Få rett og ha
RETT!
Av Jørgen
Høgetveit
En
teolog fortalte meg for en tid siden, at biskop Smemo
snakket med senere prof. dr. theol Carl Fr. Wisløff da
han skulle tiltre stillingen som rektor ved Det praktisk teologiske fakultet.
Så vidt jeg forstod kom Smemo inn på debatten som
hadde foregått mellom stipendiat I. P. Seierstad senere prof. ved
Menighetsfakultet og Wisløff i Teologisk Tidsskrift i 1937/38.
Vi
har fått oversendt en god del av denne debatten i kopi - og kommer tilbake til
den. Den er uhyre interessant fordi den viser at I. P. Seierstad stod for et
svært redusert bibelsyn som gikk på det vi møter i
debatter i dag om "tro, lære og liv", utover det synes det som han
mente at Bibelen hadde en rekke feil og ikke måtte tas bokstavelig. Det være
seg naturvitenskap, geografi eller annet. Wisløff reiste en skarp kritikk mot
dette Bibelsyn og spurte bl.a. om hvem som skulle
bestemme hvor grensene skulle gå mellom det som man kunne stole på som Gud
inspirert Ord og hvor evt. grensene gikk? Wisløff hevdet Bibelens
selvvitnesbyrd.
Sammen
med teologene fra M.F. til Fjellhaug Misjonsskole kom
så "smitten" om bibelsynet dit m.fl. steder
- noe som bl.a. heimesekretær Steinar Hunnestad
bekreftet og beklaget dypt i et innlegg i Dagen like før han døde. Men som sagt
- vi kommer tilbake til dette senere.
Det
som imidlertid var poenget i denne korte artikkelen var hva Wisløff svarte Smemo på hans utsagn om at Seierstad fikk rett i denne debatten. "Ja," svarte Wisløff
"Seierstad fikk rett, men jeg hadde RETT." Og det er den hele og
store og avgjørende forskjellen.
Wisløffs
syn ble tålt videre i en del år fremover - men etter hvert ble det så trangt at
han sluttet i protest. Hans bibelsyn hadde ikke
lenger rom på MF - og det nye syn hadde i mellomtiden smittet over til en rekke
andre institusjoner som utdannet teologiske kandidater - samt trengt langt inn
i annen akademisk verden - slik at den opplyste fornuft - nærmest fritt kunne
opponere mot Bibelens selvvitnesbyrd. Det møter vi altså i dagens debatter i
konservative rekker. Gud som Skaper i
samsvar med SITT ORD er nærmest avsatt med forferdelige konsekvenser i norsk
menighets- og samfunnsliv hvor alt slags forfall florerer - bl.a.
likestillingens "ny kjønnsrollemønster" som i disse dager vil innføre
en ny kjønnsnøytral ekteskapslov.
Vi
er snart ved veis ende i frafall og forfall om ikke det skjer en grunnleggende
oppvåkning, vekkelse og omvendelse - og man igjen begynner å "frykte og
elske Gud" som Han presenterer seg i Sitt Ord - og vender tilbake til de Bibelske
gamle og velprøvede stier for liv og
salighet. Her gjelder i aller høyeste grad:
"Vår formørkede
forstand - kan jo ikke sannhet kjenne. Uten din den gode Ånd - vil sitt lys i
oss opptenne. Godt å tenke, tale gjøre. Dertil må din Ånd oss føre."