La Guds fred råde i hjertene deres! (Kollosserbrevet 3:15.)
Fra C. O. Rosenius’ husandaktsbok for
31. august publisert i www.Kommentar-Avisa.no –
01.09.14
Det høyeste målet for hele Kristi forsoningsverk
var at vi skulle ha fred med Gud. «Straffen ligger på ham for at vi skulle ha
fred», «Rettferdighetens verk skal være fred, og rettferdighetens frukt er
hvile og trygghet til evig tid. Så mitt folk skal bo i fredens bolig, i trygge
tabernakler og på sorgløse hvilesteder».
Og Paulus sier det slik: «Da vi
altså er blitt rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus
Kristus». Slik taler altså Skriften! Skulle ikke da Guds fred råde i hjertet til
hvert levende Guds barn? Eller er det ikke sant det Skriften sier, at når vi er
blitt rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud?
Skriften kan ikke lyve. Men hva
kommer det da av at denne virkelige fred med Gud er så sjelden en gjest blant
oss?
Nå taler vi ikke om dem som ikke en
gang vet hva sann fred med Gud egentlig vil si. Disse har enten så mye fred av
et annet slag, så de aldri vil kunne få Guds fred. De lever i selvsikkerhetens
fred. En fred som har sin bakgrunn i god helse eller en god stilling og
velstand e.l.
Eller de har ingen som helst fred.
De er vekket opp, men lever som jagede treller i vantro og lovtrelldom.
Innvortes gnager en pinende vantro, frykt og en dårlig samvittighet. Disse
burde legge merke til at de mangler noe helt vesentlig. For Skriften sier jo
uttrykkelig at fordi vi er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud. Eller
skulle Skriften kunne lyve? Forstår du ikke at du mangler den virkelige troen?
Men vi vil nå tale om dem som har
fått motta troen og freden, og så på ny er sunket tilbake i ufred, frykt, mørke
og trellesinn. Disse som sukker: «Jeg plages hver morgen. Våkner jeg, dukker
frykten opp. Sovner jeg, er det angsten. Livet mitt er fullt av sukk».
Da er spørsmålet: Hva er årsaken
til at selv troende sjeler ofte lever i ufred og kvaler? Svar: Det kan være at
en kristen bare savner følelsen av fred. Han retter blikket mot
Kristus og evangeliet. Men han får det bare ikke inn i hjertet på en slik måte
at det gir ham liv og fred.
Dette er mer smertefullt enn det er
farlig. Når bare han gjennom alt dette ennå kan si: «Likevel blir jeg, Herre,
alltid hos deg. Mitt kjøtt og mitt hjerte svikter. Men du, Gud, er mitt hjertes
klippe og min arvedel til evig tid. Om du så lar meg
vandre i dødsskyggens dal, er du likevel trofast, og alt skjer etter ditt ord».
Kan jeg altså fremdeles tale slik
med min Gud, da er det ikke farlig. Da fører ikke denne ufreden til åndelig
død, men til Guds ære. Da kan det hele bare skyldes at Gud skjuler seg, det kan
være en nødvendig tukt. Eller en følge av en naturlig svakhet som ikke har noe
med din sjel å gjøre.
Men hvis en ikke har noe som helst
holdepunkt i Ordet, og tankene bare farer hit og dit, ser på syndene sine, på
hva som kreves av meg og på hva jeg skal gjøre, da er det fare på ferde.
Dette er vantro og trellesinn som kan føre til åndelig død, hvis en ikke snart
får den rette hjelpen og trøsten.
Hva er det nå slike mennesker må
gjøre? Først må de holde opp med all sin egen aktivitet. De må la seg dømme for
all sin vantro og egenrettferdighet. De må erkjenne hvordan de med alt dette
har foraktet den kjære Frelseren med alt han så fullkomment har gjort og lidd
for oss, og alt han har gitt og lovet oss både i Ordet og sakramentene.
De må våkne opp og bli klar over
hvordan de bare går og stirrer på seg selv, sine synder og sine følelser. Og at
deres synder nå gjelder mer for dem enn hele Kristi fullbrakte verk. At deres
tanker, følelser og meninger nå betyr mer for dem enn alle Guds vitnesbyrd,
både Åndens, vannets og blodets! De må bli klar over at de bare går og mener og
tenker det ene og det andre, og venter svar på sitt hjertes sukk ut av luften.
Mens Herren selv har svaret klart i sitt ord og sine sakramenter.
Derfor, når du ikke har fred med
Gud, når det er mørkt og tungt i hjertet ditt, da sett deg ikke ned og tenk
fram og tilbake på hvordan det står til med din sjel og om du eier Guds nåde.
Begynn heller ikke å bearbeide hjertet ditt, for på den måten å få det bedre
med Gud.
Nei, hør, les, studèr
evangeliets ord, samtidig som du ber Gud åpne hjertet ditt, og ber om troens
gave. Bare du da får øynene åpnet, så du ser Guds herlighet i hans evangelium,
så vil du også få en usigelig stor fred.
Det er syndene våre, tvilen både på
om vi er rett omvendt, og vår egen oppriktighet, som i størst grad forstyrrer
freden og anfekter oss. Men nå sier apostelen at «vi ble forlikt med Gud ved
hans Sønns død mens vi ennå var fiender».
Hvis min anfektelse og nød er om
jeg virkelig er rett omvendt, og jeg derfor ikke tør tro, så sier altså
apostelen at vi ble forlikt med Gud mens
vi ennå var fiender, -. Ikke da vi ble omvendt og dermed
Guds venner! Og at det skjedde ved
hans Sønns død! - ikke
ved vår omvendelse, anger og tro!
Det er altså om å gjøre at jeg tror
at hele verden i Kristi død ble forlikt med Gud. Tror at i samme øyeblikk som
denne nåden får innta hjertet mitt og blir dets trøst, eller i det minste det
hjertet lengter etter, så er jeg straksrettferdig
og frelst. At jeg altså
tror på en nåde som er ferdig for hele verden. Kan jeg bare tro dette, da vil
jeg jo få en stor og dyp fred som fortrenger uroen og anfektelsene.
Og når et menneske, hvor anfektelse
og tvil har gått både på hans synd og hans omvendelse, får denne trøsten, da er
der både omvendelse, tro og helliggjørelse av rette slaget.
Kilde: Husandaktsboka
av C. O. Rosenius oversatt og utgitt av Arven forlag