Dyreetisk eller menneskeetisk i Meløy,
Gildeskål og Rødøy?
Av sivilagronom Jørgen Høgetveit
Et
gammelt ordtak sier at når menneskevernet svekkes øker interessen og omsorgen
for dyrevernet. Et sted må omsorgen ta veien. Vi så det ekstremt blant nazioffiserene
som altså kunne la millioner gå i gass og krematoriene, men pleiet sin rovhunder vel. Kaj Skagen har vært inne
på dette i en av sine romaner hvor han skriver om "animaliseringen av menneskeånden".
I Norge ser vi fosterdrapet lovfestet og praktisert i uhyggelige tall samt menneskevernet med dets retter på en
rekke områder svekkes, mens omsorgen for fisk og dyr prioriteres topp av media
og myndigheter med lovgiving og maktutøvelse.
Disse
tankene rant meg i hu når jeg leser om rovdyrenes - i denne sammenheng -
jervens herjinger blant sauen i Meløy, Gildeskål og Rødøy i Nordland. Den har
slaktet ned 1200 dyr av 10 000 sluppet på bondens egne beitearealer. Dyra er
for lengst tatt ned fra beite og myndighetene truer med å legge ned beiteforbud
- stikk i strid med all overordnet rettstenking - men ved visse nylig
utklekkede dyrevernregler som forvaltningsgrunnlag. I alt 70 bønder trues med å fratas sitt
livsgrunnlag og sin forvaltningsrett av egen eiendom.
I
dragsuget av en slik rettstenking går flere
tusenårige driftsmåter og tusenårig rett under rett foran øynene våre
under dekke av "lovlig" rett. Det strider selvsagt mot alt som det
gamle Retts-Norge stod og står for. Grunnloven - som er vår restaurerte
Kristenrett fra Hellig Olavs Mosterretten (1024) og div. Lagtingsretter noe
senere - har hele tiden solid rett omkring individet og dets retter som
eiendomsrett. Det hører med til naturrettstenkingen og skaperretten som ligger
i bunnen. Den nekter ikke et menneske retten til å forsvare liv og eiendom. Med
lov skal landet byggjast og ikkje med ulov øydast" Ulovene er slikt vi ser
praktisert i dag.
Nazimaktene
og praktiserte såkalt positiv rett. Det var den "rett" som var
nedskrevet i deres lovbøker- men uten forankring i naturretten. Derfor kunne
det sitte 7 toppfolk med dr. grad i Wansee og bestemme den "endelige
løsning av jødespørsmålet", dvs. utslettelse av et helt folk. Det var rett
i deres øyne, men ikke en rett som ble godtatt av de allierte dommer i Nürnberg
i 1945 - da nazimaktenes topper måtte stå til rette for sine ugjerninger. De
ble dømt for "crime against humanity" - kriminalitet mot
menneskeheten og dømt til døden. Og for at ingen i fremtiden skulle dyrke disse
"idoler" for fremtiden ble de kremert og strødd på Atlanterhavet. De brøt den grunnleggende skaperrett som et
hvert individ har, og som er nedfelt i naturretten, gammel norsk rett og
Grunnloven som ut fra sitt menneskesyn i § 2 om at vårt fundament er den
"evangelisk lutherske tro" dvs. i lovsammenheng dette menneskesyn som
sier at et menneske er mer verdt enn hele verden og skal ha sine retter. De
finner man i fra § 96 i Gr. l. og videre utover. Lover som ikke kan
forandres i flg. § 112 ( tidligere 110)
om Norge skal være det Gr.l. sier - det som er vår Konstitusjon eller Restaurasjon,
restaurert kristenrett. Da hjelper det ikke om endog Stortinget har gitt lover
- en slags "positiv rett" som er nedfelt i forvaltningens rettsregler
som de slavisk følger.
Tjenestemenn
bør tenke grundig gjennom denne tankerekken og hva de selv heter: tjenestemenn. De
skal tjene folke ikke makten, men tjenesten skal styres av lover og ikke
u-lover. Da skal makter og myndigheter ta folkets parti av all sin makt, i
denne sammenheng bøndenes. Det er deres simple plikt når det skjer at
"kusken blir gal" som Luther en gang omtalte ledelsens oppførsel.
Avslutningsvis:
Det
er nok mer enn tilfeldig at det ikke bare er fonetisk sammenheng mellom ordet
for jord - humus og human. Mennesket og dets ressursgrunnlag er nøye
sammenkoblet og de som våger seg inn for å kutte skaperrøtter har tatt på seg
en større oppgave enn han vil makte. Han har både RETTEN og Skaperen i mot seg
- og det vil gå han ille. Dette skriver store ånder om som både Soltsinitsjyn
og Dostovjeski m.m.fl. Fotosyntesen fra skog, beiter og dyrka jord produserer
alt av mat minus fisk, alt av råstoffer minus mineraler. Det er en dødslinje
for et folk å drepe denne kulturen. Vi kommer aldri til å leve i en etter
agrikulturell kultur om den urbane dårskap innbiller seg det aldri så mye. Da
dør vi ut som mennesker.