtekommenhet for å
forandre det norske samfunn og dets rettsfundament og påbygde lover. Disse
rettssannheter som har gitt oss en frihet og orden som Bibelen sier det og som
man finner i få andre land. Det norske
samfunn har valgt sitt verdisett med basis i en sunn og sann lære, og det skal
svært mye til å forandre den. Det har Grunnlovens § 112 (110) sørget for å
sette et absolutt stengsel for. Kun modifikasjoner som ikke bryter med
Grunnlovens ånd - er tillatt. Og Grunnlovens ånd finner man i Gr.l. § 2. Det er ikke rart at man arbeider av all makt for å
få bort sentrale §§ fram mot 2014. Men det stor
flertall av det norske folk ønsker ikke andre verdisystemer med røtter ned i
andre religioner, materialisme eller ateisme.
Jeg
hører allerede de høylydte protestene. Dette er ikke luthersk og bibelsk
tenkning - vil man hevde.
Vel
- da kunne det vært fristende å gå til de 6 bindsterke oversettelser av Luthers
skrifter, men jeg skal ikke plage mine lesere med det - bare sitere en del fra
hans andaktsbok på datoene 15, 16 og 17 august.
Under
overskriften "Øvrigheten er Guds
tjener, deg til Gode." Rom 13,4 skriver Luther: "Verdslig
øvrighet er en skygge og et avbilde av Kristi
herrevelde. For prekenembetet bringer oss som gave evig rettferdighet, evig
fred og evig liv. Men den verdslige regjering oppholder timelig og forgjengelig fred,
rettferdighet og liv. Likevel er denne
en herlig, guddommelig ordning og en fortreffelig gave fra Gud. Han har
innstiftet og innsatt den og vil opprettholde den som noe en aldri kan unnvære.
Om ikke den verdslige øvrighet hadde vært, kunne menneskene aldri holde ut med
hverandre. Den ene ville oppsluke den andre som de ufornuftige dyrene gjør.
Øvrigheten holder sin hånd over enhvers hustru, for at ikke hvem som vil, skal
kunne røve og skjende henne. Den holder sin hånd over barna våre, datter og
sønn, for at ikke hvem som helst skal kunne bortføre dem. Den verner om enhvers
hus og gård, for at ikke hver og en skal kunne bryte seg inn og stjele der. Den
skjermer også våre åkrer, vår buskap og vårt bohave, for at ikke hvem som helst
skal kunne angripe, stjele, røve og skade.
Under
teksten: "Derfor er det nødvendig å
være lydig mot øvrigheten, ikke bare for straffens skyld, men også for
samvittighetens." Rom. 13,5. skriver han bl.a.:
"Skriften
har rene, klare øyne og ser riktig på det
verdslige sverdet, som av idel barmhjertighet må være ubarmhjertig og av
godhet utøve vrede og strenghet. Det er som Paulus og Peter sier, at øvrigheten
er en Guds tjener til hevn, vrede og straff over de onde og til beskyttelse,
ros og ære for de fromme." Den
beskytter de fromme og hjelper dem - men "slår, stikker, hugger og dreper,
som Gud har befalt, og derved gir den seg til kjenne som hans tjener. At nå de
onde uten nåde blir straffet, skjer ikke bare for at de onde skal straffes. Det
skjer for å beskytte de fromme, for at fred og trygghet skal bli opprettholdt.
Og dette er uten tvil en kristelig gjerning, gjort i stor barmhjertighet,
kjærlighet og godhet. Øvrigheten er ikke innsatt for at den blant undersåttene
skal tilfredsstille sin egennytte og hevnlyst, men skape de beste kår for
undersåttene. Romerne kalte fyrstene patres patriae, fedrelandets fedre. - -
"Vår fyrste er vår far, likeså borgermesteren for byen."
Ut
fra Salme 46,9.f. taler Luther om myndighetene som fører krig - og sier at for
å stoppe det onde med våpenmakt er det forferdelig, men det er for å sikre
freden og tryggheten og mindre forferdelig med en "kort ufred" og en
"mindre ulykke" mot ufred og større ulykke som onde mennesker steller
i stand.
Den
siste andakten skrives på bakgrunn av Luk. 20,25 om å "- gi da keiseren
hva keiserens er, og Gud hva Guds er!" Her trekker han opp grensene for
vår lydighet mot myndighetene - og understreker at når myndighetene "vil
sette seg til doms over Guds ord og byde og råde over oss i strid med Guds ord
og bud, så skal vi vite at slikt er fordømt og av djevelen. Vi skal stå imot og
si: Kjære fyrste, keiser og verden, med kroppen min og eiendommen min er jeg
vel under ditt velde og vil gjerne være lydig. Men du skal ikke ut over dette
gripe inn i Guds gjerning der du ikke skal og ikke kan være dommer. I stedet
bør du la deg dømme ved hans ord i likhet med meg selv og all hans skapning.
Ellers skal og vil jeg ikke følge deg, men handle aldeles tvert imot, for at
jeg må være lydig mot ham og bli fast ved Guds ord."
Slik
og på mange andre måter oppfordrer Luther oss å tale myndighetene til rette når
- som han sier et sted "kusken bli gal". Vi skal stå på den samme
rettsgrunn som vi som folk er så lykkelig å ha arvet etter fedrene - selv følge
den - og fremholde den og bruke den overfor vårt eget og innvandrende folk -
for myndigheten "bærer ikke sverdet forgjeves", rettens sverd styrt
av gode Gudforankrede lover.