Direktesalg fra gård gir økt overskudd!
Av sivilagronom Lars-Arne Høgetveit
I Gartneryrket nr.5 2004 kan vi
lese følgende:
1. Av totalmarkedet for frukt og
bær, grønnsaker og potetsektoren hadde disse en omsetning regnet i forbrukerpris
på kr 15,5 milliarder i 2003. Av dette utgjorde norsk produsert vare i produsentpris
kr 1,8 milliarder og import vare i importverdi kr 3,8 milliarder – til
sammen kr 5,6 milliarder. Kjedene sto for 72,5% av omsettingen.
2. Antall produsenter var i 2002
for poteter 7 1217 stk (150 000 da) og for grønnsaker 1 753 stk
(60 000 da).
Den observante leser vil nå ha
sett at differansen mellom
forbrukerpris og produsentpris inklusive importverdi er kr 9,9 milliarder.
Produsentprisen har altså steget ca 2,8 ganger når forbrukerprisen er klar!
Her ligger det er stort potensial
for økt inntjening på produsentnivå, i en allerede presset produksjon!
Det er ut i fra disse tallene
klart at det ikke er produsent som
henter ut den største inntekten av den jobben han gjør største delen av, men
grossister, videreforedlere og detaljist.
Dette er ikke en god situasjon og
dette gapet bør minskes drastisk så inntjeningen økes for produsent.
En norsk landbruker i dag har en
lønnsevne per time, om vi eksemplifiserer med Vestfold fylke, på kr 66,- og med
en nettoinvestering i jodbruket på kr minus 14 000,-. (Tall fra de årlige
driftsgranskningene fra Nilf.)
Noen muligheter
1. www.direktemat.com er en hjemmeside som
det anbefales å ta en kikk på. Legg merke til prisen for produktene
sammenlignet med dagens produsentpris, se og lær. Dette kan kalles direkte salg
og slakteriet hjelper deg med sin kompetanse og krav til hygiene.
2. Opparbeid deg en fast
kundekrets, det gjør det hele enklere. Mange forbrukere setter stor pris på en
slik direkte kontakt. Bondens Marked er eksempel på en slik type virksomhet, som
du kan lese om på www.bondensmarked.no .
3. Videreforedling. Her bør det
være muligheter:
Eksempelvis for røyking av
lammekjøtt, grønnsaksblandinger etc. Tar du en kikk på hjemmesiden til Matforsk
har de blant annet aktuelle korte kurs (1-3 dager) om videreforedling og alternative
markedskanaler (neste kurs 9.6.04).
Dette var noen eksempler på veien videre. Undersøk dette og gjør et lite regnestykke på hva dine muligheter kan utgjøre i kroner og øre. Husk også at for eksempel direkte salg og videreforedling underbygger din egen bedrifts fremtid og frigjør deg mer fra internasjonaliseringen, fordi forbruker veldig ofte ønsker å kjøpe trygg mat lokalt.
Ta gjerne kontakt med noen som allerede driver slik
virksomhet og hør deres erfaringer.