Guds rikdom
Fra C. O. Rosenius’ husandaktsbok for 1.
dag mars publisert i www.Kommentar-Avisa.no – 01.03.14
Forakter du Guds rikdom på godhet, overbærenhet og langmodighet?
Skjønner du ikke at Guds godhet driver deg til omvendelse? Rom 2:4.
Her står vi overfor et ord som burde vekke alle mennesker til å tenke seg
om. Hvem kan tolke alt det som ligger i disse ordene: Guds rikdom på
godhet, overbærenhet og langmodighet! Her skjuler det seg en hel verden
av Guds velgjerninger og bevis på Guds nåde. Når dette en gang i evighetens lys
skal åpenbares, da vil det velte, knusende som fjell, over det mennesket som
aldri lot alt dette bevege seg til omvendelse!
Godheter det sinnelaget som gjør at en alltid vil tjene andre,
selv ukjente mennesker. Den som får nyte godt av denne godheten, kan være en
som slett ikke har gjort seg fortjent til noen kjærlighet. For godheten vil
bare gjøre godt, uten å tenke på om det blir mot en som har fortjent det eller
ei.
Det er Guds godhet som gjør at han «lar sin sol gå opp over onde og gode, og
lar det regne over rettferdige og urettferdige». Guds godhet er den
uuttømmelige kilden som alle hans velgjerninger mot oss alltid strømmer ut fra.
Overbærenheter et sinnelag som også finner seg i
utakknemlighet og annet ondt, og ikke straks hisser seg opp.
Langmodighet, derimot, er en overbærenhet som er prøvet og praktisert over lengre tid. Guds
langmodighet taler om at han venter lenge med vreden og med straffen.
Det viste han mot jødene når han gjennom mange menneskealdre hadde overbærenhet
med dem.
Hans overbærenhet med dem viste seg i at han hver dag, og mange ganger om
dagen tålte deres utakknemlighet og synder. Mens langmodigheten viser seg i at
han gjennom årtusener fortsatt tålte dem, på tross av at folkets
synder lenge bare fortsatte, men ennå ikke kunne knuse hans tålmodighet. Herren
taler selv slik om dette. «Hele dagen lang har jeg rakt ut mine
hender til et ulydig og gjenstridig folk».
Men apostelen taler ikke bare om at han er, og av og til
lar oss få oppleve sin godhet, overbærenhet og langmodighet. Men at han
også er rik på disse egenskapene. Ordet taler om «hans rikdom
på godhet, overbærenhet og langmodighet». Dette understreker storheten,
utstrekningen og overfloden av den godhet, overbærenhet og langmodighet Guds
hjerte er fullt av.
Denne rikdommen beviser han virkelig også på mange måter. Tenk bare på
hvordan han, Den Allmektige, som ikke trenger til oss, ynkelige vesener, men er
uendelig opphøyet over oss, -. Likevel i så lang tid strever og arbeider med oss,
urettferdige, utakknemlige og hardnakkede mennesker. Og bare for å få gjøre oss
godt -!
Ja, Guds rikdom på godhet, overbærenhet og langmodighet er så stor at
menneskets forstand ikke greier å fatte det. Det viser seg best i at vi ofte
rett og slett fristes til å tvile på om det finnes en Gud som hater synden, når
han over lang tid bare lar menneskenes ondskap være ustraffet. En slik tvil
kommer bare av at vi ikke er i stand til å fatte rekkevidden av Guds
overbærenhet og langmodighet.
Men en burde jo ha klart for seg at så stor og rik som Gud viste seg i
skapelsen med sin allmakt og visdom, så stor og rik er han også i sin nåde og
barmhjertighet. Se opp mot himmelen! Kan du telle stjernene, disse mangfoldige
klodene i universet? Kan du måle opp vannet i havene, eller telle dråpene i en
stor elv?
Men så stor Gud er i sitt skaperverk, så stor og rik er han også i sin
godhet, overbærenhet og langmodighet. Dette er årsaken til at han ennå ikke i
sin straffende rettferdighet har tilintetgjort hele verden, som er full av synd
og utakknemlighet.
Hvordan skal så vi oppføre oss overfor en Gud som er så
stor i sin nåde og barmhjertighet? Skal vi bare trosse ham ennå mer frekt, og
synde mot ham desto mer? Må Herren i sin nåde bevare oss fra en slik holdning!
Apostelen sier: «Forakter duhans rikdom
på godhet, overbærenhet og langmodighet? Skjønner du ikke at Guds godhet driver
deg (sv: lokker deg) til omvendelse?»
Forakter du bare dette? Det gjør du når du lønner hans godhet
med å fortsette et liv i synd. Når du tankeløst glemmer alt det gode du mottar
av Gud. Når det ikke får stanse deg i løpet, og føre deg til omvendelse.
Hadde Guds godhet og vennlighet mot deg bare vært begrenset, da kunne det
også vært en begrenset fare ved å forakte ham på denne måten. Men å forakte en
særdeles god og nådig herre, det fører nok til langt verre og frykteligere
resultat! Men hva er da Guds dypeste mening og alvorlige vilje med å vise så stor
godhet og nåde mot oss? Apostelen sier altså det er for å
«drive deg til omvendelse»!
At du skal omvende deg, er altså det mål Gud har med sin
godhet og langmodighet! - omvendelse, sinnsforandring. At du skal
angre at du har syndet så stort mot så nådig en Gud. Angre at du så lenge bare
har foraktet ham. Så du vender om fra dine synder og ville veier, og søker nåde
og forlikelse med ham. Og fra nå av blir hans egen resten
av alle ditt livs dager. Dette er omvendelse.
Men når dette ikke skjer, hva gjør du da? Apostelen sier: Du forakter
Gud og hans store godhet, og du forstår ikke -! Ditt sinn
er formørket, bedratt og lukket så du ikke kan registrere og
erkjenne at Guds godhet driver deg til omvendelse.
(Kilde: Husandaktsboka av C. O. Rosenius
oversatt og utgitt av Arven forlag.)