Har Dagen et ståsted mht Den 1. Trosartikkel?
Av Lars-Arne Høgetveit
Det er dessverre ikke ofte man lenger leser Dagen, men på
Internett ligger det bla lederartikler og man merket seg den av
Den
Nå prøver altså Dagen å gjøre noen nyanser her i de siste
dagers ledere, mht på dette å være bibeltro og hvor grensen der går – for hva
man da kan tro. Man har kanskje et behov for å forsvare seg? Men lar andre
slippe til i mindre grad, selv etter at kraftige angrep er sluppet på i avisen.
Men Sannheten har en egen evne til å rydde opp i verden, når tiden er moden.
Så vidt en husker begynte Jon
Kvalbein debatten i Dagens spalter med en ganske sterk uttalelse i
"Skapelseslæren - et bedre alternativ" i Dagen
Hvorfor bruker ikke Hove/Kleppa tid på å grave frem hva hebraisken her sier om dag (”yom”), som språklig viser til en tid på 24 timer? Kvalbein, Kanestrøm m.fl. tar beviselig feil her, men Dagen ser det ikke og leter ikke? Hvorfor? Hvorfor poengterer en ikke at grunnpilaren til den a-teistiske evolusjonismen er tidsbegrepet og at om det faller, kan evolusjonisten få møte Jesus Kristus fordi hans tro har spilt fallitt. Dette er i beste fall svært rotete og i verste fall en bevisst policy.
Ta frem Francies Shaeffers bok ”Skjebnetime” (ISBN 82-503-0715-1, Ansgar, 1986) - på mange måter hans boklige testamente. Der er det interessant det som skrives i kapittelet ”Den nye nyortodoksien” på side 35. Her blottlegges den løsrivningen fra fakta vi opplever fra meddebattanter når det gjelder ”vitenskap” og skapelseshistorien. Som han skriver: ”For de forsto godt at dersom troen blir skilt fra fakta, og spesielt fra skapelseshistorien, blir den ikke noe annet enn en slags opplevelse av rus.” Shaeffer skriver også i et annet hefte: ”Men hvis man aksepterer konseptet med "lang dag" vil ikke dette innbefatte at man automatisk skriver under på det moderne vitenskapelige konsept av en ekstremt gammel jord.”