Organisasjonsfrihet,
pressefrihet m.fl. i fare
Av Jørgen Høgetveit
Jeg
gjør med dette pressen oppmerksom på Harald Stanghelles artikkel "Den intolerante toleranse" i
Aftenposten 17.2.2004 på ledersiden. Hans konklusjon er meget riktig og leseverdig
og en meget betimelig advarsel for ethvert frihetselskende menneske. Han skriver: "- virker den makt de
intolerante tolerante ønsker å utøve overfor et lite trossamfunn, direkte skremmende” - - -
"forandrer ikke dette inntrykket, selv om Ap. lederen tok avstand fra sine
partifellers ønske om å bruke statens maktmidler i kampen mot Misjonsforbundet.
For vi mer enn aner den kompakte majoritets klamme krav om ikke å ha andre
holdninger enn den til enhver tid allment aksepterte."
Kort
sagt er dette slutten på en lovutvikling som startet i 1978 med
Likestillingsloven. Jeg vil så sterkt jeg kan be dere om å la deres bibliotek
ordne med foredraget prof. dr. Erling
Danbolt holt på Geilomøtet 12. januar 1978. (Ønsker
om kopi kan ringes til 379 30 269 eller faks 379 30 157)
Foredraget het "Ideologi og
lovgivning - Likestillingsloven - Ot.prop. nr. 1/77-78 og hadde helt klare konklusjoner om hva denne
loven ville føre til - og som vi nå ser
klare resultater av i dag - fra familieliv til foreldrerett, organisasjons- og
pressefrihet.
Han omtaler loven som en totalitær
fullmaktslov - og man øyner kanskje at den svenske statsråd Rosequist
får oppfylt sine ord som mange mer tok som en grovkornet spøk: "Norge den
siste Sovjetstat." Vi er på vei dit, om man nå ikke våger å skjønne og
kjempe for den rette "frihet og orden" som Grunnloven (Norges firhetsbrev) gir oss.
* * * * *
Prof. Danbolt slår fast (s. 4) av loven skal gjelde
alle livsområder og har videre følgende overskrifter:
1. Likestillingsnevnden - et ideologisk
styringsorgan
2.
Foreningsfriheten avskaffes
3. Foreninger
under full offentlig kontroll
4. Nemndens
myndighet større enn domstolenes
5. Inngrep i
trosfriheten
6. "Indre
forhold i trossamfunn" underlagt Nemnden
7. Lovens sikte
"Det nye kjønnsrollemønster"
8. Lov og
hjemmene
9. Ordet
"ekteskap" utgår
10. Likestilling
og morsbestemt abort
11. Innskrenkning
i organisasjonenes frihet
12. Opphever
trosfriheten
13. Mot Grunnlovens § 2
14. Kristne
friskoler og barnehaver
15. Eneveldig
Nemnd
16. Nemndens
uinnskrenkede makt
17. Mot tros- og
tankefrihet
18. Bakgrunn:
Stat/kirke-utredningen
19. Staten skal
styre alt religiøst liv
20. Lovens navn
har avsporet debatten
Sammendrag
1.
Likestillingsloven
er ikke sendt ut til høring til de instanser den i særlig grad angår -
mannsforeninger og de landsomfattende kristelige organisasjoner - som derfor
ikke har fått anledning til å gi uttrykk for sitt syn på den, får den lagt frem
i proposisjons form.
2.
Tittelen:
"Lov om likestilling" er misvisende. Det sier ikke klar hva den
sikter på. For det er ikke "likestilling" i vanlig forstand, men et
nytt syn på "likestilling" som vil bli det eneste tillatte. Det sies
direkte i prop.: "Utkastets siktemål er . . . å
endre holdningene til det tradisjonelle kjønnsrollemønster". Den gjelder
altså en innføring av "det nye kjønnsrollemønster" i motsetning til
"nedarvede forestillinger begrunnet i andre tiders forhold." D.v.s.
det familiemønster som beror på det kristne syn på hjem og familie ut fra det
4. - 6. bud, slik det har vært bestemmende for norsk kulturliv fra
kristendommen ble innført i vårt land, og bekreftet i Grunnloven § 2.
3.
Loven er en
ideologisk fullmaktslov som gir en komite på 7 medlemmer oppnevnt for 6 år av
gangen uinnskrenket myndighet til å gjennomføre loven ut fra den definisjon den
til enhver tid gir begrepet "likestilling" dvs "det nye
kjønnsrollemønster."
4.
De enkelte
paragrafer kan tolkes meget forskjellig, hvordan bestemmer Nemnden. Loven
gjelder på alle samfunnsområder, men skal ikke håndheves i hjemmet. Den unntar
bare "indre anliggender" i trossamfunn, og "rent personlige
forhold", men det er bare Nemnden som avgjør hva som er "indre
anliggender" eller "rent personlige forhold."
5.
Loven opphever
foreningsfriheten som vårt folk alltid har ansett som en selvfølge. Foreningen
skal ikke bare være "tvekjønnet", alle uten unntagelse, (som Nemnden
i enkelte tilfeller kan bevilge). De skal også adlyde Nemndens forordninger ut
fra det den bestemmer å anse som likestillingskrav dvs
"kjønnsrollekrav".
6.
Nemnden avgjør
hvordan loven skal tolkes, både nu og senere, "gjennom en gradvis endring
av praksis."
7.
Nemnden er
uavhengig av både Kongen og Stortinget.
8.
Nemnden blir en
ny styringsinnstans ved siden av Regjering og Storting og vårt vanlige
rettsapparat. Den har myndighet til å gripe inn på alle samfunnsområder ut fra
sin egen tolkning av loven, uavhengig av vårt parlamentariske system. Den er
uavsettelig i sin
6-årige funksjonstid, og ikke underlagt parlamentarisk kontroll.
9.
Nemnden kan
anmelde overtredelser på grunnlag av loven og den mening den selv legger i den.
10. Den kan "foreta slik gransking og besiktigelse
som de finner påkrevet for å utøve sine gjøremål etter loven. Om nødvendig kan
det kreves (!) hjelp av politiet." § 14 annen passus.
11. "Nemndas vedtak skal grunngis samtidig som det
treffes. Vedtaket kan ikke påklages, men kan bringes inn for domstolene etter
vanlige regler for straff "med bøter eller fengsel inntil 3 måneder eller
begge deler", og "Bot kan idømmes selskap, forening eller stiftelse
på hvis vegne overtredelsen er foretatt . . ." første og tredje passus.
12. Det som bekymrer oss mest er den innskrenkning i
tros-, samvittighets- og tankefrihet og den diktatoriske myndighet som tilleggs
Nemnden. Det er et inngrep i åndsfriheten som rekker langt ut over de
kristelige organisasjoners rekker, og som man bare finner i rent totalitære
regimer. Og det strider både mot Grunnloven og Menneskerettighetserklæringen av
1948.*
18.02.2004