Innertier i ringene?
Av Jørgen Høgetveit
Med min ”høyst
upopulære” konklusjon om at åndskreftene i ”Ringenes herrer og antikrists ånd”
var ”med
på å forberede
den mentale og sjelelige grunnen for en global utblåsing fra avgrunnen, kanskje
mektigere enn den Hitler satte i gang, fordi den synes bortimot global”, regnet
man med en lokal utblåsing, men F.V.s helside den
6.1.-04 om saken, overgikk forventningene – og kan selvsagt ikke imøtegås i sin
helhet. Samme her Davidsen repeteres i Dagen for 14.1.Reaksjonene
tyder på at mine påstander senset noe som var viktig
for mange og stikker dypt i deres sinn. Og hva er det?
De tre
innsenderes utblåsinger som ”klin kokoss”, ”mangel på
kunnskaper”, ”norsk rekord i misforståelser” og andre delvis stygge og mindre muntre
kommentarer får vi gå forbi i stillhet.
Heldigvis har det
vært positive reaksjoner per telefon, e-mail og
muntlig henvendelser. Ikke så langt unna det NRK ville kalle en mediastorm. Det
var satt ord på noe de opplevde i møte med Ringenes verden, noe som skapte
ubehag. Noe som alarmerte dem, men var vanskelig å sette ord på og lodde
dybdene i.
At man er så
”helt på jordet” som en antyder – tyder på lite breddelesning av media hos mine
kritikere. Aft. 20. des. 03 hadde nemlig en helside
under tittelen: ”Lar Tolkien tolke vår tid.” Der sier
de at ”Ringenes Herre” har til enhver tid blitt tolket forskjellig” - hvorav
også Hitler trekkes inn. Videre: filmen gir ”fansen ”trøst og håp” og noen sier
de får menig med livet av den, det som en av innsenderne sier er ”fatasysjangeren”!
Hva slags trøst, håp og menig med livet er dette? En myte? De sier også:
”Få steder i verden har ”Ringenes Herre”-kulten tatt
av som i Norge. Tolkien oversetteren og historikeren
Nils Ivar Agøy tror det kan ha med Tolkiens nærhet til norrøn mytologi og skandinaviske
eventyr å gjøre.” Endelig sier de om Tolkien at ”Han
så det å skape som den høyeste religiøse
handling, og slik som Gud skapte verden, ville han skape en fiktiv verden.”
Du verden! Så henter han altså inspirasjon - som katolikk – fra den åndelig
mytologiske hedenske m. fl. verdener. Og hans virkemidler er ikke Ordets
forkynnende kraft, men en rekke andre virkemidler og magi.
Det er heller intet ”kunststykke” å koble Tolkien og Wagner. De suger fra samme mytologiske røtter og skaper nye
myter og bruker magi – og han som andre kunstnere får finne seg i å bli
undersøkt med hensyn til kilder, inspirasjon og virkemidler samt fruktene av
reaksjoner. Mange er selvsagt uenig med en om at man ikke skal bruke eventyr og
drama for å forkynne det kristne budskapet, men det mener altså flere av
debattantene er ok, men altså ikke jeg.
Spesielt
interessant er B.Ø. Thorvaldsens (Universitet i
Bergen) påpekning av Tolkines synkretistiske
(religionsblanderi) bruk av ”motiver fra
flere ulike religioner og kulturer, mens den overordnede tematikken er
rotfestet i motsetningen mellom godt og ondet”. Meget interessant utvidelse
av kildene til Tolkiens ”fiktive verden” som man skal
føres inn i, leves inn i. Man må da kunne fastslå at kristen i bibelsk forstand
er denne verden ikke. Det er jo som bekjent heller ikke katolisismen med sin
sterkt bibelstridige teologi – noe vi får la ligge i denne omgang.
Avslutningsvis
kommer det klassiske argumentet at man må ha lest det man kritiserer. Da skulle
man sannelig få jobben – om man skulle mene noe om en sak. En som skal avsløre
falskmyntere, bør kjenne gullet, men ikke all verdens falske mynter. Nå er ikke
mitt kjennskap til verken den åndelige bibelske verden – eller den historiske
man her snakker om – av det helt overfladiske slaget. Det ble også signalisert
innledningsvis – uten at de tre har funnet det verdt å nevne blant annet
”Tyskland og Skandinavia 1800 – 1914 Impulser og brytninger” 463 s. samt et
mindre hefte om de samme tema. Tema som viser hvordan Nordens kunstnere o.a.
var langt inne i den forferdelige verden man her suger inspirasjon og tema fra.
Man er heller ikke aldeles ukjent med Snorre, prof. Paasches fire verker, Steen
m. m. fl., noe som gir en rimelig god bakgrunn til ganske raskt å gjenkjenne
ting som fører på avveier i forhold til det som skulle være det norske
fundament fra 1814 og oppover – og som skapte noe som synes ganske fjernt fra
store deler av det katolske kontinent. Skriften er min daglige føde. Det kan
faktisk tenkes at Norge er kommet så langt på avveier at ungdommen finner
”mening, trøst og håp” i dette. Det er jo ille om man finner det i en ”fansysjanger” mytologisk fiktiv verden med røtter ned i
norrønt hedenskap og en synkretistisk verdensforståelse – om man forstår det
eller ikke. *