Prekenteksten: "Han bød og det stod
der."
Vi fortsetter skapelsesdebatten ut fra søndagens
prekentekst.
Av Jørgen
Høgetveit
Søndagens prekentekst er hentet fra Salme 33, v.
1-9, men vi kan godt føye til også
v. 10.
I denne sammenheng siterer vi bare v.6-7 og 8 -10 som lyder: "Himmelen og jorden er skapt av Herrens ord, og alle deres hærs
velde ved hans munns ånde. Han samler
havets vann som en dynge, han legger de dype vann i forrådshus. All jorden
frykt for Herren, for ham beve alle de som bor på
jorderike! For han talte, og det skjedde; han bød, og det stod der. Herren
omstøter hedningenes råd, han gjør folkenes tanker til intet." Under v. 6
og 7 står det ref. til 1. Mos 1, 6-7-9. Denne
Herren som tidligere omtales som han som elsker rett og rettferdighet - altså den rett han instituerer på
jorden - for han er det all grunn til å frykte - for Hans skapermakt med sitt
ORD er langt over vår forstand. "Han talte og det skjedde; han bød og det
stod der." På samme måte som da Han med mektig hånd lot naturundrene skje
i Egypten og tok dem over Det Røde hav - tørrskodd,
osv. Han som igjen og igjen på underfullt vis skapte de barn som skulle bringe
arven videre fram til Jesus fødes av en kvinne uten mann. Guds Sønn (den andre
Adam) som med sitt ORD stillet stormen på sjøen, tok Lasarus
ut av graven enda det stinket av han av forråtnelse - for at menneskene skulle
forstå hvilken Gud de hadde å gjøre med og frykte, men som i sin store
kjærlighet kom til jorden og fridde oss ut av syndefallet med syndefloden og
alle de andre forferdelige konsekvenser som vil slutte i den evige pine og en
ikke tar mot Jesu framrakte "livbøye" og en begynner "å frykte
og elske Gud således- - "). Selv om noen mener den debatten som nå har versert
i over 1 år om Gud som skaper
- er høyst perifer - så mener altså ikke Skriften det - og
tydeligvis heller ikke de som laget tekstrekkene for Den norske kirke. Gudsfrykt - en slik Gud som mektig skaper - er
det all grunn til å frykte - og det er sentralt i Skriften - ja, det er
begynnelsen til visdom!
"Han bød
og det stod". Her møter vi allmakten, skapermakten som med et ORD skaper det som
nevnes - Den tidløse - trenger ikke tid - som så mange av våre motdebattanter
åpner opp for når de hevder at skapelsen av hele det vidunderlige skaperverk
ikke kunne komme til syne på vanlige -
bokstavelige dager. Og dette på tross av at dette i flg. Skriften - sabbatsbudet - var skrevet med Guds egen
finger. (2. Mos. 20,8-9). De 24 t. og de 5-6000 år som skaperverket har
vart - har også vært det som man holdt fast ved helt inntil "viten-skapen" på 17-1800-tallet utenfra Skriften - trengte
inn i Skriftforståelsen og fikk teologene på gli mot seg.
Vi har på vår side igjen og igjen fremhevet det
hebraiske ordet for dag
- "yom" - og flertallsformen
"yamim" (se senere) som i flg. meget
språkkyndige folk kun kan bety dag a 24 t. eller den lyse dagen, og vil ikke
åpne opp for millioner av år som slår hånd av Guds talte ord og gir fotfeste
til mennesketanken og utviklingsteoriene som avsetter Gud. (se v. 10)
(Ja
det har vært så om å gjøre å kvitte seg med Gud at de endatil har produsert en
rekke falsknerier, Pilton-mannen m.fl. Det er ingen
Gud, det er all deres tanke.) Dette blir vi sågar utskjelt for - men det får
stå til, vi fortsetter med frimodighet i tillit til Skriften og at "sannheten
skal frigjøre oss", og til Gud som Den allmektige skaper igjen er på plass
i Norge - ikke minst i den akademiske verden. Gud gjør undre også i dag med Sitt Ord! Vi er i trygg forvissning
om at Gud er sandru, men hvert menneske er en løgner.
