Luther: da, i historien, nå og i
fremtiden?
Intervju av Jørgen Høgetveit ved
journalist Svein Villy Sandnes
1. Hva var det som skjedde da Luther kom
så sterkt i fokus?
Hele Europa lå under et forferdelig mørke av katolsk lære og maktbruk.
Menneskene - verken deres sjelsliv, menighetsliv eller samfunnsliv fikk oppleve
den vidunderlige frihet som den bibelske sannhet skulle bringe dem. Lyset
rant i Luthers sjel etter mange, lange og harde
sjelekamper inntil han fikk se seg frelst og forløst i Rom 1, 17: Der ble det
ved Den Hellige Ånd åpenbart for han at ved evangeliet "åpenbares Guds
rettferdighet av tro til tro, som skrevet er: Den rettferdige ved tro skal han
leve". Dermed tentes lyset og utfordret det katolske mørket og slavebånd i
menighet og samfunn på punkt etter punkt og munnet bl.a. ut i de berømte teser på kirkedøren. Med basis i ved troen alene,
på nåden alene i Ordet alene - reformasjonens formalprinsipp - ble hele det
totalitært undertrykkende religiøse system satt under den strengeste tiltale.
Kirkehistorikeren Ivar Welle skriver:
«Idet Luther gjorde rettferdiggjørelsen til midtpunktet for hele kristenlivet,
omstyrtet han hele middelalderens kirkelære og kirkeliv. Katolisismen bygget på
menneskets egne gjerninger. Av sin egen evne skulle mennesket frykte Gud, og så
vidt mulig elske Gud.
Rettferdigjørelsens sannhet fikk
verdensomspennende følger. Før hadde virkelig tankefrihet, talefrihet, religiøs
toleranse, frihet i samfunnet, og all annen frihet vært umulig så langt kirkens
myndighet strakte seg. Nå ble det annerledes. Visstnok kom Luther selv ikke
synderlig lengre enn til å kreve og leve i den
religiøse frihet, men ettersom den fikk virke fulgte alle slags annen frihet
etter. Frihet medfører ansvar. Den enkelte kristne kunne ikke lenger overlate
sin Herres gjerning til kirken. Den som er prest for Gud, må være prest for
sitt eget hus, sin menighet og sitt folk.» (s. 35-36)
På denne grunnvoll er Grunnloven tuftet med alle sine menneskeretter. Nylig las
jeg statsminister Jørgen Løvlands tale i 1914 på
Eidsvoll for Grunnloven av 1814. Han nevnte ikke Den franske revolusjonen og
Paris med et ord, men viste til den kristne arven fra England med «Magna Charta Libertatis».
2. Hvordan har dette utviklet seg i
løpet av årene som har gått?
Som en vil forstå var dette et helt fundamentalt oppgjør med alt som ville
nekte det vanlige menneske deres åndelige og samfunnsmessige rette frihet og
orden. Den beste verden noensinne har sett. I Worms runger Luthers
røst igjen med de samme tanker som lød i Jerusalem ca. 1400 år før: Du skal
lyde Gud mer enn mennesker! Og den verden som skaptes på dette fundament
skildrer Olav Valen-Sendstad slik: "Å komme
over i den protestantiske verden fra de to nevnte er å komme til en helt annen
verden. Det er å komme over i den prinsipielle individualismes verden, hvor det
enkelte menneskes religiøse tro, intellektuelle overbevisning,
samvittighetsfrihet, dyktighet, initiativ og innsatsvilje er grunnverdier som
det våkes over. Som følge av denne grunnleggende individualisme blir det
politiske ideal, demokratisk, sosiologisk sett svarende til at det kirkelige
ideal ligger i det alminnelige prestedømme og de frie nådegavers utfoldelse.
I økonomisk henseende vil den individuelle eiendomsrett og en prinsipiell privat-kapitalisme alltid komme til å bli et korrektiv mot
ekstrem sosialisme og kollektivisme. Både i Norden, i det vestlige kontinentale
Europa, England og USA ser man" - at Europa finner sin egen vei
"Velferdsstaten" " i forhold både til kommunismen (Moskva) og
fascismen (Rom)." (uth. av
red.)
Når man har merket seg og forstått det overfor siterte, bør man lese sakte
videre hans sterke advarsel som kom i 1952:
"Så lenge de protestantiske folk kjenner seg bundet til sin historiske
arv, tradisjon, kristendom og kultur, kan disse innflytelser og den megen forvirring ikke få nevneverdig betydning. Helt
annerledes blir det fra den tid disse folk åndelig og mentalt taper kontakten
med sin fortid. Da dukker ikke bare Moskvas og Roms "5te-kolonner"
opp i ly av den politiske og religiøse frihet (som de selv er svorne fiender
av), men deres ideer og idealer søkes omplantet i vår jord - " både på det
politiske og det kirkelige område. Og han fortsetter: "Med den ateistiske
materialistiske kommunisme og sosialisme kryper den byråkratiske allmaktstanke
og diktaturtendens inn i våre folk, og på bakgrunn av den
"modernistiske" teologis fornektelser av grunnleggende kristelige
sannheter, kryper den romerske kirketanke, det romerske kirkebegrep inn i de
protestantiske kirker - hvilket var umulig om evangelisk kristendom var
levende." (uth. av red
3. Hvilken betydning har Luther i dag
for det kristne fundament?
Det ligger igjen sterke føringer i lovgivning, tanker og holdninger tross alt.
Men etter det som har skjedd med rettferdiggjørelseslæren
i DNK etter avtalen med katolikkene, avtalen
om forståelsen av kirken og bispeembedet m.m.,
ser en at Norge er på god fart tilbake til ROM i kirke - og i
samfunnssammenheng byråkratiseres vi av sosialismen inn i nye totalitære
styreformer. Olav Valen-Sendstad forstod saken helt
prinsipielt i dypet og i de store historiske perspektiv - og han maktet derfor
å møte nazimakten ved å formulere "Kirkens Grunn" i 1942 - og hans
ord har stor gyldighet for oss i dag. En tilbakevending til dette fundament er
vår eneste redning - ellers ødelegges alt trosliv og den kristne nasjonalstat.
4. Hvilken betydning har Luther i dag
for samfunnet?
Det har jeg vel allerede svart på. Jeg er redd innflytelsen etter hvert svekkes
så kraftig at man ikke lenger blir nådd av det frigjørende Ordets budskap fra
sjelens innerste til hele vår samfunnsform og styring. Vi ser hvordan ånds- og samfunnskrefter gjør hva de kan for å rive ned vår
frihetsarv og forberede oss for det store europeiske og etter hvert globale babelske fellesskap hvor man ikke lenger tilber den èneste levende og sanne Gud, men enes om et avguderi av
verste undertrykkende merke. Kirkepolitikken og KRL-faget
er et viktig ledd i dette perspektivet om man skjønner det eller ikke. Man
øyner konturene av den endelig antikrist.
Derfor har vi i Akademi for kristen folkeopplysning vært svært opptatt av å
møte disse kreftene med god forkynnelse og informasjon. Og i det siste har noen
av oss startet denne www.Kommentar-Avisa.no
for å yde vår skjerv mot denne uhyggelige
utviklingen. En stor opplevelse var det i sommer da vi fikk være med på en tur
i "Luthers fotspor" og vi skal gjerne være
med å markere de fortsatt i norsk kristen- og samfunnsliv.
La oss aldri glemme at bare der «hvor syndenes forlatelse er, der er liv og
salighet» og det fikk vi og får vi bare i fra vårt bibelske evangeliske-lutherske
fundament.