Enquet i Norge I
Dag
Journalist Svein
Willy Sandnes stiller spørsmål til Jørgen Høgetveit sek. i Akademi for Kristen
Folkeopplysning, omkring situasjonen for kappelan Hareide
og Den norske
kirke.
1.
Rosemarie
Køhn synes at det er i orden at homofilt samboende kan ha kirkelige stillinger.
Hva mener du om dette standpunktet?
- Homofilien har klare ord mot seg både i GT og NT. Etter min mening er det
derfor en tragedie både for henne og DNK at en "biskop" i DNK vil det
slik.
2.
En
prest i Hareid nektet Rosmarie Køhn å holde preken under Gudstjenesten i hans
kirke fordi hun mener at det er i orden at homofilt samboende har
prestestillinger i Den norske kirke. Synes du at det i prinsippet er i orden at
prester har denne retten til å kunne nekte?
- Det er ikke først og fremst et spørsmål om hva jeg mener er rett. Presten har
- så vidt jeg vet - rett i henhold til kirkeretten - å nekte dem han
ikke finner bør være med i Gudstjenesten han skal
holde. Dessuten har han teologien klart på sin side i å holde den slags unna
menigheten som han er hyrde for.
Endelig skjønner jeg ikke at en "biskop"
fra et annet bispedømme har noe med å opptre på denne måten utenfor sitt
område.
3.
Synes
du at det var en riktig handling presten gjorde da han nektet Rosmarie Køhn å
holde prekenen?
- Ja. Begrunnelsen er gitt over.
4.
Fra
Sosialistisk Venstreparti ble det argumentert med at loven må endres slik at
prester ikke kan foreta slike nektelser. Hvordan ser du på et standpunkt som
dette?
- Endrer de loven og fratar presten denne retten,
forgriper de seg på DNK - som de etter Grunnloven skal verne - og omgjør hyrden
til noe bortimot en sermonimester og intet mer. Det er et klart overgrep fra
"Det verdslige regiment".
5.
Biskop
Odd Bondevik var inne for å forsøke å finne en ordning som var best mulig for
alle parter. Hvordan ser du på det han gjorde?
- Jeg har ikke i detalj fulgt med i hva biskop Bondevik gjorde, men jeg har
inntrykk av at han ikke bakket opp presten sin som han skulle. Han skulle
selvsagt
stått helt på prestens side og ikke foreslått noen
kompromissløsninger som jeg syntes han gjorde.
6.
Når
mediene kaster seg på en sak blir det gjerne et enormt psykisk press rettet mot
den som er i søkelyset. Hvordan tror du at presten i Hareid egentlig hadde det
under det enorme mediepresset?
- Det er ikke godt å uttale seg om, men jeg har jo
gjentagne ganger blitt utsatt for pressens stormløp - og det oppleves klart
ubehagelig når en ofte ikke
får komme til med et eget fyllestgjørende syn på
saken, men blir hetset rundt med - nærmest rettsløs. Hvis det var første gang
med mediakjør - måtte det
føles ille.
7.
Til
slutt overlot presten kirken til Rosmarie Køhn og prosten i prostiet. Hvordan
ser du på dette.
- Han skulle ikke trukket seg og forlatt
"fårene" - "den Guds hjord" som han har avlagt løfte på at
han vil vokte. Jeg forstår at presset var hardt og med lite støtte, men i dag
må vi bare regne med stadig hardere forfølgelse. Da er det bare en måte å
opptre på. "Ta sin Gud i sinn" og stå på sannhet og rett uansett! Så
får man se hvor langt motstanderne våger å gå! Det er en der oppe som følger
nøye med.
8. Har kirken lært noe av dette og bør noe
gjøres for å unngå at prester kommer i slike vanskelige situasjoner?
- Slik situasjonen er i DNK vet jeg
sannelig ikke om det er noen muligheter innenfor DNK lenger. Jeg tror tiden er
inne for "å gå ut fra henne" (Joh.Åp. 18) -
for DNK er - etter Poorvoerklæringen,
Leuenbergkonkordien og Avtalen om rettferdiggjørelseslære - ingen sann Jesu
Kristi kirke lenger. På grunn av dette
læremessige frafall og forfall ser vi også
en tilsvarende erosjon i det norske samfunn og stadig angrep på det
grunnleggende deler av det norske rettssamfunn og
Grunnloven.