Både
i Norge og ute i verden finnes det språkkyndige og forskere som har gjort som
Skriften sier - og grunnet på Hans Ord og de konkluderer om "yom"
i sin kontekst i 1. Mos.1 etter å ha gått igjennom alle de ganger de finner
"yom" i en eller annen sammenheng i - og
det er mange titalls -
så dreier det seg om ordinære
dager. (Vi kommer muligens tilbake til
dette ved anledning)
Avslutningsvis
sier de at om Bibelen hadde ønsket å bruke andre hebraiske ord - så finnes de:
"olam eller qedem",
men de er ikke brukt der.
Deres
konklusjon om "dag" i 1. Mos. 1 er: "Om vi er beredet på å la
ordene i språket tale til oss i samsvar med teksten og normal definisjon, uten
å være influert av ideer utenfra, da vil ordet for "dag" funnet i 1.
Mos.1 - som er understreket av en rekke ord som "aften og morgen" og
for Dag 1 ordene "lys og mørke" - selvfølgelig betyr det en ordinær
dag (ca. 24 timer).
Så avslutter de denne sekvensen med å sitere Luther om saken:
"Da Moses skrev at Gud skapte himmel og jord og
alt som er i den på seks dager, da lot han denne periode fortsette å være seks
dager, og gjør nå ikke det vågestykket å opptenke noe kommentar som gjør seks dager til èn dag (Det var nemlig de som mente at Gud skapte på 1 dag
på Luthers tid). Men kan du ikke forstå at dette kan være gjort på seks dager,
så gi Den Hellige Ånd den ære at den er mer lærd enn du. For du har å forholde
deg til Skriften på en slik måte at du husker at Gud selv sier hva som er
skrevet. Men siden Gud taler, passer det seg ikke for deg lettsindige å bøye
Hans Ord i den retning som du ønsker å gå."
Både Luther og Calvin stod
på Sola Scriptura
(Skriften alene) og begge mente og lærte "seks ordinære dager av Skapelse
- og for bare tusener av år siden."
Så har vi en av de virkelig store predikanter i
England Charles Haddon
Spurgeon som uttalte følgende i 1877:
"Vi er
inviteret brødre - på den mest påtrengende måte - å forlate den gammelmodige
tro på våre forfedre på grunn av de antatte oppdagelsene til vitenskapen. Hva
er vitenskap? Den metoden mennesket prøver på å skjule sin uvitenhet. Du må ikke være dogmatisk i teologien, min
broder, det er ondt; men for vitenskapens menn er det en korrekt ting. Du må
aldri påstå noenting meget sterkt,; men vitenskapens mange
dristige påstander som de ikke kan
bevise, og forlanger tro og langt mer godtroenhet enn noe av det vi besitter. I
sannhet, du og jeg skal ta vår Bibel og innrette og forme vår tro i samsvar med deres alltid
skiftende lære til de såkalte vitenskapelige menn. Hvilken dårskap det er!
Hvorfor, kan marsjen til vitenskapen, falskelig
kalt så - gjennom verden spores av sprengte falsknerier og oppgitte teorier.
Tidligere oppdagere som tidligere ble dyrket er nå latterliggjort; de kontinuerlige
skibbrudd av falske hypoteser er en sak av universell beryktethet. Du kan
fortelle hvor de lærde har leiret seg ved de ruiner som de har etterlatt seg av
antagelser og teorier som masser av knuste flasker". Ingen dum beskrivelse
endog i dag.
Denne mannen nådde langt ved å stole på Skriften og
forkynne den - som også de tidligere nevnte - i motsetning til oss "hvor
kunnskapen har blitt stor" kjærligheten blitt kold
og avsporingene mange. Kilde er stort sett et hefte utgitt av ”Answer In Genesis”
(www.answersingenesis.org) som
har en rekke grundige opplysninger om Skapertro som berører bibeltillit og
Troens første artikkel. Som jeg tidligere har fremhevet: Faller den og tilliten til at Gud har talt - faller både troen andre
og tredje artikkel.*
P.s.: Vi skal
prøve å komme tilbake med bilder og referat fra to meget givende og interessant
timer som DELK i Egersund arrangerte fredag den 5. februar med
dr. A. J. Monty White. I to meget informative timer la han ut Skriften på en god måte - samtidig som han rev ned tankebygninger som
reiste seg mot kunnskapen om Gud og hans Ord på en meget interessant og givende
måte. D.s.
Tilsvarende
skrev flere av kirkefedrene - men det kommer vi tilbake til.