Hans Nilsen Hauges teltmakervirksomhet
Av
Lars-Arne Høgetveit
Arbeidet som Hans
Nilsen Hauge drev var i stor grad det man kan kalle en teltmakervirksomhet. Han
kombinerte forkynnelsen av evangeliet med igangsettelsen av prosjekter som gav
arbeid og dermed inntekter. Det var hele mennesket som trengte til hjelp mente
Hauge.
I boken kalt ”Veirydder med gnagsår” av Alv Johan Magnus, utgitt på Prokla Media (1996), omhandler noen kapitler Hauges
virksomhet med de konsekvenser den fikk. Vi tar med noen små glimt fra boka.
”Hauge derimot vil
”hjelpe de svake”. Han vil starte forskjellige former for næringsvirksomhet som
kan avhjelpe arbeidsløshet og nød og gagne landet som helhet. Som kristen
forvalter har han hele nasjonen for øye. Det kan være verd å notere seg at
Hauge hadde et nasjonalt perspektiv over sin tenkning.”
”1808 ble et nødsår
for hele landet, der bark og mose fikk gjøre tjeneste som mel i brødet. Man
hadde enda fisk og kjøtt. Men i 1809 ble det en akutt og alvorlig mangel på
salt som var helt nødvendig for konservering av fisk og kjøtt.” (---) ”I en
særstilling kommer de saltverk som Hauge selv startet i nødsåret 1809.”
Hauge fortsatte
videre nordover og kom til Rana. Her foreslo han at det kunne settes i gang et
jernverk, da han ble oppmerksom på forekomstene av jernmalm og et ”beleilig
vannfall.” Hauge startet også møller og bygde papirfabrikk bl.a. i Setesdalen.
”Haugevekkelsen var
en bondevekkelse. I hovedsak slo den ut på landsbygda der hvor ni tiendedeler
av befolkningen levde.” Dette resulterte i: ”Da deres liv ble forandret, og de
begynte å endre sin adferd, satte det spor etter seg
også i deres yrkesliv. Hele deres motivasjon ble snudd om.”
Sosiologiens far Max
Weber har sagt: ”Uten den makt som
ligger i tanken på evigheten, ble ingen moralsk fornyelse som alvorlig kunne
påvirke livsførsel, satt i verk.”
Hauge gav også ut et
opplysningsskrift for ”Landmannsbruk i Norge”. Her tar han opp problemer i
næringen og mulige forbedringer.
Hauges navn er og
knyttet til koloniseringen av indre Troms, fordi han tilskyndet flere å reise
opp til disse områdene da det var store områder ubrutt mark.
”I Hauges
forkynnelse var nettopp samfunnsansvar og forvalteransvar deler av budskapet
som stadig gikk igjen. Hva var mer naturlig enn å gå inn og ta ansvar når man
hadde fått øynene opp for de foreliggende muligheter?”
Og ”gjennom arbeidet
og deltagelsen i fellesskapet fikk de erfare sitt menneskeverd.” Det var og
slik at ”økonomisk driftighet og kristen tro både var forenlig og ønskelig.”
Så er hovedpoenget ”at
tanken går forut for handlingen og gir retning til denne.” Hauges tanker
hadde sitt utspring i hans omvendelse på et jorde i Tune, da han arbeidet bak
en plog for å kunne så og deretter høste. Da han sang vers to av ”Jesus din
søte forening å smake” ble det i hans indre skapt et forandret hjerte og en
lengsel etter Gud, som gav seg utslag i et praktisk Guds liv!
”Styrk meg rett
kraftig i sjelen her inne,
At jeg kan kjenne
hva Ånden formår,
Ta meg til fange i
tale og sinn,
Led meg og lokk meg
så svak som jeg går!
Meg og hva mitt er,
jeg gjerne vil miste,
Når du alene i
sjelen må bo,
Og seg omsider på
døren må list,
Hva som forstyrrer i
hjertet min ro.”