Fagfolk, administrasjon
og virkeligheten
Av Jørgen
Høgetveit
I
over 30 år har jeg mer eller mindre måtte forhold meg til administrativt
personell som til stadighet finner ut at noe må organiseres eller
omorganiseres. Og ineffektivitet og konflikter skapes igjen og igjen - noe som
diverse sitater fra en romersk konsul helt tilbake til år 67 e.Kr. vitner om.
Da også levde man med illusjoner om at stadige reorganisering skapte fremgang
og effektivitet, mens det skapte akkurat det motsatt hos de som skulle utføre
arbeidet.
Konflikten
er altså gammel og den forefinnes i en linje fra praktikeren som arbeider
nærmest virkeligheten - til den mer fagutdannede teoretiker og over til mer
undervisnings- og administrativt personell som pedagoger, jurister og økonomer m.fl.
Fagfolkene
forholder seg til de enkelte fagområder i forhold til natur- og ting-områder,
andre er fagfolk på medmenneske og andre igjen på relasjonen til Gud og det
åndelige. (for eks. teologer)
Men
til større og mer sentraliserte enheter vi får innefor de forskjellige enheter
og behovet for stadig mer utdanning øker, øker også behovet for styring og
regelverk for de forskjellige enheter som må administreres. Og da er vi i gang.
Da har vi laget områdene som skaper problemer som gjør fagfolka skikkelig
frustrerte. Det man opplever er at de som skal styre samarbeidet, økonomien -
for det første skyver mye av detaljene og arbeidet nedover på fagfolkene som
aldeles ikke er utdannet eller har dette som oppgave. Jeg tenker for eks. på økonomene som setter opp budsjetter og skal styre økonomien.
Mens fagfolkene er tjenestemenn som skal forholde seg med daget sitt til
innbyggerne i for eks. kommunen, så har økonomene og annet adm. personell lite
kontakt med folkene og tjenestene som de skal ha. De forholder seg til
hverandre og fagfolkene
- og er dem et stadig
økende heft etter som de kommer med sine mange detaljer og oppgaver som er av
liten eller ingen interesse for det som skal gjennomføres, men den
virkeligheten har man ikke oversikt over.
Jeg
kom i tanker om dette igjen da jeg las kultursida i Aftenposten 7. okt. om
konflikten mellom moderniseringsminister M. Meyer og forlagssjef William
Nygaard. Sistnevnte sier bl.a. til Meyers utspill: "Jeg er i Frankfurt for
å snakke bøker, ikke høyrepolitikk. - -
Bokfaget som har gjort det så bra, bør ha rett til å kreve respekt fra
Regjeringen når det gjelder omstillingens innhold. Vi kan ikke uten videre la
oss overkjøre av politiske ambisjoner styrt av ideologi, men mangler kunnskap om fagets egenart og
kvalitet".
Det
er nettopp poenget som mang en fagmann opplever. Og når taket etter hvert
glipper og myndigheten over den virkeligheten som fagmannen steller med sakte
men sikkert tas fra han - begynner gale ting å skje.
Det
har slått meg at etter krigen hadde vi et Storting med folk som stort sett
hadde gått skolen fra dørken og oppover. Da hadde de bevart folkevettet og
kontakten med virkeligheten og en god evne til å se sakene i sammenheng. Da
gikk det stort sett godt med landet vårt. Velstanden økte og fordelingen var
rimelig god. Men nå som Stortinget er befolket av nesten utelukkende
akademikere, eksperter på sine felt - disse eksperter som hr. adv. Nordhus
pleide å definere som "en mann som ikke tar feil i den minste detalj på
sin ville flukt uti de store villfarelser." Og det er nettopp det en ser
på Stortinget mange beslutninger i dag, og det av folk som endatil har en
tidligere rektor for Oslo Universitet i sin midte!
Engelskmennene
har en urikkelig tro på folkevettet slik det er nedfelt gjennom århundrene i
deres tradisjoner og lover. I deres utenriksdepartement - og det er stort og
omfattende - på bakgrunn av deres storhetstid og verdensomspennende kontakter.
Men der også er de redd for ekspertveldet - derfor har de fått med seg en del
godt orienterte lekfolk til sine ukentlige drøftinger om den utenrikspolitiske
situasjonen - for å sikre seg mot ekspertisens farlig ensporethet. De vil sikre
seg at hele virkeligheten er med før beslutninger skal tas.
Avslutningsvis
minnes jeg en gammel statsråd jeg hadde en del kontakt med før. Han satt både i
Vassdragskomiten og i NORAD-styret. I den førstnevnte komiteen var det så å si
bare sivilingeniører som kjente sin virkelighet og sitt fag. Der var
administrasjonen strømlinjeformet og ryddig, men i NORAD var det administrativt
personell som jurister o.a. som rådde. Der var det et betydelig rot i henhold
til denne karen.
Annet
kunne også vært trukket fram som er viktig for at virkeligheten skal bli
erobret og forvaltet på en velstandsskapende måte, men det fører for langt i
denne omgangen.
Kort
nevner jeg bare at et samfunn som gjennom hele sitt utdannelsessystem og
utvelgelses- system legger vekten på de konvergente evner (de absorberende, tilpasningsdyktige
og skoleflinke) - mens de divergente (kreative og opposisjonelle,
annerledestenkende) har trange kår.